Anonym (sov) skrev 2026-03-23 09:27:52 följande:
Sova över en natt och äta middag + frukost är nog inget jag skulle Swischa för. Möjligen fråga om de vill ha pengar, men nog egentligen förvänta mig ett nej.
Däremot om man gör en dyr aktivitet eller går ut på restaurang (och då att det är kommunicerat innan), eller om man sover över flera nätter, då skulle jag erbjuda att betala.
Men om du frågar så visar du att du bryr dig och är villig att betala om det behövs, det ger gott intryck. Och i detta fallet där han sover över som en tjänst till dig, inte för att ungarna vill det, då är det kanske mer läge att betala.
Ja det var precis så jag tänkte också.
Ska de sova över eller leka och äta middag hos en kompis för att barnen vill brukar jag inte erbjuda mig att swisha , det skulle kännas konstigt. Och så brukar det ju jämna ut sig oftast , kompisen sover kanske hos oss nästa gång. Att man bjuder på middag när en kompis är hos en känns ju självklart , skulle kännas konstigt om föräldern till kompisen erbjöd sig att betala för det. Det har aldrig hänt att de har gjort det.
Men som du säger , ska de iväg på någon aktivitet som kostar pengar erbjuder jag mig att swisha, det har kompisars föräldrar gjort också. Hade det varit något dyrt typ Gröna Lund hade de nog fått göra det men har jag typ bjudit på fika eller glass ute på något ställe säger jag att det inte behövs. Och om det hade varit så att barnet ska sova över som en tjänst till mig för att jag behöver barnpassning hade jag nog erbjudit mig att göra det också , sen kanske de säger nej ändå men hade känts bra att erbjuda det.