• Anonym (Anonym)

Erbjuda att swisha en summa när ens barn sover över?

Min snart 10-år gamla son ska sova över en natt hos en klasskompis pga att jag kommer vara bortrest ett dygn med jobbet. 
    Dom har gått i samma förskola och känner alltså varandra som länge. Jag har småpratat flertal gånger med föräldrarna men vi känner varandra ytligt bara.
    Sonen ska följa med klasskompisen hem på eftermiddagen efter fritids så han äter middag och sen frukost hos dom på morgonen. Ska jag erbjuda någon betalning för detta? I så fall hur mycket? Är 200 kr rimligt? Hur gör ni andra?
    Med nära vänner är det ju inga problem eftersom deras barn sover över lika mycket och man hjälper varandra med olika saker. Men när det inte är nära vänner känns det lite som att jag snyltar på dom om jag inte erbjuder något.

• Svar på tråden Erbjuda att swisha en summa när ens barn sover över?
  • Ectea

Jag gillar när andra föräldrar erbjuder , men jag tar aldrig emot något
    .
    Jag brukar messa eller ringa på samma dag aktiviteten ska ske
    Kolla att planen fortfarande är ok och sedan avslute med att kolla av hur mycket jag blir skyldig för mat etc

Blir svaret "inget" så kan jag ibland skicka med barnet en rejäl godispåse som räcker till alla om det är på helg, eller liknande 

• Anonym (J.)

Om det är för att barnen själva vill sova över hos varandra skulle det kännas konstigt att erbjuda pengar bara för att de äter middag och frukost där. Det brukar ju jämna ut sig , kompisarna sover och äter hos oss också ibland. Och jag säger såklart att de är välkomna hos oss. Ska de iväg på någon aktivitet som kostar pengar brukar jag däremot erbjuda att swisha. Ska de bara fika typ eller göra något som inte kostar så mycket brukar de säga att det inte behövs. Nu är ju iförsej dottern som brukar sova hos kompisar ibland och ha kompisar som sover här äldre , hon är 10 nu och har sovit hos kompisar ibland sen hon började skolan om jag minns rätt. Men då är det ju som sagt för att barnen själva vill. Sonen som går i förskola har inte sovit hos någon kompis än. 

Hade det varit någon som ska vara barnvakt för att jag behöver det hade jag nog erbjudit att swisha. Förstod jag det rätt, att barnet ska sova över på grund av att du behöver barnpassning? Isåfall kan du ju erbjuda dig att swisha , sen kan jag tänka mig att chansen är ganska stor att de säger att det inte behövs. 

• Kvittning

Hade tyckt det var jättekonstigt om en förälder till mina barns kompisar erbjudit sig att swisha när vi tagit hand om deras barn över natten. 

Däremot väldigt uppskattat om de typ bakat någon kaka och har med sig eller ger en flaska vin. Men inte heller något vi hade förväntat oss eller tyckt att du behövts,  mer att du har hänt och man blir ju alltid glad för en oväntad godsak.

• Anonym (Elin79)
    Ectea skrev 2026-03-22 22:39:08 följande:

Jag gillar när andra föräldrar erbjuder , men jag tar aldrig emot något
    .
    Jag brukar messa eller ringa på samma dag aktiviteten ska ske
    Kolla att planen fortfarande är ok och sedan avslute med att kolla av hur mycket jag blir skyldig för mat etc

Blir svaret "inget" så kan jag ibland skicka med barnet en rejäl godispåse som räcker till alla om det är på helg, eller liknande 

Så har vi också gjort.
    Eller sagt, är det okej om Oscar tar med sig något/vi skickar med Oscar lite snacks beroende på. Det är ju uppskattat som förälder som har barnen hos sig att man i alla fall frågar/erbjuder. 

• Anonym (Ewa)

Att ett barn stannar över hos en kompis ett par dygn, ser jag som en normal grej, föräldrar hjälps åt ibland när det behövs. 

En kompis till min son bodde hos oss ett par dygn när familjen skulle flytta och det körde ihop sig. Hade aldrig träffat föräldrarna, pratade bara med pappan i telefon pga detta. Jag hade tyckt det varit konstigt om de erbjudit betalning för det, killarna hade jättekul och ett par frukostar och middagar för en 11åring kostar inte mycket. Att väcka en eller två killar för att de ska till skolan gör ingen skillnad. 

En annan gång var min son hos en annan kompis en hel helg för att det kört ihop sig för mig. Kände föräldrarna lite, men hade aldrig en tanke på betalning. Den kompisen hade förresten ätit middag hos oss en massa gånger och sovit över en natt några gånger. Det brukar jämna ut sig. 

• Anonym (sov)
    Anonym (Anonym) skrev 2026-03-22 22:13:46 följande:
    Erbjuda att swisha en summa när ens barn sover över?

Min snart 10-år gamla son ska sova över en natt hos en klasskompis pga att jag kommer vara bortrest ett dygn med jobbet. 
    Dom har gått i samma förskola och känner alltså varandra som länge. Jag har småpratat flertal gånger med föräldrarna men vi känner varandra ytligt bara.
    Sonen ska följa med klasskompisen hem på eftermiddagen efter fritids så han äter middag och sen frukost hos dom på morgonen. Ska jag erbjuda någon betalning för detta? I så fall hur mycket? Är 200 kr rimligt? Hur gör ni andra?
    Med nära vänner är det ju inga problem eftersom deras barn sover över lika mycket och man hjälper varandra med olika saker. Men när det inte är nära vänner känns det lite som att jag snyltar på dom om jag inte erbjuder något.

Sova över en natt och äta middag + frukost är nog inget jag skulle Swischa för. Möjligen fråga om de vill ha pengar, men nog egentligen förvänta mig ett nej. 

Däremot om man gör en dyr aktivitet eller går ut på restaurang (och då att det är kommunicerat innan), eller om man sover över flera nätter, då skulle jag erbjuda att betala. 

Men om du frågar så visar du att du bryr dig och är villig att betala om det behövs, det ger gott intryck. Och i detta fallet där han sover över som en tjänst till dig, inte för att ungarna vill det, då är det kanske mer läge att betala.
  • Anonym (H)

Ska du swisha 200 varje gång din son sover hos en kompis?
    Är det första gången han sover över hos någon? Det lär inte bli sista gången åtminstone.
    I den åldern brukar ungar sova hos varandra ofta, aldrig hört talas om någon som är sniken nog att ta betalt för att ens barn får glädjen att leka med andra.

Skapa inte någon norm om att föräldrar ska betala varandra för att barnen leker och sover över. Det är helt normalt och naturligt att de gör det.

• Anonym (Mammamia)

Jag brukar fråga om jag ska swisha när det handlar om aktiviteter som kostar något. Men alltid får ett nej, tack. När jag tar barnets kompisar till bio, leklandet osv tar jag inte heller betalt för det. Jag och barnets kompisarnas föräldrar ibland skickar något gott till varandra, ibland blir det någon fika eller middag. Det jämnar ut sig. It takes a village to raise a child, så vi hjälps åt när vi kan. 
    Men fråga dem - det visar bara att du bryr dig och vill ge något tillbaka. 

• Anonym (J.)
    Anonym (sov) skrev 2026-03-23 09:27:52 följande:
    Sova över en natt och äta middag + frukost är nog inget jag skulle Swischa för. Möjligen fråga om de vill ha pengar, men nog egentligen förvänta mig ett nej. 

Däremot om man gör en dyr aktivitet eller går ut på restaurang (och då att det är kommunicerat innan), eller om man sover över flera nätter, då skulle jag erbjuda att betala. 

Men om du frågar så visar du att du bryr dig och är villig att betala om det behövs, det ger gott intryck. Och i detta fallet där han sover över som en tjänst till dig, inte för att ungarna vill det, då är det kanske mer läge att betala.

Ja det var precis så jag tänkte också. 

Ska de sova över eller leka och äta middag hos en kompis för att barnen vill brukar jag inte erbjuda mig att swisha , det skulle kännas konstigt. Och så brukar det ju jämna ut sig oftast , kompisen sover kanske hos oss nästa gång. Att man bjuder på middag när en kompis är hos en känns ju självklart , skulle kännas konstigt om föräldern till kompisen erbjöd sig att betala för det. Det har aldrig hänt att de har gjort det. 

Men som du säger , ska de iväg på någon aktivitet som kostar pengar erbjuder jag mig att swisha, det har kompisars föräldrar gjort också. Hade det varit något dyrt typ Gröna Lund hade de nog fått göra det men har jag typ bjudit på fika eller glass ute på något ställe säger jag att det inte behövs. Och om det hade varit så att barnet ska sova över som en tjänst till mig för att jag behöver barnpassning hade jag nog erbjudit mig att göra det också , sen kanske de säger nej ändå men hade känts bra att erbjuda det.

Svar på tråden Erbjuda att swisha en summa när ens barn sover över?