Anonym (Ganskafå) skrev 2026-03-24 08:45:20 följande:
De flesta följer strömmen, både på ont och gott men mest på ont tyvärr.
Det värsta i dagsläget tycker jag är människor som ser sig som goda och medmänslkliga, när de i själva verket är egoister som inte vill bry sig om de som har det svårt, för att de anser sig varken ha tid, lust eller ork.
Eller som detta med skärmberoenden. Folk som gnäller om att de längtar tillbaks till hur det var förr, innan mobilerna/ skärmarna upptog mesta delen av vår tid, men som för egen del inte vill eller klarar att göra skillnad genom att börja leva livet mer utanför skärmen. Som att många tror att de "måste" vara skärmberoende för att "hänga med".
Jag måste säga att Sveriges utveckling skrämmer mig, helt ärligt. Hur samhället håller på att utvecklas. Jag tror INTE att Tidö 4 år till med SD i spetsen. Kommer få en positiv påverkan på samhället. Det kommer splittras oss ännu mer.
Det är ju redan nu stor splittring och samhällsgrupper som fått det betydligt svårare. Framför allt fattigare.
Och den här människosynen att vissa är värda mer än andra. Att man ställer samhällsgrupper emot varandra. Sedan tycker jag det är hemskt märkligt med ett parti som KD. Dom ska alltså vara kristna. Men är helt ok med att människosynen är rutten och med SD. Samma sak med Kristerssons fru, som alltså är präst. Jag antar att dom typ aldrig läst bibeln och människovärdet etc
Tycker det är rent hyckleri på högsta nivå. Man säger att sossarna är maktgalna. Men dessa partier och människor är ju beredda att kasta ut hela sin påstådda tro. Och synen på just människor etc. genom fönstret.
Bara enbart i syfte att få styra. Tycker det är riktigt sjukt.
Folket tappar allt mer makt. Och snart kommer topp procenten och eliten äga allt. Män är väl nöjda med detta hårda kontroll samhälle. Där allting hela tiden handlar om bestraffning från Tidö. Nya förslaget idag, ytterligare mer kontroll/bestraffning. Blir inte ett speciellt trevligt samhälle att leva i. Det skapar mer misstro och misstänksamhet och människor drar sig undan varandra.
Ibland tror jag att en hel del människor har blivit galna i det här landet. Känns som en del suktar efter Nordkorea här.
För övrigt har jag aldrig följt flocken, aldrig fallit för grupptryck etc. Jag har levt efter vad jag vill själv och tror på.Vi finns.
Men tyvärr är det alldeles för få människor som klarar av att vara så mentalt starka. För dessa fegisar är heller fake och håller käften i utbyte emot att slippa bli ensamma eller utstötta. Ryggradslösa. Tycker det är patetiska människor i alla fall. Däremot tror jag på att inkludera ALLA i ett samhälle. Inte bara vissa grupper. Mobbar mentalitet finns även hos politiker och vuxna. Det är riktigt tragiskt att se.
Dom flesta människor är inte smartare än ett skock får som någon sa. Väldigt lätta att kontrollera och få dit man vill. Man kan så ett litet frö av rädsla, som växer till stor oro hos människor. Och folk sväljer det med hull och hår.
Skulle aldrig rösta på vare sig SD eller Tidö. Det finns grader i helvetet. Och som kvinna vill jag inte bli begränsad och leva som kvinnor under 1800-talet. Folk borde verkligen fundera.. Inte heller tilltalar det mig att få ett Sverige, likt Trumps USA.