• Anonym (A)

Följa flocken eller inte

Jag tittar på ett klipp med en beteendeexpert som jobbar för CIA och som hävdar att majoriteten följer flocken och lyder order från auktoriteter (inte med de orden men ungefär). 

Han tar bl.a. upp det kända Milgram-experimentet där deltagarna får ge en person elchocker om personen svarar fel och Ash conformity experiments.  
     https://www.ebsco.com/research-starters/health-and-medicine/milgram-experiment
    https://en.wikipedia.org/wiki/Asch_conformity_experiments

E
    xperten hävdar att alla skulle reagera likadant förutom en ytterst liten minoritet som kanske har något neurologiskt fel. 

Jag VET att jag inte skulle reagera likadant och det är inte bara snack för jag har befunnit mig i rätt svåra situationer med tryck från både majoriteten och auktoriteter och jag viker inte ner mig. 

Det är inte den lätta vägen direkt men jag kan inte göra sådant jag anser är moraliskt fel eller allmänt orättvist, särskilt mot personer i underläge. 

Jag är absolut inte en bråkig person, jag hamnar väldigt sällan i konflikter men jag kan inte tiga inför orättvisor och maktmissbruk. 

Jag har inget starkt behov av att accepteras av majoriteten eller ställa mig in hos auktoriteter. 

Det är inte för att jag är en god och fin människa utan det är bara så jag fungerar, vilket jag vet av egen erfarenhet. 

Jag växte dessutom upp med en förälder som var likadan så det är säkert både arv och miljö. 

Tror ni på att det verkligen är så få som går mot strömmen och står upp mot auktoriteter? Varför tror ni att vissa inte gör det? Är det något neurologiskt fel på dem? 

• Svar på tråden Följa flocken eller inte
  • Anonym (Mitt emellan)

Jag tror att antalet som följer strömmen är 80%. Just 80-20 är en siffra jag ser återkomma i flera olika frågor, och jag yycker den låter rimlig även här.

• Anonym (S)

Det har nog att göra med "survival of the fittest". Personer som har följt flocken har historiskt överlevt och fört sina gener vidare med dessa personlighetsdrag. Det är klart att man vill se sig själv som modig och den som står upp för orättvisor men det går ju att diskutera detta utan att starta en tråd om hur förträfflig man själv är jämfört med de flesta andra. Jag skulle också vilja tro att jag inte blint följer flocken och som många andra har jag exempel på när jag inte har gjort det men jag vågar inte tvärsäkert säga att jag vet att jag alltid gör det. Det är så mycket som spelar in och kan påverka hur man tänker och hur man gör olika val. 

• Anonym (R&D)
    Anonym (Covid-fenomenet) skrev 2026-03-23 22:46:01 följande:

Jag blev mörkrädd över hur många som lydde order och tog sprutorna under covid, samtidigt som dom hatade på oss som inte gjorde det. Helt i linje med auktoritetens narrativ. Flocken går dit den vallas......

Vad kommer härnäst? 

Jag och min man hade den första starka covid-versionen innan det fanns vaccin. Vi har aldrig varit så sjuka i våra liv och vi har båda permanenta skador som har följt med sen dess. Min man tappade 15% av sin lungvolym, måste numera ta astmamediciner varje dag och fick efter 2 år på slutundersökning besked att hans lungor är 20 år äldre än han själv p.g.a. ärrbildning. Jag fick en autoimmun sjukdom och kunde knappt äta på 6 månader.

Jag har följt utvecklingen av de olika vaccinerna och även jobbat för ett av bolagen och därför var jag helt okej med att ta vaccin för att minska risken för en sån omgång till. Tror liksom inte att mina kollegor utvecklar vaccin för att ta död på mig, det är en väldigt dålig affärsmodell och det har aldrig hållits några stormöten om det målet. Jag vet hur regulatorisk handläggning och bedömning av safety/efficacy/quality går till. 

Flocken är ni utan utbildning som springer runt med en påse på huvet och tror på vilken konspirationsteori som helst bara veckans självutnämnda mini-gud på youtube säger det.

Om dödligheten för ovaccinerade istället för 0,5% hade varit 5%-15% rakt av i alla åldrar från nyfödd och uppåt hade vi inte haft någon debatt om vaccinera eller ej, eller hur? Kanske blir det så nästa gång. 
  • Anonym (Ganskafå)

De flesta följer strömmen, både på ont och gott men mest på ont tyvärr.

Det värsta i dagsläget tycker jag är människor som ser sig som goda och medmänslkliga, när de i själva verket är egoister som inte vill bry sig om de som har det svårt, för att de anser sig varken ha tid, lust eller ork. 

Eller som detta med skärmberoenden. Folk som gnäller om att de längtar tillbaks till hur det var förr, innan mobilerna/ skärmarna upptog mesta delen av vår tid, men som för egen del inte vill eller klarar att göra skillnad genom att börja leva livet mer utanför skärmen. Som att många tror att de "måste" vara skärmberoende för att "hänga med".

• Anonym (Ganskafå)

Tinder är också ett "fenomen". Trots att de flesta inte hittar vare sig en partner eller en sexpartner där så envisas folk med att betala för skiten istället för att använda andra sidor/ appar som kanske är bättre, eller lära känna någon utanför skärmen.
    '
    Typiskt flockbeteende alltså.

• Anonym (Olaf)
    Anonym (Krister) skrev 2026-03-23 18:42:20 följande:
    Har du underlägg för den statistiken vill hemskt gärna se den? Annars är det ju bara rent skitsnack.

Och även om det skulle vara så, betyder de det inte att det är mer rätt eller acceptabelt. Det är människor som resonerar som du, som blir farliga i längden. Man förflyttar hela tiden gränserna för vad som är acceptabelt.

Man blir på riktigt mörkrädd över sådana människor.  Och jag är inte förvånad att man hittar många av dessa i SD. Finns bevis på att den typen av främlingsfientlighet och hur man ser på olika grupper av människor är relaterad till låg intelligens.

Till TS, man kan vända på det med.  Folk som aldrig ifrågasätter och följer blint. Eller som faller lätt för grupptryck. Människor som saknar egen mental styrka och saknar ryggrad. Personligen finner jag sådana människor väldigt tråkiga. Och det är knappast dessa som förbättrar ett samhälle eller som gjort uppoffringar i historian.  Det är lite som att säga att vi människor inte skulle vara komplexa. 
    Jaha. Då kom den SD-fixerade användaren in i debatten.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Ganskafå) skrev 2026-03-24 08:45:20 följande:

De flesta följer strömmen, både på ont och gott men mest på ont tyvärr.

Det värsta i dagsläget tycker jag är människor som ser sig som goda och medmänslkliga, när de i själva verket är egoister som inte vill bry sig om de som har det svårt, för att de anser sig varken ha tid, lust eller ork. 

Eller som detta med skärmberoenden. Folk som gnäller om att de längtar tillbaks till hur det var förr, innan mobilerna/ skärmarna upptog mesta delen av vår tid, men som för egen del inte vill eller klarar att göra skillnad genom att börja leva livet mer utanför skärmen. Som att många tror att de "måste" vara skärmberoende för att "hänga med".

Jag måste säga att Sveriges utveckling skrämmer mig, helt ärligt. Hur samhället håller på att utvecklas. Jag tror INTE att Tidö 4 år till med SD i spetsen. Kommer få en positiv påverkan på samhället.  Det kommer splittras oss ännu mer. 

Det är ju redan nu stor splittring och samhällsgrupper som fått det betydligt svårare. Framför allt fattigare.
    Och den här människosynen att vissa är värda mer än andra. Att man ställer samhällsgrupper emot varandra. Sedan tycker jag det är hemskt märkligt med ett parti som KD.  Dom ska alltså vara kristna. Men är helt ok med att människosynen är rutten och med SD. Samma sak med Kristerssons fru, som alltså är präst. Jag antar att dom typ aldrig läst bibeln och människovärdet etc
    Tycker det är rent hyckleri på högsta nivå. Man säger att sossarna är maktgalna. Men dessa partier och människor är ju beredda att kasta ut hela sin påstådda tro. Och synen på just människor etc.  genom fönstret.
     Bara enbart i syfte att få styra. Tycker det är riktigt sjukt.

Folket tappar allt mer makt. Och snart kommer topp procenten och eliten äga allt.  Män är väl nöjda med detta hårda kontroll samhälle. Där allting hela tiden handlar om bestraffning från Tidö. Nya förslaget idag, ytterligare mer kontroll/bestraffning. Blir inte ett speciellt trevligt samhälle att leva i. Det skapar mer misstro och misstänksamhet och människor drar sig undan varandra.

Ibland tror jag att en hel del människor har blivit galna i det här landet. Känns som en del suktar efter Nordkorea här.

För övrigt har jag aldrig följt flocken, aldrig fallit för grupptryck etc. Jag har levt efter vad jag vill själv och tror på.Vi finns.

Men tyvärr är det alldeles för få människor som klarar av att vara så mentalt starka. För dessa fegisar är heller fake och håller käften i utbyte emot att slippa bli ensamma eller utstötta. Ryggradslösa.  Tycker det är patetiska människor i alla fall.  Däremot tror jag på att inkludera ALLA i ett samhälle. Inte bara vissa grupper. Mobbar mentalitet  finns även hos politiker och vuxna. Det är riktigt tragiskt att se. 

Dom flesta människor är inte smartare än ett skock får som någon sa.  Väldigt lätta att kontrollera och få dit man vill. Man kan så ett litet frö av rädsla, som växer till stor oro hos människor. Och folk sväljer det med hull och hår.

Skulle aldrig rösta på vare sig SD eller Tidö. Det finns grader i helvetet. Och som kvinna vill jag inte bli begränsad och leva som kvinnor under 1800-talet. Folk borde verkligen fundera.. Inte heller tilltalar det mig att få ett Sverige, likt Trumps USA.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Olaf) skrev 2026-03-24 22:10:23 följande:
    Jaha. Då kom den SD-fixerade användaren in i debatten.
     Dock väldigt hög aktuellt med tanke på vad som kan väntar. Och jag vill inte in i en mardröm.
  • Anonym (Olaf)
    Anonym (Lina) skrev 2026-03-24 23:14:46 följande:
    Jag måste säga att Sveriges utveckling skrämmer mig, helt ärligt. Hur samhället håller på att utvecklas. Jag tror INTE att Tidö 4 år till med SD i spetsen. Kommer få en positiv påverkan på samhället.  Det kommer splittras oss ännu mer. 

Det är ju redan nu stor splittring och samhällsgrupper som fått det betydligt svårare. Framför allt fattigare.
    Och den här människosynen att vissa är värda mer än andra. Att man ställer samhällsgrupper emot varandra. Sedan tycker jag det är hemskt märkligt med ett parti som KD.  Dom ska alltså vara kristna. Men är helt ok med att människosynen är rutten och med SD. Samma sak med Kristerssons fru, som alltså är präst. Jag antar att dom typ aldrig läst bibeln och människovärdet etc
    Tycker det är rent hyckleri på högsta nivå. Man säger att sossarna är maktgalna. Men dessa partier och människor är ju beredda att kasta ut hela sin påstådda tro. Och synen på just människor etc.  genom fönstret.
     Bara enbart i syfte att få styra. Tycker det är riktigt sjukt.

Folket tappar allt mer makt. Och snart kommer topp procenten och eliten äga allt.  Män är väl nöjda med detta hårda kontroll samhälle. Där allting hela tiden handlar om bestraffning från Tidö. Nya förslaget idag, ytterligare mer kontroll/bestraffning. Blir inte ett speciellt trevligt samhälle att leva i. Det skapar mer misstro och misstänksamhet och människor drar sig undan varandra.

Ibland tror jag att en hel del människor har blivit galna i det här landet. Känns som en del suktar efter Nordkorea här.

För övrigt har jag aldrig följt flocken, aldrig fallit för grupptryck etc. Jag har levt efter vad jag vill själv och tror på.Vi finns.

Men tyvärr är det alldeles för få människor som klarar av att vara så mentalt starka. För dessa fegisar är heller fake och håller käften i utbyte emot att slippa bli ensamma eller utstötta. Ryggradslösa.  Tycker det är patetiska människor i alla fall.  Däremot tror jag på att inkludera ALLA i ett samhälle. Inte bara vissa grupper. Mobbar mentalitet  finns även hos politiker och vuxna. Det är riktigt tragiskt att se. 

Dom flesta människor är inte smartare än ett skock får som någon sa.  Väldigt lätta att kontrollera och få dit man vill. Man kan så ett litet frö av rädsla, som växer till stor oro hos människor. Och folk sväljer det med hull och hår.

Skulle aldrig rösta på vare sig SD eller Tidö. Det finns grader i helvetet. Och som kvinna vill jag inte bli begränsad och leva som kvinnor under 1800-talet. Folk borde verkligen fundera.. Inte heller tilltalar det mig att få ett Sverige, likt Trumps USA.
    Apropå att kvinnor begränsas. Hur ser du på att islam sprids i Sverige? Hur ser kvinnns plats ut i muslimska länder?
  • Anonym (Bertil)
    Tow2Mater skrev 2026-03-23 15:31:09 följande:

Fast det verkar inte vara riktigt så enkelt 

Milgram?s headline-grabbing conclusion that 62.5 percent of people obeyed instructions appeared to show most of us can be led to kill at an authority?s bidding. But this statistic came from his second, and most widely reported experiment, which involved just 40 people.

In fact, Milgram con ducted 23 different kinds of experiments, each with a different scenario, script and actors. This patchwork of experimental conditions, each conducted with a sample of only 20 or 40 participants, yielded rates of obedience that varied from 0 percent to 92.5 percent, with an average of 43 percent. Contrary to received opinion, a majority of Milgram?s participants disobeyed.

www.socialsciencespace.com/2014/04/the-less-shocking-reality-of-milgrams-experiments/~:text=In%20his%20first%20publication%20about,behest%20of%20an%20authority%20figure.

Och lite intressant info:

Perry (2013) found archival evidence that many participants expressed doubt about the experiment?s setup, impacting their behavior. This supports Orne and Holland?s (1968) criticism that Milgram overlooked participants? perceptions.

www.simplypsychology.org/milgram.html
    Det skulle vara mer givande om du skriver själv, på svenska. 

Att bara lägga ut länkar är lite slappt, som att man förväntar sig att alla andra ska klicka och läsa igenom det man hittar.
  • Tow2Mater
    Anonym (Bertil) skrev 2026-03-25 11:21:22 följande:
    Det skulle vara mer givande om du skriver själv, på svenska. 

Att bara lägga ut länkar är lite slappt, som att man förväntar sig att alla andra ska klicka och läsa igenom det man hittar.

Jag har citerat det jag ville belysa. Du behöver inte klicka på linkarna. 

Skriver man själv klagar någon för att man inte ger forskning med källor, ger man källor klagas det på det. Du kan översätta med google translate. Jag hsr översatt ibland men då fått klagomål även på det.

• UngGubbeinorr

Konformism, följa med strömmen. Man kan se det redan i småskolan, fyra olika. Först har vi skvallerbyttorna, lyder allt och skvallrar på regelbrytare i syfte att de ska straffas. Aggressiv konformism. Sen har vi de mer passivt konforma, de lyder, föjer å passar in, det är den största gruppen. Som vuxna är de mest bekymrade om vad grannarna ska säga. Sen har vi de passiva fritänkarna, drömmarna, de bryr sig inte så mycket och känner ofta inte ens till reglerna. Men sen den minsta gruppen, de aggressivt fritänkande. När de stöter på något som är meningen att åtlydas, så ifrågasätter de och deras första tanke är hur det rundas med frihetens flagga i topp. Att säga åt dem får dem ofta att göra tvärt emot. Det är bland de senare vi hittar uppfinnare, framgångsrika forskare, framgångsrika entreprenörer osv.. Det räcker ju inte med att ha rätt, man måste orka det även när exakt alla andra har fel. Det leder till utveckling. 

Som samhälle är det vår uppgift att skydda de senare från de första aggressivt konforma. Något alla diktaturer har gemensamt, både nuvarande och historiska, är att aggressivt kommit till makten. Alla historiska föll i grunden av samma orsak, utvecklingen går i stå när alla bara lyder och inte tar eget ansvar. 

Länk till en mer djupgående essä skriven av en tung riskkapitalist som står bakom en hel del av det ni använder, postade jag tidigare i tråden.

Svar på tråden Följa flocken eller inte