Anonym (Jag) skrev 2026-03-24 15:30:18 följande:
Det hade kunnat varit jag som skrev ditt inlägg. Jag levde och drömde för att få flytta utomlands, var som besatt och när jag fick chansen flyttade jag till Spanien. Grekland var mitt första val pga vänliga människor, men det fanns mer internationella jobb i Spanien .
Jag har för länge sen kommit över den värsta hemlängtan man kan få de första två åren. Att leva utomlands är inte alls som semester. Första dagarna sprang jag och kramade palmer, men när jag började ledsna på den outhärdliga långa värmen ( som jag trodde jag ville ha) och dagarna blev nästan lika trista och rutinmässiga som i Sverige så började saknaden.
Saknaden efter allt som fungerar smidigt i Sverige, saknaden att inte alltid behöva kleta in sig i solskydd 50+ för att inte bli en gammal uttorkad rynkig kärring. Att alltid behöva raka benen 😅 Att inte alltid behöva jämföra sig med alla överenergiska träningsmänniskor som ser ut som modeller i klänningar. Att få bylsa på mig kläder som döljer magvalkar och knubbiga ben.
Värmen som är fuktig och gör att man inte orkar göra minsta sak dag som natt, samt maten som har så oändligt mycket mer variationer i Sverige saknar jag mest. Det tristaste är att man helt tappar lusten och glädjen att åka utomlands när man lever i det, och jag saknar alla underbara årstider där man faktiskt får känna glädjen av att solen kommer tillbaka igen. Jag hatar sol och ljus nu efter 6 år, och gör allt för att kunna flytta hem!
Detta kommentar gjorde min dag❤️😀Jag vet precis vad du menar!Det kan bli väldigt varmt och tråkigt, då man gör samma vanliga i
vardagen.Tråkigt att höra att du inte trivs där...Kan du inte ta en dopp i havet när det är som varmast?Eller ta en kall dricka med is?Bara en tanke.
Vi har varit I Egypten i vintras och det var runt 26 °,när vi kom tillbaka,då var det som kallast här hemma,-15.Jag måste säga att jag saknade inte hem då😂.Det finns båda för och nackdelar med alla länder...Det viktigaste är att man känner sig hemma!Hoppas att du kommer där du känner dig hemma snart!