• Stefani89

Flytta till Grekland med barn 11 och 12 år

Vi är en familj på 2 vuxna och 2 barn,11 och 12 år, som funderar på att flytta till Grekland.
    Jag undrar hur fungerar det med skolan ?Vi kommer såklart att kontakta skolan och fråga detta,men tänkte se om det finns någon som har erfarenhet?Någon som kan rekommendera något?Vi tänkte flyta till Korfu,nära Korfu stad.Någon som vet vad är bäst?Tips?
    Tacksam för svar!

Grekland
  • Svar på tråden Flytta till Grekland med barn 11 och 12 år
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (?)
    Stefani89 skrev 2026-03-24 15:00:51 följande:
    Det som är akut är att vi trivs inte Sverige, det är mörk och kallt och tråkigt 😀😂
    Men flytta då! Vad hindrar er att dra nu? Så kommer ni bort från Sverige.
  • Anonym (Jag)

Det hade kunnat varit jag som skrev ditt inlägg. Jag levde och drömde för att få flytta utomlands, var som besatt och när jag fick chansen flyttade jag till Spanien. Grekland var mitt första val pga vänliga människor, men det fanns mer internationella jobb i Spanien . 

Jag har för länge sen kommit över den värsta hemlängtan man kan få de första två åren. Att leva utomlands är inte alls som semester. Första dagarna sprang jag och kramade palmer, men när jag började ledsna på den outhärdliga långa värmen ( som jag trodde jag ville ha) och dagarna blev nästan lika trista och rutinmässiga som i Sverige så började saknaden.

Saknaden efter allt som fungerar smidigt i Sverige, saknaden att inte alltid behöva kleta in sig i solskydd 50+ för att inte bli en gammal uttorkad rynkig kärring. Att alltid behöva raka benen 😅 Att inte alltid behöva jämföra sig med alla överenergiska träningsmänniskor som ser ut som modeller i klänningar. Att få bylsa på mig kläder som döljer magvalkar och knubbiga ben. 

Värmen som är fuktig och gör att man inte orkar göra minsta sak dag som natt, samt maten som har så oändligt mycket mer variationer i Sverige saknar jag mest. Det tristaste är att man helt tappar lusten och glädjen att åka utomlands när man lever i det, och jag saknar alla underbara årstider där man faktiskt får känna glädjen av att solen kommer tillbaka igen. Jag hatar sol och ljus nu efter 6 år, och gör allt för att kunna flytta hem!

• Stefani89
    Anonym (?) skrev 2026-03-24 15:08:07 följande:
    Men flytta då! Vad hindrar er att dra nu? Så kommer ni bort från Sverige.
    😂👋
  • Stefani89
    Anonym (Jag) skrev 2026-03-24 15:30:18 följande:

Det hade kunnat varit jag som skrev ditt inlägg. Jag levde och drömde för att få flytta utomlands, var som besatt och när jag fick chansen flyttade jag till Spanien. Grekland var mitt första val pga vänliga människor, men det fanns mer internationella jobb i Spanien . 

Jag har för länge sen kommit över den värsta hemlängtan man kan få de första två åren. Att leva utomlands är inte alls som semester. Första dagarna sprang jag och kramade palmer, men när jag började ledsna på den outhärdliga långa värmen ( som jag trodde jag ville ha) och dagarna blev nästan lika trista och rutinmässiga som i Sverige så började saknaden.

Saknaden efter allt som fungerar smidigt i Sverige, saknaden att inte alltid behöva kleta in sig i solskydd 50+ för att inte bli en gammal uttorkad rynkig kärring. Att alltid behöva raka benen 😅 Att inte alltid behöva jämföra sig med alla överenergiska träningsmänniskor som ser ut som modeller i klänningar. Att få bylsa på mig kläder som döljer magvalkar och knubbiga ben. 

Värmen som är fuktig och gör att man inte orkar göra minsta sak dag som natt, samt maten som har så oändligt mycket mer variationer i Sverige saknar jag mest. Det tristaste är att man helt tappar lusten och glädjen att åka utomlands när man lever i det, och jag saknar alla underbara årstider där man faktiskt får känna glädjen av att solen kommer tillbaka igen. Jag hatar sol och ljus nu efter 6 år, och gör allt för att kunna flytta hem!

Detta kommentar gjorde min dag❤️😀Jag vet precis vad du menar!Det kan bli väldigt varmt och tråkigt, då man gör samma vanliga i vardagen.Tråkigt att höra att du inte trivs där...Kan du inte ta en dopp i havet när det är som varmast?Eller ta en kall dricka med is?Bara en tanke.
    Vi har varit I Egypten i vintras och det var runt 26 °,när vi kom tillbaka,då var det som kallast här hemma,-15.Jag måste säga att jag saknade inte hem då😂.Det finns båda för och nackdelar med alla länder...Det viktigaste är att man känner sig hemma!Hoppas att du kommer där du känner dig hemma snart!
  • Anonym (Sofia)
    Stefani89 skrev 2026-03-23 17:45:54 följande:
    Ja,vi känner att det kommer att bli super bra och spännande!Vad kul!Ja,det bli jobbigare för er,men jag beundrar er för det beslutet för att man ska leva livet!Få jag fråga var ska ni flytta?Vi är öppna för allt,men har fastnat för Korfu😀❤️

Jag har möjlighet att jobba från Georgien eller Armenien och vi står nu i valet vilket det kommer att bli. Vi vill gärna ha varma somrar, men också kalka vintrar med alpin skidåkning och skridskor. Vi är i kontakt med en skola i vardera land för att se om det kommer att finnas plats, samt om han klarar inträdesproven till mellanstadiet. Barnet håller också på med ett par sporter och ett musikinstrument som vi undetsöker möjligheterna att fortsätta utöva. Därefter kommer vi bestämma vilket av de två länderna det blir. 

Jag tänker dock inte att vi ska bo där för evigt, men kanske ett par år, sen är jag ganska sugen på Sydamerika eller Asien efter det. 

• Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (?)
    Stefani89 skrev 2026-03-24 15:30:37 följande:
    😂👋
    Vad hindrar er att flytta nu?
  • Stefani89
    Anonym (?) skrev 2026-03-24 17:15:18 följande:
    Vad hindrar er att flytta nu?
    Du gillar att skriva och kommentera...Varför skaffar du inte ditt eget tråd?Som heter:"Flytta från mitt land" 😂😂
Svar på tråden Flytta till Grekland med barn 11 och 12 år