• Anonym (Lasange2345)

Blir avundsjuk på mamma o systers agerande

Hej,
    Min mamma och min syster brukar ofta säga att de redan ringt min svägerska (samma dag) och sen ringer de mig. jag har reagerat på detta tidigare men försökt att inte tänka så mkt på det. Men nu med gravid hormoner reagerar jag mkt starkare. Varför verkar det vara prio att alltid ringa henne först? Ibland kan det vara sjuka barn som de vill veta hur de mår vilket jag fattar.

Eller är det jag som är löjlig? Vet inte men hade varit fint att få vara den de tänker på först ibland. 

• Svar på tråden Blir avundsjuk på mamma o systers agerande
  • Yllop

Trådstarten är oklar och jag förstår inte vad problemet är.

Har din mamma, syster och svägerska planerat något och du inte får vara med i planeringen?

Är det alltid din mamma och syster som ringer till dig?
    Ringer aldrig du till dem?

Föredrar du att de ringer till dig och din svägerska på skilda dagar?

• Anonym (Förklara mer)

Samma här, förstår inte och varför har de med din svägerska att göra? Min mamma och mina systrar har absolut inget kontakt med min svägerska. 

• Anonym (Trött på telefonfobiker)

När ringer du dem då?

Jag har varit sur på min mor i 40 år för att hon aldrig kan lyfta luren om det inte är kris med något praktiskt. Är du en sån tycker jag du ska skärpa till dig och ringa först istället.

• Anonym (K)
    Anonym (Förklara mer) skrev 2026-03-23 16:17:45 följande:

Samma här, förstår inte och varför har de med din svägerska att göra? Min mamma och mina systrar har absolut inget kontakt med min svägerska. 

Kan ju vara TS brors fru som avses? Då är ju TS mamma och syster farmor och faster, så inte jättekonstigt att ha kontakt med svägerskan. Men antar att TS vill att dom ska ringa till henne innan de ringer svägerskan?
  • Anonym (123)

Vilken ordning man ringer folk har väl ingenting att göra med hur man prioriterar dom?

Om det tex gäller att planera någonting så ringer min mamma antingen först till den som hon tror kan ge henne bäst hjälp i planeringen eller den som hon tycker är krångligast för att lösa ev planeringsknutar (andra gånger tar hon den sist för att istället ha allt klart och så får de säga nej om det inte passar).

Ett tredje alternativ är att hon ringer till den hon tror är störst chans att den har tid att prata just då. 

• Anonym (Ja)

Ja du överdriver.

Om bror och svägerska har barn så är det svårast att planera för dem, förmodligen därav de ibland kollar med dem först då en hel familj ska planeras med. 

Snart har du också barn och blir lika svår att planera med. 

Kommer alla initiativ från mamma och syster så är det inte konstigt att telefonkedjan startar där.

Vem man ringer först har inte med vem som är mest älskad att göra.
    Frågan är varför din mamma planerar med svägerskan istället för med ditt syskon?

Svar på tråden Blir avundsjuk på mamma o systers agerande