Min sambos vuxna barn
Hej på er!
Vet inte riktigt var jag ska vända mig i detta ämne, så jag provar här och ser om någon vill försöka sätta sig in i min/vår situation och bjuda på lite tankar.
Jag och min partner är sambos sedan några år tillbaka. Jag har ett barn på mellanstadiet sedan tidigare och hon har två vuxna barn.
När vi träffades och blev förälskade dykte det fram några röda flaggor för min del. Hon hade sin vuxna son boende hemma och satte sig i ekonomiska problem för att ge honom allt han ville ha. Hon blev och tillät sig att bli väldigt utnyttjad. Jag var ganska tydlig i att om vi skulle skapa ett liv tillsammans så behövde de frigöra sig en hel del från varandra.
Sedan dag ett har jag blivit totalt ignorerad av hennes vuxna barn. Trots det har jag försökt att visa intresse på ett lagom vis eftersom det säkert kan vara svårt för dem. Nu flera år senare är det på precis samma sätt. Högtiderna tillsammans med hennes barn och mina nära blir helt katastrofala där hennes barn tar över hela tillställningen för att bara prata om sig själva och samtidigt ignorerar alla andra utom sin mamma.
Tyvärr bejakar hon deras beteende.
När vi pratat om det har min sambo till en början blivit oerhört defensiv och vägrat ta in hur det är för oss andra. Med tiden har hon börjat att förstå, men förmår inte riktigt ändra på sitt eget beteende.
Som utomstående ser jag många tecken på ohälsosamma relationer dem emellan. Hennes barn är aldrig intresserade av hur hon har det ens, utan hon ska bara vara en "bekräftelsemaskin" och någon man manipulerar för att få henne att göra saker åt dem.
Det är en oerhört svår sits och jag kan inte anspel acceptera att alla vi andra blir lidande vid högtider t ex. T om min son tystnar efter ett tag när han har blivit bortviftad tillräckligt många gånger av hennes barn.
Jag inser att det är väldigt svårt för min sambo att förlika sig med hur det ser ut. Hennes barn är uppenbarligen var vana vid att få vara de ända som står i centrum, utan att behöva ge något till eller intressera sig för andra.
Hon pekar ofta på att de har sociala svårigheter, men samtidigt klarar de av att studera, jobba och vara med vänner. De kan när de själva vill.
Det tog flera år för min sambo att "våga" prata med dem om det. Hur det blir för oss andra. Trots det fortsätter de på precis samma vis och bryr sig inte.
Hur hade ni andra gjort i en sån här situation?