• Anonym (Anon_rth55678)

Min sambos vuxna barn

Hej på er!

Vet inte riktigt var jag ska vända mig i detta ämne, så jag provar här och ser om någon vill försöka sätta sig in i min/vår situation och bjuda på lite tankar. 

Jag och min partner är sambos sedan några år tillbaka. Jag har ett barn på mellanstadiet sedan tidigare och hon har två vuxna barn. 

När vi träffades och blev förälskade dykte det fram några röda flaggor för min del. Hon hade sin vuxna son boende hemma och satte sig i ekonomiska problem för att ge honom allt han ville ha. Hon blev och tillät sig att bli väldigt utnyttjad. Jag var ganska tydlig i att om vi skulle skapa ett liv tillsammans så behövde de frigöra sig en hel del från varandra. 

Sedan dag ett har jag blivit totalt ignorerad av hennes vuxna barn. Trots det har jag försökt att visa intresse på ett lagom vis eftersom det säkert kan vara svårt för dem. Nu flera år senare är det på precis samma sätt. Högtiderna tillsammans med hennes barn och mina nära blir helt katastrofala där hennes barn tar över hela tillställningen för att bara prata om sig själva och samtidigt ignorerar alla andra utom sin mamma. 

Tyvärr bejakar hon deras beteende. 

När vi pratat om det har min sambo till en början blivit oerhört defensiv och vägrat ta in hur det är för oss andra. Med tiden har hon börjat att förstå, men förmår inte riktigt ändra på sitt eget beteende. 

Som utomstående ser jag många tecken på ohälsosamma relationer dem emellan.  Hennes barn är aldrig intresserade av hur hon har det ens, utan hon ska bara vara en "bekräftelsemaskin" och någon man manipulerar för att få henne att göra saker åt dem. 

Det är en oerhört svår sits och jag kan inte anspel acceptera att alla vi andra blir lidande vid högtider t ex. T om min son tystnar efter ett tag när han har blivit bortviftad tillräckligt många gånger av hennes barn. 

Jag inser att det är väldigt svårt för min sambo att förlika sig med hur det ser ut. Hennes barn är uppenbarligen var vana vid att få vara de ända som står i centrum, utan att behöva ge något till eller intressera sig för andra. 

Hon pekar ofta på att de har sociala svårigheter, men samtidigt klarar de av att studera, jobba och vara med vänner. De kan när de själva vill. 

Det tog flera år för min sambo att "våga" prata med dem om det. Hur det blir för oss andra. Trots det fortsätter de på precis samma vis och bryr sig inte. 

Hur hade ni andra gjort i en sån här situation?

• Svar på tråden Min sambos vuxna barn
  • Anonym (Volvo)

Vad är DU beredd att göra i denna situation?  

Om du vill få till förändring måste du börja med dig själv och hitta ett sätt att förhålla dig till detta och samtidigt kunna stå för detta också och vara beredd på konsekvenser,  både att ge och att få.

Du behöver vara tydlig mot din partner att "nu gör jag såhär och då kommer x hända och jag ändrar mig inte" 

Du behöver vara tydlig med att din partners brist på att säga åt sina barn får konsekvenser för er som par och i er relation och du måste stå för det. 

Hon kommer inte ändra sig så länge det inte får konkreta konsekvenser för henne..  

• Anonym (Karin)
    Anonym (Anon_rth55678) skrev 2026-03-24 12:16:47 följande:
    Ja absolut. Hon har ju pratat med dem om just detta. Mer än en gång. Dock har hon svårt att på riktigt ta tag i  problemet.

Om de avbryter kan väl du eller någon annan säga, nu avbröt du, låt X prata färdigt. Eller, nu tycker jag att vi pratar om något som alla kan vara med på, vad tycker ni om xxxxx? Nu har vi hört en massa om din xxxx men nu vill jag höra om mosters nya hund.

Ni andra får göra en insats och styra konversationerna lite så ni inte blir överkörda. 

• Anonym

Du och din sambo behöver ett gemensamt förhållningssätt.
    Ex . Du frågar Kalle hur bilen går. Om frågan blir ignorerad så behöver din sambo lugnt och vänligt upprepa frågan. "Ja, hur går bilen?"
    Ingen ilska utan bara lugnt och metodiskt visa att ni inte tänker låta oförskämdheten passera.

Eftersom de endast kommer vid storhelger så kan du ha någon strategi för att bryta lite. Efter maten kan du tex, ställa dig i köket och fixa disken , föreslå en promenad (om bara du och ungen går ut så gör det ju inget) , föreslå något annat.
    Försök bryta isär konstellationerna lite.

• Anonym (Anon_rth55678)

Tack för alla svar i tråden. Vi har ju provat mycket av det som föreslagits och det har inte gjort någon som helst skillnad. De vet att de inte behöver anstränga sig, eftersom precis som någon skrev här i tråden det inte blir några som helst konsekvenser. 

Jag är nog inne på att vi får dela upp gästerna på högtider.  Det blir nog så att jag får stå ut, men det ska inte min son eller mina andra nära behöva göra. 

Tråkigt, men det är vad det är. 

• Anonym (Grabb)

Bara för att få lite kontext... 

Har du flyttat in till henne (med ditt barn)? Eller flyttade hon hem till dig? Eller skaffade ni ett gemensamt samboende?

Har du någonsin bott tillsammans med hennes vuxna barn?

Sen när du skriver högtider och ditt barn och andra nära kära till dig, vilka inkluderar du i det som är "din" familj? Hur många är ni vid dessa högtider?

Det verkar ju helt uppenbart att du stör dig på hennes barn, och deras beteenden när ni kommer samman. Som utomstående så är det ju inte helt lätt att säga vad som möjligen är rätt eller fel... Mer än att man kan ju givetvis tycka att det tillhör allmänt hyffs att man inte avbryter andra, att man inte börjar prata med andra om annat när någon annan kanske pratar...

Men när man kanske är ett större sällskap så kan ju sådant ibland bli lite knepigt...

Men det kan ju vara så att ni kanske måste börja umgås i lite andra konstellationer? Du kanske inte kan räkna med att hennes barn kommer att visa något större intresse för din familj. Jag kan givetvis tycka att de åtminstone borde visa (lite) intresse för dig (givet att du är sambo med deras mamma), och även din son som verkar bo tillsammans med deras mamma...

Men folk är som folk är... Vissa fajter är inte värda att ta helt enkelt... utan man får hitta förhållningssätt...

• Anonym (Anon_rth55678)
    Anonym (Grabb) skrev 2026-03-24 16:28:55 följande:

Bara för att få lite kontext... 

Har du flyttat in till henne (med ditt barn)? Eller flyttade hon hem till dig? Eller skaffade ni ett gemensamt samboende?

Har du någonsin bott tillsammans med hennes vuxna barn?

Sen när du skriver högtider och ditt barn och andra nära kära till dig, vilka inkluderar du i det som är "din" familj? Hur många är ni vid dessa högtider?

Det verkar ju helt uppenbart att du stör dig på hennes barn, och deras beteenden när ni kommer samman. Som utomstående så är det ju inte helt lätt att säga vad som möjligen är rätt eller fel... Mer än att man kan ju givetvis tycka att det tillhör allmänt hyffs att man inte avbryter andra, att man inte börjar prata med andra om annat när någon annan kanske pratar...

Men när man kanske är ett större sällskap så kan ju sådant ibland bli lite knepigt...

Men det kan ju vara så att ni kanske måste börja umgås i lite andra konstellationer? Du kanske inte kan räkna med att hennes barn kommer att visa något större intresse för din familj. Jag kan givetvis tycka att de åtminstone borde visa (lite) intresse för dig (givet att du är sambo med deras mamma), och även din son som verkar bo tillsammans med deras mamma...

Men folk är som folk är... Vissa fajter är inte värda att ta helt enkelt... utan man får hitta förhållningssätt...

Hon flyttade hem till mig, i villa. Jag har aldrig bott med hennes barn. 

Vid sammankomster är vi 8 pers, hon har sina barn där och jag har mina föräldrar och ett syskon samt min son såklart. 

Så vi är inte något stort sällskap. Mina släktingar tycker också att hennes barn beter sig otroligt illa. 

Har absolut inte några krav eller förväntningar att hennes barn ska vara speciellt intresserade av mina nära, men som du säger borde de ju ha någon form av intresse av att åtminstone ha ett grundläggande samröre med mig som är deras mammas partner. Men sen bryr de sig inte mycket om henne rent allmänt om de inte får ut något av det heller, så där är ju den röda tråden intakt  

Jag har hela tiden varit beredd att försöka ha en vettig relation till dem, oavsett vad jag tycker om dem. Men det verkar lönlöst. 

• Anonym (Anon_rth55678)
    Anonym (Volvo) skrev 2026-03-24 12:44:08 följande:

Vad är DU beredd att göra i denna situation?  

Om du vill få till förändring måste du börja med dig själv och hitta ett sätt att förhålla dig till detta och samtidigt kunna stå för detta också och vara beredd på konsekvenser,  både att ge och att få.

Du behöver vara tydlig mot din partner att "nu gör jag såhär och då kommer x hända och jag ändrar mig inte" 

Du behöver vara tydlig med att din partners brist på att säga åt sina barn får konsekvenser för er som par och i er relation och du måste stå för det. 

Hon kommer inte ändra sig så länge det inte får konkreta konsekvenser för henne..  

Ja, det ligger såklart något i det du säger. Sen är det väldigt tråkigt att behöva ta en diskussion om konsekvenser. Men det är kanske bara jag som är lite väl idealistisk och naiv?
  • Anonym (?)
    Anonym (Anon_rth55678) skrev 2026-03-24 17:17:39 följande:

Hon flyttade hem till mig, i villa. Jag har aldrig bott med hennes barn. 

Vid sammankomster är vi 8 pers, hon har sina barn där och jag har mina föräldrar och ett syskon samt min son såklart. 

Så vi är inte något stort sällskap. Mina släktingar tycker också att hennes barn beter sig otroligt illa. 

Har absolut inte några krav eller förväntningar att hennes barn ska vara speciellt intresserade av mina nära, men som du säger borde de ju ha någon form av intresse av att åtminstone ha ett grundläggande samröre med mig som är deras mammas partner. Men sen bryr de sig inte mycket om henne rent allmänt om de inte får ut något av det heller, så där är ju den röda tråden intakt  

Jag har hela tiden varit beredd att försöka ha en vettig relation till dem, oavsett vad jag tycker om dem. Men det verkar lönlöst. 

Så länge din sambo inte är beredd att verkligen göra något så kommer ingen ändring ske.

Du kan sätta press på henne genom att ni börjar köra storhelgerna uppdelat. Du med dina barn och hon med hennes.
  • Anonym (Ouppfostrade ungar)

Vilka ouppfostrade skitungar rent utsagt!

Tyvärr verkar det vara så det går när man sopar banan framför barnen i största curlinganda under en hel uppväxt i kombination med att vara helt självuppoffrande inför barnen.

Flyttade hon väldigt snart ihop med dig efter skilsmässan från fadern? Att de skulle ha någon typ av omoget agg mot dig pga det? Inte för att det gör det mer rätt förvisso. Det måste ju ha med dig att göra samt noll respekt för modern, även om det inte finns någon rim och reson bakom att bete sig sådär. För inte kan de bete sig sådär bland alla människor? 
    Vuxna människor som beter sig sådär mot mamma och hennes sambo och barn! Det kan inte vara normalt, men vi lär väl se mer av det efter att det värsta exemplaren ur curlinggenerationen växer upp.

Om  din sambo inte sätter ner foten så finns det inget att bygga på för er. Då måste hon kräva respekt av sina barn och ställa dem mot väggen med frågan varför de inte respekterar sin mamma mer än så.
    Vad hade de vuxna barnen tyckt om mamman beter sig likadant mot barnens partners när de kommer med för att fira jul? Kanske det får dem att tänka till och se det absurda i situationen?
    Foten måste ner nu!
    Det handlar om din närmaste familj, föräldrar och barn, så ni borde kunna umgås obehindrat och ha det trevligt i ett annat rum för att markera. Om nu inte din sambo klarar av det.
    Eller sluta att fira högtider ihop så får din sambo åka till sina barn istället.

• Anonym (Volvo)
    Anonym (Anon_rth55678) skrev 2026-03-24 17:19:28 följande:
    Ja, det ligger såklart något i det du säger. Sen är det väldigt tråkigt att behöva ta en diskussion om konsekvenser. Men det är kanske bara jag som är lite väl idealistisk och naiv?
    Allting man väljer i livet får konsekvenser , varför skulle hon slippa undan det menar du? 

Det naiva är väl att tro att det på nåt magiskt sätt skulle lösa sig utan att nån anstränger sig. 

Är du konflikträdd?   

Du förstår själv att du skulle behöva dela upp ert firande på olika sätt och då förstår du också att  du behöver ta den diskussionen om konsekvenser. Samt att du måste stå för det.  

Ni gamblar med er relation,  ni måate börja inse att ni spelar högt spel och att det inte bara går att smita undan det ansvaret. 
  • Anonym (Anon_rth55678)
    Anonym (?) skrev 2026-03-24 17:20:25 följande:
    Så länge din sambo inte är beredd att verkligen göra något så kommer ingen ändring ske.

Du kan sätta press på henne genom att ni börjar köra storhelgerna uppdelat. Du med dina barn och hon med hennes.
    Det lär bli så om hon inte gör något drastiskt och tar tag i detta ordentligt. Grejen är ju att detta är egentligen inte enbart isolerat till det jag beskriver gällande sammankomster, utan deras sätt och attityd även mot henne är bedrövlig.
  • Anonym (Anon_rth55678)
    Anonym (Ouppfostrade ungar) skrev 2026-03-25 05:37:28 följande:

Vilka ouppfostrade skitungar rent utsagt!

Tyvärr verkar det vara så det går när man sopar banan framför barnen i största curlinganda under en hel uppväxt i kombination med att vara helt självuppoffrande inför barnen.

Flyttade hon väldigt snart ihop med dig efter skilsmässan från fadern? Att de skulle ha någon typ av omoget agg mot dig pga det? Inte för att det gör det mer rätt förvisso. Det måste ju ha med dig att göra samt noll respekt för modern, även om det inte finns någon rim och reson bakom att bete sig sådär. För inte kan de bete sig sådär bland alla människor? 
    Vuxna människor som beter sig sådär mot mamma och hennes sambo och barn! Det kan inte vara normalt, men vi lär väl se mer av det efter att det värsta exemplaren ur curlinggenerationen växer upp.

Om  din sambo inte sätter ner foten så finns det inget att bygga på för er. Då måste hon kräva respekt av sina barn och ställa dem mot väggen med frågan varför de inte respekterar sin mamma mer än så.
    Vad hade de vuxna barnen tyckt om mamman beter sig likadant mot barnens partners när de kommer med för att fira jul? Kanske det får dem att tänka till och se det absurda i situationen?
    Foten måste ner nu!
    Det handlar om din närmaste familj, föräldrar och barn, så ni borde kunna umgås obehindrat och ha det trevligt i ett annat rum för att markera. Om nu inte din sambo klarar av det.
    Eller sluta att fira högtider ihop så får din sambo åka till sina barn istället.

Ja, de är vana vid att få ställa sig själva i centrum gällande precis allt. 

Jag tror att det är en kombination av curlande/självuppoffrande och narcisisstiska drag hos barnen. Konversationsnarcissism stämmer ju t ex in oerhört väl på dem båda.

Hon hade varit skild i ca 2 år, så det var ju inte direkt efteråt. 

Visst har de "noll" respekt för sin mamma. Hon ska bara bekräfta dem och göra saker åt dem. De är aldrig intresserade av hur hon har det eller mår. Allt handlar bara om dem själva.

Jag är helt inne på att tar hon inte tag i detta ordentligt eller om barnen bara vägrar så blir det att fira separat. Jag vill kunna ha trevligt med min son och mina andra nära. Gärna också med min partner såklart, men om det inte är möjligt får man ju hitta den näst bästa lösningen.

Sen finns det ju andra problem också såklart. När de ringer när hon är slutkörd och inte orkar handla eller göra något. Efter det är det ju här hemma som alla blir lidande när hon kör slut på sig ännu mer. Dock har hon börjat jobba med den biten som tur är och säger nej ibland i alla fall.
  • Anonym (Anon_rth55678)
    Anonym (Volvo) skrev 2026-03-25 10:04:53 följande:
    Allting man väljer i livet får konsekvenser , varför skulle hon slippa undan det menar du? 

Det naiva är väl att tro att det på nåt magiskt sätt skulle lösa sig utan att nån anstränger sig. 

Är du konflikträdd?   

Du förstår själv att du skulle behöva dela upp ert firande på olika sätt och då förstår du också att  du behöver ta den diskussionen om konsekvenser. Samt att du måste stå för det.  

Ni gamblar med er relation,  ni måate börja inse att ni spelar högt spel och att det inte bara går att smita undan det ansvaret. 
    Hon ska inte slippa undan det. Jag behöver och har börjat sätta gränser ordentligt och det slutliga kommer att bli att vi får fira saker separat om hon inte ställer sina barn mot väggen.

Du har rätt, detta kommer inte att fungera i längden och det finns två val. Ta tag i sina barn och utkräva respekt eller så går det ju inte att ha gemensamma träffar alls.

Skulle inte säga att jag är konflikträdd, snarare lite naiv kanske. Ibland tror man mer på människor än vad de förtjänar.
Svar på tråden Min sambos vuxna barn