• Joe_B

Katt med korsbandskada

För ett par veckor sedan var vi tvugna att åka akut med katten till djursjukhus då vi först trodde att han hade brutit höger bakben.
    Det visade sig att det var en skada på korsband. 
    Oavsett så trodde jag att det skulle bli operation vilket de sa eftersom det är en ganska stor och mycket aktiv utekatt.
    Men det märkliga var att jag fick hämta katten efter 9 timmar utan operation och nu ska vi försöka rehabilitera under konstant tillsyn. Man kan få magsår och hjärnblödning för mindre, tro mig.

Har någon varit med om liknande och vad är prognosen i så fall?

Här haltar han omkring på en kort promenad:
    www.youtube.com/shorts/wNe78wFUtLw

• Svar på tråden Katt med korsbandskada
  • Anonym (SysterYster)

Om det är en riktig ortoped och ett duktigt rehab-team som hjälper er hade jag litat på deras omdöme. Det är ju skillnad på olika skador på korsbandet, det kan vara allt ifrån en mindre "slitskada" till helt av. Katter tenderar också att vara bättre på att kompensera för instabila leder än en stor och tung hund. 

Jag har ingen egen erfarenhet av katt och korsband, däremot katt och patellaluxation och hund med partiell korsbandsruptur. Inget av det krävde operation. Hunden, av medelstor ras, blev lite stel i det knät på ålderns höst, annars problemfri i många år. 

Däremot har jag arbetat som sköterska på djursjukhus i nära tio år och har bara vid ett fåtal tillfällen varit med om att man behövt operera korsband på katt. Det brukar lösa sig bra med rehab. Sen krävs det också att fysioterapeuten är skicklig nog att göra en bra bedömning huruvida det faktiskt går åt rätt håll, men det vill jag gärna tro att de flesta är. I mitt tycke är de bättre på det än veterinären många gånger.

Lycka till med missen!

• Dexter dot com

Kompisens katt kom hem och haltade rejält på ett bakben och man konstaterade en skada på korsbandet . Han hölls inne några veckor och dom försökte hålla honom från att hoppa mm och nu 6 månader senare haltar han inte alls och är lika aktiv som förut.

• Joe_B

Tusen tack för svar, det var mycket värdefull information!!! Glad

Svar på tråden Katt med korsbandskada