Sonen (4) är omöjlig att lämna på förskolan (långt)
Skulle behöva råd angående det här.
Jag är fortfarande hemma med yngsta dottern som nyss har fyllt 1. Sonen har nyss fyllt 4. Han började förskola när han var 2 och först var lämningarna ganska svåra. Sedan när han började på storbarnsavdelningen för ungefär ett år sen blev det bättre.
Men nu över julen var han ledig länge , sen var det snökaos och sen blev barnen sjuka så det blev ungefär 1,5 månad sammanlagt som han var hemma. Efter det har lämningarna varit helt omöjliga. Så han har mest fått vara hemma , gått någon eller några dagar varje vecka bara och varit hemma hela förra veckan. Vi gör ju saker när vi är hemma, går ofta ut och leker eller går till öppna förskolan.
När jag hämtar honom på förskolan verkar han ha kul och leker med kompisar. Men lämningarna.. det känns ju hemskt , några gånger har de fått hålla i honom när han skriker efter mig. Det gör ont. Det blir också ofta att jag måste springa efter honom inne på gården (som är stor) , då måste jag alltså lämna lillasyster i vagnen. Det är helt omöjliga situationer.
Så frågan är ju , ska jag bara ha honom hemma nu när jag är hemma? Det skulle ju gå men hur blir det sen då när jag börjar jobba? Och får han behålla sin plats?
Eller ska jag ta dit honom ändå? Trots att lämningarna är en mardröm. Nu har jag mest lämnat honom om det är något jag behöver göra som är svårt att ha med honom på.
Ett tredje alternativ är att byta förskola. Isåfall måste vi göra det innan hösten när lillasyster antagligen ska börja så de får börja på samma. Det är några andra mindre saker som jag har tyckt är lite jobbiga här , att de inte ber honom kissa innan de går ut (men det har bara hänt olyckor några enstaka gånger) och att vantar och mössor försvinner, och så har vi flyttat så det finns andra närmare nu. Och att det är mycket ny personal. Men jag har ju ingen aning om hur det kommer vara på en ny förskola , det kanske blir värre.
Tacksam för råd , hur skulle ni gjort?