När barnet vill göra allt själv – hur hittar ni balansen?
!
!Jag jobbar på förskola och vad en treåring klarar ser jätteolika ut. Sen växlar det ju mellan att barnet vill själv men kanske inte bemästrar det fullt ut utan stöd och att barnet egentligen kan men säger att hen inte kan och vill att den vuxne ska göra allt...
Mitt råd är att anpassa där det är viktigt att det blir rätt.
Exempelvis om det är kallt ute kanske hon inte ska få välja kläder helt fritt utan du tar fram de alternativ som är möjliga och så får hon välja mellan dem.
Köp kläder och skor som är lättare att sätta på för henne på egen hand så sparar ni tid och tålamod. Sen fundera på vad som är viktigt att det blir rätt...om skorna sitter på fel fot kanske inte är en katastrof men om hjälmen inte knäpps pä ordentligt kan det ju bli farligt.
Häll exempelvis över mjölk/dryck i en lätthanterlig lite mindre kanna och kanske ha en bricka under så att det inte gör så mycket om hon spiller.
Låt henne få träna på att ösa och hälla ute/i badkaret/duschen. Barn i den här åldern älskar ju ofta det...
Samtidigt är det viktigt med gränser och tydlighet.
Ibland kanske det inte går att hon hjälper till och andra saker bör hon ju inte göra göra själv och hon behöver såklart lära sig att hantera det.
Vissa barn har inga problem med det medan andra kan få jätteutbrott.
Mitt råd är att inte vara rädd för utbrotten, om dottern råkar ha sådana...Viktigt är att vara lugn och inte ge med sig bara för att bevara lugnet.
!Ge henne inte för mycket väl, det skapar kaos. Ta fram typ två tröjor och då får hon välja av dem. Du har gjort grunden men hon får välja om hon vill ha den gula eller blåa tröjan.
Duka bordet är ju jättebra! Det hjälper de nog till med även på förskolan ibland.
Hälla upp mjölk osv. Ibland får du som förälder säga till att du gör det om ni har bråttom någonstans. Men annars ge henne en mindre kanna som gör det lättare att hålla i för henne.
Gör ett val innan henne så får hon välja mellan A och B. Det blir sällan bra med för många valmöjligheter i den åldern. Så ökar ni sakta båda två.
Läsa saga på kvällen - gör ett urval och så får hon välja av dem.