• Anonym (Hh)

När är det okej att be sin vän vara tyst?

Jag har en vän och kollega som är gravid. Jätteroligt för henne och barnet är mycket efterlängtat och säkert nervöst för henne då det första barnet hade en traumatisk förlossning. Som tur är gick det bra och alla mår bra idag men jag kan tänka mig att det är lite stressigt att vänta på det andra. 

Jag själv har inga barn, och har i tidigare förhållande inte kunnat bli gravid. Jag har länge haft en stor barnlängtan och det är rätt smärtsamt för mig att accepterat jag inte kommer få något eget barn. Min vän vet om det här men brukar vifta bort det att visst finns det fortfarande tid för mig medan jag är rätt säker på att det tåget har passerat, dels pga svårigheter tidigare men också min ålder. 
    Men det är mycket prat om den här graviditet och jag orkar ärligt inte höra mer om den! Det är hela tiden "åh men det kan jag inte göra, jag är ju gravid!" Eller från andra kollegor "men hon är ju gravid!", "här står Anna och är supergravid". Det här är skitjobbigt att lyssna på helt ärligt, allt är sagt i en skämtsam ton för alla är ju glada att hon ska ha barn, så även jag. Men vi som inte kunde få några egna barn, ska vi alltid behöva lyssna på detta och göra dessa saker som hon inte kan?
    Jag vill inte vara småaktig och ja, jag är glad att hon ska ha en bäbis, men måste jag höra dessa kommentarer om hennes graviditet 10 ggr om dagen? För det är verkligen upprepade tillfällen varje dag. Jag blir ledsen av dem! Nu har jag börjat gå ut, lämna rummet för att få vila huvudet ett tag när de kommer igång. 
    När är det okej att säga ifrån utan att vara småaktig?
  • Svar på tråden När är det okej att be sin vän vara tyst?
  • Anonym (Tröttsamt)

TS, jag vill bara säga att jag förstår dig och jag tycker INTE att problemet ligger enbart hos dig!

Jag är inte ofrivilligt barnlös men hade ett barn som dog. Självklart är vissa ämnen och samtal känsliga för mig pga det. Jag förväntar mig inte att alla i omgivningen ska känna till min upplevelse och alltid ta hänsyn till min sorg och känslor. Självklart får andra prata om sina barn osv, mitt trauma är mitt eget att hantera. Men med det sagt så tycker jag att din kollega och vän låter väldigt självupptagen och helt ärligt som en rätt trist person som gjort graviditeten till hela sin identitet. Dessutom otroligt okänsligt av henne att fortsätta som hon gör trots att hon känner till din situation, vilket kanske inte övriga kollegor gör.

Sen tycker jag också att det är lite oproffsigt att prata så mycket "privat" på jobbet, vilket hennes graviditet ju är. Hon är där för att utföra sitt arbete och i första hand diskutera arbetsrelaterade saker med er andra. Att 10 ggr om dagen tjata och fjanta sig om sin graviditet är, ja, oproffsigt. Lika fånigt som om hon 10 ggr om dagen hade babblat om sin sambo, sin häst, sin diabetes eller vad som helst. Det är tröttsamt med såna självupptagna människor. Om jag var du hade jag dragit mig undan, valt att gå ut på promenad på lunchen, suttit ensam och fikat osv. Fokuserat på att utföra mitt jobb. Du behöver inte förklara varför, du ska se om dig själv och försöka må så bra som du kan. Om din vän skulle fråga rakt ut varför du drar dig undan kan du ju vara ärlig.

• Anonym (g)
    Anonym (I) skrev 2026-03-25 05:35:01 följande:

Hur gammal är du?

Vad spelar det för roll, ska du bedöma TS fertilitet?
  • Anonym (X)
    Anonym (Hh) skrev 2026-03-24 15:11:31 följande:
    När är det okej att be sin vän vara tyst?

Jag har en vän och kollega som är gravid. Jätteroligt för henne och barnet är mycket efterlängtat och säkert nervöst för henne då det första barnet hade en traumatisk förlossning. Som tur är gick det bra och alla mår bra idag men jag kan tänka mig att det är lite stressigt att vänta på det andra. 

Jag själv har inga barn, och har i tidigare förhållande inte kunnat bli gravid. Jag har länge haft en stor barnlängtan och det är rätt smärtsamt för mig att accepterat jag inte kommer få något eget barn. Min vän vet om det här men brukar vifta bort det att visst finns det fortfarande tid för mig medan jag är rätt säker på att det tåget har passerat, dels pga svårigheter tidigare men också min ålder. 
    Men det är mycket prat om den här graviditet och jag orkar ärligt inte höra mer om den! Det är hela tiden "åh men det kan jag inte göra, jag är ju gravid!" Eller från andra kollegor "men hon är ju gravid!", "här står Anna och är supergravid". Det här är skitjobbigt att lyssna på helt ärligt, allt är sagt i en skämtsam ton för alla är ju glada att hon ska ha barn, så även jag. Men vi som inte kunde få några egna barn, ska vi alltid behöva lyssna på detta och göra dessa saker som hon inte kan?
    Jag vill inte vara småaktig och ja, jag är glad att hon ska ha en bäbis, men måste jag höra dessa kommentarer om hennes graviditet 10 ggr om dagen? För det är verkligen upprepade tillfällen varje dag. Jag blir ledsen av dem! Nu har jag börjat gå ut, lämna rummet för att få vila huvudet ett tag när de kommer igång. 
    När är det okej att säga ifrån utan att vara småaktig?
    Tio gånger per dag är inte hela tiden men jag förstår att du inte tycker det är kul. Det kommer inte räcka att du säger till din vän då flera av dina kollegor verkar nämna det.

Var lite öppen vid något tillfälle, säg något i stil med nedan då flera hör:
    "Jättekul att Anna är gravid. Jag har själv  väldigt svårt att bli gravid och stor barnlängtan. Att detta alltid dyker upp i samtal  är jobbigt för mig. Jag vet att ni inte menar illa men jag bli ledsen. Kan vi kanske prata lite mindre och nämna det lite mindre och gärna undvika när jag är i närheten"
  • Anonym (I)
    Anonym (g) skrev 2026-03-25 09:25:15 följande:
    Vad spelar det för roll, ska du bedöma TS fertilitet?
    Japp.
  • Anonym (g)
    Anonym (I) skrev 2026-03-25 10:28:40 följande:
    Japp.
    Så sunkigt. Varför tror du att det vore hjälpsamt i denna tråd vad du säger om den?
  • Anonym (J.)
    Anonym (g) skrev 2026-03-25 10:45:31 följande:
    Så sunkigt. Varför tror du att det vore hjälpsamt i denna tråd vad du säger om den?
    Nu kommer jag säkert få en miljon tummen ner. Men det kan ju vara relevant ändå. Det är ju många som får höra skräckhistorier om hur otroligt mycket svårare det blir att bli gravid efter 35 eller 40. Men det är väldigt individuellt, för många blir det inte mycket svårare förrän senare. Har själv en nära släkting som är överläkare inom gynekologi. Har man svårt att bli gravid sen innan kan det förstås fortfarande vara svårt men kanske inte omöjligt. Och att hon hade svårt förut kan ju eventuellt ha berott på mannen också. 

Så det kan ju vara så att TS har gett upp för tidigt och att det faktiskt inte alls är för sent. Så det spelar ju roll om hon till exempel är 37 eller om hon är 47. Hade det varit en vän till mig som var i sena 30 eller tidiga 40-årsåldern hade jag iallafall sagt att jag inte tycker att hon ska ge upp än. 
  • Anonym (Mmm)
    Anonym (J.) skrev 2026-03-25 12:20:22 följande:
    Nu kommer jag säkert få en miljon tummen ner. Men det kan ju vara relevant ändå. Det är ju många som får höra skräckhistorier om hur otroligt mycket svårare det blir att bli gravid efter 35 eller 40. Men det är väldigt individuellt, för många blir det inte mycket svårare förrän senare. Har själv en nära släkting som är överläkare inom gynekologi. Har man svårt att bli gravid sen innan kan det förstås fortfarande vara svårt men kanske inte omöjligt. Och att hon hade svårt förut kan ju eventuellt ha berott på mannen också. 

Så det kan ju vara så att TS har gett upp för tidigt och att det faktiskt inte alls är för sent. Så det spelar ju roll om hon till exempel är 37 eller om hon är 47. Hade det varit en vän till mig som var i sena 30 eller tidiga 40-årsåldern hade jag iallafall sagt att jag inte tycker att hon ska ge upp än. 
    Fst det handlar inte om att ge upp för tidigt. Utan om en vän/kollega som pratar om sin graviditet jättemycket. Jag själv har vuxna barn och tycker också att vissa gravida går på som ånglok hela sin graviditet. Som om inget annat existerat. 

Sedan kan det finnas andra på arbetsplatsen som har problem att bli gravida. 
  • Anonym (Hh)
    Anonym (Mmm) skrev 2026-03-25 14:17:07 följande:
    Fst det handlar inte om att ge upp för tidigt. Utan om en vän/kollega som pratar om sin graviditet jättemycket. Jag själv har vuxna barn och tycker också att vissa gravida går på som ånglok hela sin graviditet. Som om inget annat existerat. 

Sedan kan det finnas andra på arbetsplatsen som har problem att bli gravida. 
    Ja, men precis så. Det är liksom en kommentar om att hon är gravid i varje grej. 
    Nu var det en annan kollega som säger åh här har hon ätit godis, det är ju för att hon är gravid!
    Och den gravida kollegan i fråga är inte ens där... det är för mycket att lyssna på tycker jag i alla fall. 
  • Anonym (g)

Nu frågade jag en annan, hade du verkligen börjat gå på i en tråd och fråga ut TS om hens fertilitet utan någon form av anledning? För jag köper att ibland har folk missuppfattningar om ålder&fertilitet eller att någons partner kan varit det större problemet men hur är det relevant om TS ber oss om råd att hantera en självupptagen kollega/vän? Varför skulle någon här ha rätt till mer detaljer än vad TS berättat för att få en bakgrund till tråden bara?
  • Anonym (X)
    Anonym (Hh) skrev 2026-03-25 16:54:50 följande:
    Ja, men precis så. Det är liksom en kommentar om att hon är gravid i varje grej. 
    Nu var det en annan kollega som säger åh här har hon ätit godis, det är ju för att hon är gravid!
    Och den gravida kollegan i fråga är inte ens där... det är för mycket att lyssna på tycker jag i alla fall. 
    Säg ifrån då

Säg något i stil med nedan då flera hör:
    "Jättekul att Anna är gravid. Jag har själv  väldigt svårt att bli gravid och stor barnlängtan. Att detta alltid dyker upp i samtal  är jobbigt för mig. Jag vet att ni inte menar illa men jag bli ledsen. Kan vi kanske prata lite mindre och nämna det lite mindre och gärna undvika när jag är i närheten"
  • Anonym (Hh)

Tack, men hur mycket ska man kämpa? Nu har jag ingen partner (dejtar, i tidigt stadie) och jag har liksom räknat bort det. Visst är det fantastiskt att höra om andra son lyckats men jag försöker tänka att blir det inte så var det inte meningen att jag skulle få bli mamma.
  • Anonym (Hitta sätt)

Jag förstår inte riktigt vad du vill med tråden. Du verkar ha bestämt dig för att inte säga något. Alla, eller i alla fall de flesta, har trauman eller sorger i livet. Folk gifter sig samtidigt som någon annan på jobbet skiljer sig. Folk drabbas av sjukdomar. Folk får missfall. Folk förlorar anhöriga. Vi går alla igenom toppar och dalar. Det är livet. Vi måste lära oss att hantera det. Även om kollegor just nu går igenom att glädjerus.

• Anonym (hej)
    Anonym (Hitta sätt) skrev 2026-03-26 11:00:52 följande:

Jag förstår inte riktigt vad du vill med tråden. Du verkar ha bestämt dig för att inte säga något. Alla, eller i alla fall de flesta, har trauman eller sorger i livet. Folk gifter sig samtidigt som någon annan på jobbet skiljer sig. Folk drabbas av sjukdomar. Folk får missfall. Folk förlorar anhöriga. Vi går alla igenom toppar och dalar. Det är livet. Vi måste lära oss att hantera det. Även om kollegor just nu går igenom att glädjerus.

Håller med. Man FÅR tycka att det är jobbigt. Säg nåt, eller håll ut. Eller gå därifrån när det känns mycket. Var tydlig med att du inte är avis eller missunsam.

Jag gick igenom en jättetuff period med vårdadstvist och otroligt mycket manipulation och skit från mitt drogberoende ex, när en kollega och vän var supernykär och fnittrig. Det var inte ens relaterade situationer, men en gång sa jag faktiskt typ "förlåt, men jag känner inte att jag kan prata mer nu - jag håller på att börja gråta pga en situation i mitt liv som inte är så bra". Hon tog det jättebra, lugnade sig lite (runt mej i alla fall), och vi har fortfarande en fin relation.

Lycka till!
  • Björkenli

Framförallt beror det på om hon fått en professionell bedömning av sin fertilitet. Det vore olyckligt om TS bedömer att tåget gått om det vore så att åldern eg inte är för hög och bara på att det inte gick med exet.  
    Finns mismatch mellan olika personer och om orsaken inte utreddes då kunde den för den delen lika gärna berott på killen osv. 
  • Anonym (-)

Vad jobbar ni med? Jag jobbade inom fabriks/lagerindustri alla/hela mina tre graviditeter och det fanns inget jag inte kunde göra. Förutom att komma genom smala passager mellan gods i lagret då.
    Jag hade blivit absolut knäpp om allt mina kollegor kunda prata om var graviditet/bebisar. 2015/2016 var ett extremt år när 13 personer på vår avdelning (ca 65 pers) blev föräldrar (vissa var par) och inte ens då var paussamtalen fokuserade runt det.
    Det är absolut okej att be din kollega att minska gravidsnacket på arbetet och med dig personligen.

• Anonym (J.)
    Björkenli skrev 2026-03-26 12:32:21 följande:
    Framförallt beror det på om hon fått en professionell bedömning av sin fertilitet. Det vore olyckligt om TS bedömer att tåget gått om det vore så att åldern eg inte är för hög och bara på att det inte gick med exet.  
    Finns mismatch mellan olika personer och om orsaken inte utreddes då kunde den för den delen lika gärna berott på killen osv. 

Ja precis. Så tänker jag också. Att hon inte ska tro att det är för sent bara på grund av ålder. Bättre att kolla upp det isåfall så man vet säkert.

Det där med mismatch mellan olika personer tror jag också kan vara fallet ibland.
    Min sambo sa till mig när vi träffades att han kanske inte kunde få barn eftersom han hade försökt över ett år med sitt ex. Jag blev gravid med vårt första gemensamma några månader efter att vi hade blivit tillsammans , sendan har vi fått ett till också. Hans ex har också nyligen fått barn. 

• Anonym (La)

Av TS-inlägget låter det inte som att det enbart är vännen som nämner sin graviditet i tid och otid utan kollegor runt omkring. Varje person kanske är rimlig men tillsammans blir det ofta och mycket.De blir glada när de ser hennes mage och påtalar det spontant. Vardagen är kanske inte alltid så rolig så varje litet glädjeämne blir en stor grej. Det kanske inte är samma person utan tio olika personer som en gång per vecka var kanske nämner något. Dessutom av de exempel som gavs låter det ju som mer eller mindre relevanta kommentarer som vad hon kan eller inte kan göra pga graviditeten..? vi skulle exv flytta till ett nytt kontor i början av min graviditet och min chef var jättenoga med att jag inte skulle bära flyttlådor. Det är väl högst relevanta samtalsämnen som bara har med praktiska omständigheter att göra. I andra fall var det kollegor som bara blev så glada av att se min mage så de var tvungna att säga något, väldigt gulligt faktiskt eftersom det ofta var kollegor jag annars sällan pratade med. Jag förstår att det hugger till, men så länge det är rimligt och relevant eller spontana glädjeyttringar måste du nog acceptera att det nämns. Men nu kanske det inte är så rimligt och relevant som jag läser det. Det är förstås inte så fint av din vän att som du säger ?vifta bort? din sorg. Jag skulle nog dragit mig undan litet från en vän som min blotta närvaro skulle sårat om min vän reagerat som du. Jag var väldigt orolig för att bli gravid före min vän som kämpat länge, även om hon sa hon skulle bli glad för min skull så vet jag hon skulle gråtit bakom min rygg. Som tur var blev hon gravid (utan problem med en annan kille) innan jag blev det med yngsta så det löste sig till det bästa för vår vänskap i slutänden.

Men kan ju vara svårt att tänka på något annat när man är gravid. Hela livet kretsar ju lätt kring det då. Och alla tankar och allt man bryr sig om. Så fort barnet rör sig blir man påmind, eller så fort man nyser och man inte kan hålla tätt eller så fort man ska resa sig eller så fort man försöker dra ett djupt andetag eller så fort man ska böja sig ner och knyta skorna eller så fort det hugger till i bäckenet. Det är externt påtagligt (på gott och ont) och inget man kan tänka bort. Att det blir centralt i ens värld är naturens sätt att förbereda en för förlossningen och man kanske inte kan välja bort att bli uppslukad av det både fysiskt och mentalt. Man är liksom inte ?som vanligt? vare sig på insidan eller utsidan och kan inte förväntas låtsas vara det. Liksom det är svårt att inte tänka på eller prata om sina barn på jobbet med kollegor som kanske också har barn och har lika svårt att inte prata om sina barn. Det är också naturligt att det viktigaste i ens liv är ?top of mind? dygnet runt. Nu menar jag inte att hon måste prata vitt och brett om det med just dig (men säg hur du känner så att hon vet om du inte redan varit tydlig), men att andra pratar med henne eller hon med dem kan du nog inte göra så mycket åt. De måste ju kunna glädja sig även om alla som eventuellt är inom hörhåll inte kan det. Man kan ju inte kräva att andra ska hålla igen för alltid. Är det en färsk sorg är det en sak att folk anpassar sig och tassar på tå (om det är det man känner att man behöver), men en mer varaktig sorg måste man nog lära sig att bära utan att andra ska behöva tänka sig för när man är i närheten. Men som sagt, din vän kan du försöka prata med. En vänskap blir inte bättre av att man går och stör sig eller blir sårad utan att säga något, oavsett om man landar i att man är överens eller ej så är det nog bra att prata igenom ärligt om man är riktiga vänner. Är hon en bra vän kommer hon iaf inte försöka ?vifta bort? det du säger, även om hon kanske har svårt att förstå hur hon ska bete sig i praktiken.

• Anonym (J.)
    Anonym (La) skrev 2026-03-26 15:59:35 följande:

Av TS-inlägget låter det inte som att det enbart är vännen som nämner sin graviditet i tid och otid utan kollegor runt omkring. Varje person kanske är rimlig men tillsammans blir det ofta och mycket.De blir glada när de ser hennes mage och påtalar det spontant. Vardagen är kanske inte alltid så rolig så varje litet glädjeämne blir en stor grej. Det kanske inte är samma person utan tio olika personer som en gång per vecka var kanske nämner något. Dessutom av de exempel som gavs låter det ju som mer eller mindre relevanta kommentarer som vad hon kan eller inte kan göra pga graviditeten..? vi skulle exv flytta till ett nytt kontor i början av min graviditet och min chef var jättenoga med att jag inte skulle bära flyttlådor. Det är väl högst relevanta samtalsämnen som bara har med praktiska omständigheter att göra. I andra fall var det kollegor som bara blev så glada av att se min mage så de var tvungna att säga något, väldigt gulligt faktiskt eftersom det ofta var kollegor jag annars sällan pratade med. Jag förstår att det hugger till, men så länge det är rimligt och relevant eller spontana glädjeyttringar måste du nog acceptera att det nämns. Men nu kanske det inte är så rimligt och relevant som jag läser det. Det är förstås inte så fint av din vän att som du säger ?vifta bort? din sorg. Jag skulle nog dragit mig undan litet från en vän som min blotta närvaro skulle sårat om min vän reagerat som du. Jag var väldigt orolig för att bli gravid före min vän som kämpat länge, även om hon sa hon skulle bli glad för min skull så vet jag hon skulle gråtit bakom min rygg. Som tur var blev hon gravid (utan problem med en annan kille) innan jag blev det med yngsta så det löste sig till det bästa för vår vänskap i slutänden.

Men kan ju vara svårt att tänka på något annat när man är gravid. Hela livet kretsar ju lätt kring det då. Och alla tankar och allt man bryr sig om. Så fort barnet rör sig blir man påmind, eller så fort man nyser och man inte kan hålla tätt eller så fort man ska resa sig eller så fort man försöker dra ett djupt andetag eller så fort man ska böja sig ner och knyta skorna eller så fort det hugger till i bäckenet. Det är externt påtagligt (på gott och ont) och inget man kan tänka bort. Att det blir centralt i ens värld är naturens sätt att förbereda en för förlossningen och man kanske inte kan välja bort att bli uppslukad av det både fysiskt och mentalt. Man är liksom inte ?som vanligt? vare sig på insidan eller utsidan och kan inte förväntas låtsas vara det. Liksom det är svårt att inte tänka på eller prata om sina barn på jobbet med kollegor som kanske också har barn och har lika svårt att inte prata om sina barn. Det är också naturligt att det viktigaste i ens liv är ?top of mind? dygnet runt. Nu menar jag inte att hon måste prata vitt och brett om det med just dig (men säg hur du känner så att hon vet om du inte redan varit tydlig), men att andra pratar med henne eller hon med dem kan du nog inte göra så mycket åt. De måste ju kunna glädja sig även om alla som eventuellt är inom hörhåll inte kan det. Man kan ju inte kräva att andra ska hålla igen för alltid. Är det en färsk sorg är det en sak att folk anpassar sig och tassar på tå (om det är det man känner att man behöver), men en mer varaktig sorg måste man nog lära sig att bära utan att andra ska behöva tänka sig för när man är i närheten. Men som sagt, din vän kan du försöka prata med. En vänskap blir inte bättre av att man går och stör sig eller blir sårad utan att säga något, oavsett om man landar i att man är överens eller ej så är det nog bra att prata igenom ärligt om man är riktiga vänner. Är hon en bra vän kommer hon iaf inte försöka ?vifta bort? det du säger, även om hon kanske har svårt att förstå hur hon ska bete sig i praktiken.

Ditt inlägg var väldigt svårt att läsa på grund av att det var så långt och ingen styckesindelning. Men jag har som sagt fyra barn och jag har aldrig tyckt det är speciellt svårt att tänka på eller prata om annat när jag har varit gravid. Det finns ju mycket med kroppen som man blir påmind om hela tiden som man ändå inte måste nämna 24/7.

Jag ammar nu och det blir man också påmind om på många sätt, det påverkar hela kroppen..  men jag pratar inte bara om amning 24/7 med alla jag träffar. Eller om man har mensvärk och spända bröst innan mensen till exempel , det känner man av hela tiden också under de dagarna , skulle det bli helt omöjligt att prata om annat då? Eller om man är i klimakteriet eller något annat som händer i kroppen. 

Man måste nog vara en väldigt självupptagen och ganska tråkig person om man inte är kapabel att prata om eller tänka på något annat överhuvudtaget än sin egen kropp (undantag såklart om man till exempel har extremt ont eller är svårt sjuk).

Såklart pratar man om en graviditet och tänker på det men inte precis hela tiden. Man är ju fortfarande annat också. Kollega , vän , syster , dotter , partner , mamma till eventuella äldre barn.. Och man kan ju styra vad man väljer att prata om med olika personer också. Jag tycker inte det är helt orimligt att visa lite hänsyn. Menar inte att hon inte får nämna graviditeten såklart men hon behöver ju inte prata om den precis hela tiden när hon är på jobbet , det låter dessutom ganska oprofessionellt. 

• Anonym (Lana)

Jag kan ju förstå att det är jobbigt för dig, eftersom det är sorg relaterat. Även om jag som frivilligt barnfri aldrig kommer kunna föreställa mig längtan eller saknaden. Eftersom jag aldrig haft någon önskan om barn själv.

Jag är ledsen för din skull. Men hoppas att du så småningom om kan få barn på något sätt.

Men glädjs åt din vän, var glad för hennes skull. Det är så mycket skit i världen för övrigt och oroligt. Vi människor behöver vara mer stöttande och gå samman. Dessutom kommer det bara vara du som drabbas i slutändan. Du kommer bli bitter ,och må mer skit än vad du redan gör.

Får du något stöd själv? Finns det någon/några som lyssnar på dig och finns där.

Även om det känns för jävligt nu, så tänk på att den attityden du själv väljer att ha, kommer vara avgörande för hur du tar dig an saker i livet ,och hur du mår själv.

Det är mänsklig att tycka att det känns jobbigt så klart. Som folk gett dig råd om redan. I tråden. Gå undan när det blir allt fler jobbigt. Och tänk även på att det är helt ok att vara ärlig om varför. Det kommer leda till ökat förstående ifrån dina vänner och kollegor med. Och på köpet kommer du säkert få jättefint stöd tillbaka. 

Jag önskar dig allt gott och att du får ett eget barn inom en snar framtid.

• molly50

Jag håller med om att det är upp till en själv att hantera sina egna problem.
    Men i det här fallet så vet TS vän om TS problem. Och då tycker jag inte att det är för mycket begärt att visa lite hänsyn genom att inte prata så mycket om sin graviditet inför henne.
    Jag har själv varit gravid och hade en vän som själv hade svårt att bli gravid och en annan som har en man med barn sedan tidigare som inte ville ha fler barn.
    Båda sörjde detta på sitt vis.
    Inte sjutton pratade jag med dem om mina graviditeter. Det gjorde jag med vänner som redan hade barn och som visste vad jag genomgick.
    Jag förstår absolut att man är glad över sin graviditet. Men jag tycker ändå att man kan visa lite hänsyn. Speciellt när man har en vän med TS problem och vet om det.

Svar på tråden När är det okej att be sin vän vara tyst?