Röker du och funderar på att sluta? Få en gratis smartklocka — vi söker deltagare till forskningsstudie vid Stockholms universitet
Hej allihopa, Jag skriver för att vi akut söker
deltagarna till en forskningsstudie om rökavvänjning vid Stockholms universitet. Studien leds av Dr. Olga Perski och är finansierad av EU:s Horizon Europe-program. **Vad handlar det om?** Du får testa ett helt nytt smartphone-baserat stödprogram som ännu inte finns tillgängligt för allmänheten. Programmet skickar korta, personliga stödmeddelanden till din telefon ? till exempel andningsövningar, strategier för att hantera sug, och påminnelser om varför du vill sluta. Du svarar också på korta enkäter (2?3 min vardera) via en app och bär en smartklocka under 28 dagar. **Vad får du?** - En smartklocka (Garmin vívosmart 5) som du behåller som tack om du fullföljer studien - Stöd och verktyg som kan hjälpa dig att faktiskt lyckas sluta röka - Veckovisa uppdateringar om dina framsteg - Du bidrar till forskning som kan hjälpa tusentals andra rökare i framtiden **Vem kan delta?** - Du röker cigaretter dagligen - Du är 18 år eller äldre - Du bor i Stockholmsområdet (bara 2 korta besök på campus behövs) - Du vill sätta ett datum för att sluta röka - Du talar svenska eller engelska **Hur mycket tid tar det?** Enkäterna tar 2?3 minuter och dyker upp på mobilen under dagen. Du behöver bara besöka Stockholms universitet två gånger: en gång i början och en gång efter 28 dagar. Resten sker via din telefon. Studien är godkänd av Etikprövningsmyndigheten och all data hanteras enligt GDPR. Det finns inget "rätt eller fel" ? vi vill bara förstå hur stödet fungerar i vardagen. Vet du någon som röker och funderat på att sluta? Dela gärna vidare! **Intresserad?** Skicka ett DM till mig, eller maila olga.perski@su.se ? vi svarar inom ett par dagar. Tack på förhand! 🙏