• Anonym (Självkänsla0)

Jag vet inte hur jag ser ut

Jag känner mig alltid så otroligt ful, och inget hjälper. Det ställer till så mycket problem, jag vill inte att folk ska se mig och är tillexempel rädd för att prata på jobb/skola (typ möte/seminarie). 

Jag har varit singel ett tag och vågar inte börja dejta för att jag inte är nöjd med mitt utseende. 

Jag kan se okej ut på bild, men oftast är det bara hemskt. Jag gör konstiga ansiktsuttryck, hela mitt ansikte bilr bara konstigt så fort jag pratar etc. 

Folk har ju sagt att jag är snygg etc, men det går ju inte att tro dem, jag vet ju hur jag ser ut... Ibland kan jag känna mig nöjd med mitt utseende, men så kanske man går förbi en spegel eller ser sin reflektion någonstans och bara inser att det inte är bra. 

Men jag upplever att folk alltid tittar mycket på mig, och jag tänker alltid att det är för att jag är ful. Jag vet bara inte hur jag ska orka med allt, det här äter upp mig...

Jag vet inte hur jag ska kunna acceptera och bara leva med hur jag ser ut. 

Någon som känner igen sig och som har något bra tips?

• Svar på tråden Jag vet inte hur jag ser ut
  • Anonym (Budda)

Du har dåligt självförtroende, inte dåligt utseende.

I enskilda situationer kan du pröva affirmationer. Använd en inre dialog. Säg till dig själv gång på gång:

"Jag är fin att se på"

"Alla gillar att se mig"

"Jag är bra som jag är"

"Jag tycker om att människor tittar på mig"

Det kan kännas lite fånigt till en början, men jag lovar att du kommer att känna dig bättre efter en stund.

Själv hade jag scenskräck i många år, tills jag började le, sträcka på mig och tänka detta:

"Alla vill se mig"

• Anonym (Hmmmm.....)
    Anonym (Budda) skrev 2026-03-25 13:56:43 följande:

I enskilda situationer kan du pröva affirmationer. Använd en inre dialog. Säg till dig själv gång på gång:

"Jag är fin att se på"

"Alla gillar att se mig"

"Jag är bra som jag är"

Det kan kännas lite fånigt till en början, men jag lovar att du kommer att känna dig bättre efter en stund.

Själv hade jag scenskräck i många år, tills jag började le, sträcka på mig och tänka detta:

"Alla vill se mig"

Tror på sånt här. Ska ts göra det framför spegeln eller bara för sig själv?

Samma problem.
  • Anonym (A)
    Anonym (Budda) skrev 2026-03-25 13:56:43 följande:

"Jag är fin att se på"

"Alla gillar att se mig"

"Jag är bra som jag är"

"Alla vill se mig"

Rent krasst så vet du inte om det sitter i självförtroende eller utseende i ts fall. Ibland behöver man acceptera hur man ser ut också, även om man hade önskat andra förutsättningar. 
  • Månljus

Läs på om Dysmorfofobi. Skulle det visa sig att det är vad du lider av behövs andra åtgärder än vad som föreslagits här. 

Svar på tråden Jag vet inte hur jag ser ut