• Anonym (Kattägare)

Osteriliserad honkatt på besök

Jag bor i ett villaområde där det är rätt gott om katter. Själv har jag två kastrerade hankatter och har kattlucka så dom går in och ut som dom vill. För 3-4 år sedan flyttade det in en familj i området som rätt snart skaffade sig en svart liten honkatt. Har inte reagerat på det tidigare men nu dyker denna lilla donna upp hela tiden och jamar och åmar sig med rumpan i vädret framför mina katter vilket gör att jag misstänker att hon inte är steriliserad.

Vad jag läst är det inte så bra att låta honkatter springa runt osteriliserade om man inte ska ha dom till avel. Borde man upplysa kattägarna om det eller borde man bara låta det vara? Dom bor några hus ifrån mig så kan inte påstå att jag pratat med dom alls tidigare.

• Svar på tråden Osteriliserad honkatt på besök
  • Anonym (Ja)

Med risk för att grannsämjan får sig en törn så tycker jag gott man kan påpeka att det finns gott om hemlösa och oönskade katter så de behöver inte bli fler. Dessutom löper okastrerade katter större risk att drabbas av smittsamma sjukdomar av andra, okastrerade och säkerligen herrelösa katter. Är de beredda att pröjsa 40-60 papp om hon skulle få komplikationer helg- eller kvällstid och behöva ett kejsarsnitt? Eller så tar du med katten till veterinären och ber dem läsa chip, gissningsvis har de slarvat med det med så då kan du själv ta in och omplacera stackars katten till en bättre familj (kanske att ta i lite, men jag hade nog gjort det...).

Tycker ju ärligt talat inte att det är försvarbart att "buskavla" på djur över huvud taget. Men så har jag också spenderat åratal med just ideellt arbete med omplacering av katter (och lite andra djur). Så hälsa från en trött själ som gett upp om folk och sunt förnuft för länge sedan...

• Dexter dot com
    Anonym (Kattägare) skrev 2026-03-25 14:36:33 följande:
    Osteriliserad honkatt på besök

Jag bor i ett villaområde där det är rätt gott om katter. Själv har jag två kastrerade hankatter och har kattlucka så dom går in och ut som dom vill. För 3-4 år sedan flyttade det in en familj i området som rätt snart skaffade sig en svart liten honkatt. Har inte reagerat på det tidigare men nu dyker denna lilla donna upp hela tiden och jamar och åmar sig med rumpan i vädret framför mina katter vilket gör att jag misstänker att hon inte är steriliserad.

Vad jag läst är det inte så bra att låta honkatter springa runt osteriliserade om man inte ska ha dom till avel. Borde man upplysa kattägarna om det eller borde man bara låta det vara? Dom bor några hus ifrån mig så kan inte påstå att jag pratat med dom alls tidigare.

Folk som inte förstår bättre än att släppa ut en okastrerad katt är oftast tyvärr inte mottagliga för förslag om kastrering men nu är det ju lag på att utekatter ska vara kastrerade så upplys dom om att kastreras inte katten så gör du en anmälan till LS.
Svar på tråden Osteriliserad honkatt på besök