• Stella87

Alternativ till IVF/ tillskott hormoner

vi (kvinna 38, man 36) har fått diagnosen oförklarlig barnlöshet efter utredningen. 
    Våra provsvar/ resultat av undersökningarna var alla bra (särskilt min mans spermaprov och mitt AMH- värde) och vi hade också bara försökt i ca 6 månader. 
    Därför finns det egentligen goda chanser att bli gravid utan IVF med lite hjälp, ändå fick vi tyvärr bara IVF som enda alternativ.

Läkaren bara avfärdade mina frågor/funderingar efter andra mindre ?invasiva? möjligheter eller om det kan finnas brist på hormoner som t.ex. progesteron och det då behövas tillskott av sådana hormoner.                                   ( I utredningen kollades bara sköldkörtelhormoner och AMH, men inga andra som progesteron eller östrogen).

Från vänner och bekanta i Tyskland vet jag att man där egentligen alltid börjar med ?cykel-övervakning? och de flesta får även tillskott av progesteron där (och lyckas då bli gravida).

Var har ni för erfarenheter?
     Hur lyckas man får andra alternativ/ tillskott av hormoner om det behövs? (Tänkte betala själv för test, men får man då recept av vårdcentral om det finns brister?).

Tack för svar/råd! 🙏

• Svar på tråden Alternativ till IVF/ tillskott hormoner
  • Anonym (En annan barnlös)

Hur trackar du ägglossning idag? Vet du att du har ägglossning varje månad? Det är väl fråga 1 att ställa sig tänker jag. Vården är bra på mycket men de blir också passiva lätt när det inte finns givna svar på varför det inte går. Progesteron skrivs oftast inte ut förrän det finns ex missfallshistorik 

å andra sidan är inte sex månader särskilt länge och varje aktivt försök där allt klaffar och man inte har några hinder så är det ändå bara 30% chans till graviditet

lycka till från en i ivf-svängen 🌸

• Stella87

Tack för svar!

Jag har använt ägglossningstest i några månader, har ibland fått positiv svar, ibland inte. De känns inte så tillförlitliga. 
    Jag misstänker att jag skulle kunna ha brist på progesteron då jag upplever symptom (svar pms, stark mens, sömnlöshet, ångest osv.). Dessutom har jag ett tag sen fått östrogen utskriven av läkaren mot återkommande UVI där det stod att man inte ska ta det om man fortfarande har mens och vill bli gravid, men läkaren sa att det är ingen fara och jag kan ta det ändå. 
    Det skulle ju kunnat lett till en obalans mellan östrogen och progesteron tänker jag 🤔

Ja, jag vet, i min ålder är det ju tyvärr bara runt 15-20% chans att bli gravid, även om allt är bra. Men därför tänkte jag också att man inte få vänta mer nu och det är viktigt att optimera chanserna nu då varje månad räknas (jag fyller ju redan 39 på sommaren 🙈).

Stort lycka till med IVF:n! 🍀🌸

• Anonym (En annan barnlös)
    Stella87 skrev 2026-03-25 16:42:43 följande:

Tack för svar!

Jag har använt ägglossningstest i några månader, har ibland fått positiv svar, ibland inte. De känns inte så tillförlitliga. 
    Jag misstänker att jag skulle kunna ha brist på progesteron då jag upplever symptom (svar pms, stark mens, sömnlöshet, ångest osv.). Dessutom har jag ett tag sen fått östrogen utskriven av läkaren mot återkommande UVI där det stod att man inte ska ta det om man fortfarande har mens och vill bli gravid, men läkaren sa att det är ingen fara och jag kan ta det ändå. 
    Det skulle ju kunnat lett till en obalans mellan östrogen och progesteron tänker jag 🤔

Ja, jag vet, i min ålder är det ju tyvärr bara runt 15-20% chans att bli gravid, även om allt är bra. Men därför tänkte jag också att man inte få vänta mer nu och det är viktigt att optimera chanserna nu då varje månad räknas (jag fyller ju redan 39 på sommaren 🙈).

Stort lycka till med IVF:n! 🍀🌸

Jag skulle rekommendera dig att börja tempa, då får du direkt svar om du har ägglossning och hur lång lutealfas du har (viktigt att den inte är färre än 10 dagar). 

men med tanke på åldern hade jag kanske också parallellt övervägt IVF med tanke på åldern. Beroende på de svar du får när du tempar kan man ju överväga ägglossningsstimulering eller progesteron beroende på hur din ägglossning är. - just nu har du ju ingen aning om du ens ägglossar ☺️

• Stella87

Tack för svaret! Ja, vi är på väntelistan till IVF, men fast det egentligen är vårdgaranti på det här, är det tyvärr långa väntetider.
    Därför vill jag gärna utnyttja tiden och optimera chanserna resp. utesluta att det är någon brist/hormonobalans som ställer till det. 
    IVF är ju också väldigt jobbigt både fysiskt med hormonbomber/behandlingar och psykiskt, därför hoppas jag att det kanske ändå inte behövs, om man utesluter brister osv. 
    Jag har använt ägglossningstest och fått positiv svar ca 5 gånger/månader. Tidpunkten stämde också exakt överens med vad appen hade räknat ut och jag har en mycket regelbunden cykel- så jag utgår ifrån att jag har regelbunden ägglossning, men att det nog sen blir problem med att det befruktade ägget inte fastnar, t.ex. pga progesteronbrist. 

Är det någon här som har erfarenhet med hormonbrist/-obalans eller ha gjort tester privat och fått recept på det sen? 

Svar på tråden Alternativ till IVF/ tillskott hormoner