Alternativ till IVF/ tillskott hormoner
vi (kvinna 38, man 36) har fått diagnosen oförklarlig barnlöshet efter utredningen.Våra provsvar/ resultat av undersökningarna var alla bra (särskilt min mans spermaprov och mitt AMH- värde) och vi hade också bara försökt i ca 6 månader.
Därför finns det egentligen goda chanser att bli gravid utan IVF med lite hjälp, ändå fick vi tyvärr bara IVF som enda alternativ.
Läkaren bara avfärdade mina frågor/funderingar efter andra mindre ?invasiva? möjligheter eller om det kan finnas brist på hormoner som t.ex. progesteron och det då behövas tillskott av sådana hormoner. ( I utredningen kollades bara sköldkörtelhormoner och AMH, men inga andra som progesteron eller östrogen).
Från vänner och bekanta i Tyskland vet jag att man där egentligen alltid börjar med ?cykel-övervakning? och de flesta får även tillskott av progesteron där (och lyckas då bli gravida).
Var har ni för erfarenheter?
Hur lyckas man får andra alternativ/ tillskott av hormoner om det behövs? (Tänkte betala själv för test, men får man då recept av vårdcentral om det finns brister?).
Tack för svar/råd! 🙏