Fler mer utmanande tonårsbarn
Hej, jag har två söner på 12 och 14 år, alltså snart båda i tonåren. Jag vet att den här åldern kan innebära utmaningar, men jag hade nog inte förstått att det kunde kännas så här jobbigt?
Förutom det vanliga tjatet om att sova, lägga undan mobilerna och komma upp till skolan, så tycker jag det svåraste är hur mycket de har förändrats. Det känns som att de inte vill ha med mig att göra längre. Så fort jag står i dörröppningen till deras rum kan de skrika åt mig att jag ska gå, de vill knappt prata eller ens ta emot en kram.
Jag blir ledsen och känner mig ibland nästan övergiven. Jag hade själv en tuff uppväxt och har verkligen försökt ge mina barn mycket kärlek, så det gör extra ont att känna sig bortstött. Är det här bara en fas? Är det så här det ska vara?
Vi har alltid haft rutiner och jag har försökt vara närvarande och varm, så jag upplever inte att det handlar om brist på det. Min yngsta son kan också säga väldigt hårda saker till mig, och det gör ont.
De vill heller aldrig hitta på saker tillsammans, hur mycket jag än försöker. Och om jag visar intresse för deras spelande vill de mest att jag ska gå därifrån.
Så? vad gör man? Ska jag bara låta dem vara? Backa helt? Hur behåller man någon form av kontakt?
Är det någon annan som känner igen sig?
Kram, en ledsen och ganska ensam mamma