• Snapchat2025

Vill vara exklusiv men inte ha en “etikett” – fler som känner så?

Hej,
    Jag har en lång relation bakom mig, 25 år. Singel sedan snart 2 år. Har nu landat i mig själv, reflekterat, tittat i backspegeln och vet verkligen vad jag behöver och vill ha för att må bra.

Träffar en man sedan 2 månader som varit singel i 5 år och har innan det haft flera dåliga relationer efter varandra sedan tonåren  där han inte blivit sett eller fått utan har bara fått ge. Även sex har han dålig erfarenhet av fast tillsammans har vi underbart sex. Han är livrädd för relationer, har svårt att bli kär utifrån tidigare erfarenhet men tillsammans med mig får han uppleva något han inte varit med om innan. Har också sagt till mig att det tar tid att blir kär.

I går när jag tänkte på oss som pojk-flickvän fick jag nästan svårt att andas med alla krav det följer. Så det här med att vara exklusiva med varandra lockar mig. Att umgås, välja varandra för nu och bara må bra i det som är här och nu. Blir det kärlek mellan oss så blir det och så får man ta det därifrån. 

Hur har ni det tillsammans, ni som valt att leva tillsammans som exklusiva?

• Svar på tråden Vill vara exklusiv men inte ha en “etikett” – fler som känner så?
  • Anonym (Särbo)

Nu titulerar jag mig som särbo för enkelhetens skull när hag pratar med folk men vi har ingen "titel" på vår relation. 

Från början sa vi FWB men jag hade ett par regler för det, varav en var exklusivitet. Vi är båda 45+, jag har hormonspiral och jag är inget fan av kondomer då jag blir tvärtorr av dem. Vi kom båda två från varsin lång relation och hade inte haft oskyddat sex med andra innan (vi känner varandra sedan långt tillbaka men har endast haft sporadisk kontakt de senaste 15 åren). 

De andra reglerna var att vi skulle ta det som det kom och att vi skulle berätta om vi fick intresse för någon annan eller om något ändrades.

Det är 1,5 år sedan och även om vi inte sagt att vi är tillsammans så är vi tillsammans. Vi ses så ofta vi kan vilket är ungefär varannan helg när båda är barnfria. Vi messar varje dag, både stort och smått. Händer det något är han den första som får veta. Men, vi har inga krav på varandra. 

• Snapchat2025
    Anonym (Särbo) skrev 2026-03-26 14:16:58 följande:

Nu titulerar jag mig som särbo för enkelhetens skull när hag pratar med folk men vi har ingen "titel" på vår relation. 

Från början sa vi FWB men jag hade ett par regler för det, varav en var exklusivitet. Vi är båda 45+, jag har hormonspiral och jag är inget fan av kondomer då jag blir tvärtorr av dem. Vi kom båda två från varsin lång relation och hade inte haft oskyddat sex med andra innan (vi känner varandra sedan långt tillbaka men har endast haft sporadisk kontakt de senaste 15 åren). 

De andra reglerna var att vi skulle ta det som det kom och att vi skulle berätta om vi fick intresse för någon annan eller om något ändrades.

Det är 1,5 år sedan och även om vi inte sagt att vi är tillsammans så är vi tillsammans. Vi ses så ofta vi kan vilket är ungefär varannan helg när båda är barnfria. Vi messar varje dag, både stort och smått. Händer det något är han den första som får veta. Men, vi har inga krav på varandra. 

Hej,
    Okej, härligt att höra om andra som väljer "annorlunda" än normen. Umgås ni två tillsammans med andra och typ semestrar ihop och så också? Eller är det mer bara häng med varandra? *nyfiken*
  • Anonym (Jens)

Förlåt om jag är trög men vad är skillnaden mellan pojk/flickvön och att vara exklusiva?  
    Same same different name liksom.....? 

Ni måste ingenting oavsett vad ni kallar det , ni som par sätter gränserna och reglerna oavsett vad ni har för relation. 

Det finns gifta par som aldrig ens skulle bo ihop om dom så fick betalt..   det finns kk som lever som gifta ,  det finns särbos som enbart har skilda adresser och det finns förlovade som aldrig träffat varandras barn eller familjer..   det finns "vänner " som skaffar barn ihop ... you name it. ..

Kanske istället mer fokus borde vara på varför ett namn på en relation skulle vara så farligt?  Det är ju vad ni GÖR av relationen som är det viktigaste.  Inte vad ni kallar er. 

Sen vad relationen heter är irrelevant.   Ni slipper ju inte problem eller slipper olika krav  bara för att ni kringgår en etikett med annat namn.  

• Anonym (Mmm)
    Anonym (Jens) skrev 2026-03-26 14:56:27 följande:

Förlåt om jag är trög men vad är skillnaden mellan pojk/flickvön och att vara exklusiva?  

Ni måste ingenting oavsett vad ni kallar det , ni som par sätter gränserna och reglerna oavsett vad ni har för relation. 

Det finns gifta par som aldrig ens skulle bo ihop om dom så fick betalt..   det finns kk som lever som gifta ,  det finns särbos som enbart har skilda adresser och det finns förlovade som aldrig träffat varandras barn eller familjer..   det finns "vänner " som skaffar barn ihop ... you name it. ..

Kanske istället mer fokus borde vara på varför ett namn på en relation skulle vara så farligt?  Det är ju vad ni GÖR av relationen som är det viktigaste.  Inte vad ni kallar er. 

Sen vad relationen heter är irrelevant.   Ni slipper ju inte problem eller slipper olika krav  bara för att ni kringgår en etikett med annat namn.  

Bra skrivet. Ibland undrar jag varför folk fokuserar på sådant, när det är relationen som är viktig. 
  • Snapchat2025
    Anonym (Jens) skrev 2026-03-26 14:56:27 följande:

Spännande inlägg. I mitt fall har jag varit länge i en relation där jag inte mått bra men vill gärna nu ha närhet. Jag har också behov av egentid och att bo själv. Den man jag träffar är ju rädd att "gå in i något" pga tidigare erfarenheter men tycker om mig väldigt mycket. Men nej, vad relationen heter kanske är irrelevant. Mer att det kanske är nytt för mig att inte vara pojk-flickvän vs dejta. Vi är båda överens om vad vill vill ha och behöver för att må bra.
  • Anonym (Mmm)
    Snapchat2025 skrev 2026-03-26 15:23:41 följande:
    Spännande inlägg. I mitt fall har jag varit länge i en relation där jag inte mått bra men vill gärna nu ha närhet. Jag har också behov av egentid och att bo själv. Den man jag träffar är ju rädd att "gå in i något" pga tidigare erfarenheter men tycker om mig väldigt mycket. Men nej, vad relationen heter kanske är irrelevant. Mer att det kanske är nytt för mig att inte vara pojk-flickvän vs dejta. Vi är båda överens om vad vill vill ha och behöver för att må bra.
    Var kommer behovet av att sätta en etikett på ert förhållande ifrån?
  • Anonym (Jens)
    Snapchat2025 skrev 2026-03-26 15:23:41 följande:
    Lägg då fokus på att må bra och skapa förutsättningar utifrån dom kraven ni har att få en hållbar relation . 

Förr eller senare kommer det ändå visa sig  .   Jag vet att en del personer som inte vill gå in i något gärna har panik över att benämna sin relation så ett varningens finger att fastna i krumelurer och krumbukter med dina krav och riskera att kompromissa med dig själv i en namnlös relation. 

Ni HAR  en relation oavsett vad den heter och det gäller tills ni bestämmer annat. 
  • Anonym (Jaha)

Hur presenterar du honom för andra?

- "Det här är Bosse!"
    - "Hur känner ni varandra?"
    - "Vi är goda vänner. Med förmåner. Fast utan regler."

Om nån frågar om du är singel, vad svarar du då? Om nån bjuder ut dig på en dejt? "Ja, jag är singel men jag träffar en man som jag är sexuellt exklusiv med. Så jag kan tyvärr inte dejta"?

Alltså jag har aldrig haft några såna här diskussioner eller tankar. Och definitivt inte satt upp regler eller uttalat några "krav".

Ord som pojkvän använder jag för enkelhetens skull, för att folk ska fatta vad jag menar. "Jag och min pojkvän ska resa bort över helgen." Inte för att fria: "Vill du bli min pojkvän och ta på dig ett livslångt åtagagande med tillhörande förpliktelser och ständiga krav???" Har inte funderat närmare på användning av det ordet. 

Det jag ville veta när jag träffade och lärde känna mannen, som jag kallar pojkvän, var vad han kände för mig. Och vad jag kände för honom. Det visade sig efter hand. Hur vi ville att vår relation skulle "se ut" har vi aldrig diskuterat, förutom att han hoppades att vi skulle flytta ihop men han accepterade att jag inte ville. I övrigt "bara blev" det som det blev. 

Jag hade inte accepterat att nån ville äga mig sexuellt och krävde att jag skulle vara trogen och ställa upp på sex utan kondom, men inte var beredd att göra några som helst uppoffringar och inte ville stå för att vi hade en relation. En relation är - enligt mig - inget buffébord där man kan välja och vraka. Det gäller alla relationer, även vänskap, som jag ser det.  

Jag tror inte att du är så speciell och ovanlig som du tror. Jag tror att du bara har fixerat dig lite väl mycket vid de så kallade "ettiketterna".

• Anonym (Andas)

Fattar inte heller vad du menar. Vad är det för krav som ger dig sådan panik att du får svårt att andas? Du får jättegärna vara lite mer konkret än du var i tråden ovan.

• Anonym (Särbo)
    Snapchat2025 skrev 2026-03-26 14:29:31 följande:
    Hej,
    Okej, härligt att höra om andra som väljer "annorlunda" än normen. Umgås ni två tillsammans med andra och typ semestrar ihop och så också? Eller är det mer bara häng med varandra? *nyfiken*
    Oftast umgås vi bara "vi". Men hans mamma och ena syskon vet om oss, även en del av hans vänner. Mina vänner och familj vet om oss. Mina barn vet om honom (men inte träffat än) medan hans barn inte vet om oss då de har haft svårt att ta till sig att mamman presenterat någon ny. Plus att eftersom vi ses när båda är barnfria har det inte funnits någon direkt anledning heller. Då får vi "bara vara vuxna" när vi ses. Sedan diskuterar vi väldigt mycket runt barnen, vad som hänt, när det varit struligt eller de gjort något gulligt. Diskuterar även varandras ex när de betett sig på ett vis där man känner att man behöver någon annans reflektion.

Vi har varit på en kryssning ihop men mest gillar vi att vara hemma, oftast hos honom då han har en tendens att bli rastlös av att göra "ingenting". Han bor i hus, jag i lägenhet,  och har alltid 718 projekt på gång. Jag struntar i hos vem vi är så länge jag har honom. 
  • Anonym (Särbo)
    Anonym (Mmm) skrev 2026-03-26 15:02:28 följande:
    Bra skrivet. Ibland undrar jag varför folk fokuserar på sådant, när det är relationen som är viktig. 
    För mig handlade det, i synnerhet i början, om att vi inte hade en kärleksrelation på det viset. Vi var vänner som även hade sex med varandra. 
    Anonym (Jaha) skrev 2026-03-26 18:22:54 följande:

1) Hur presenterar du honom för andra?

- "Det här är Bosse!"

2) Om nån frågar om du är singel, vad svarar du då? Om nån bjuder ut dig på en dejt? "Ja, jag är singel men jag träffar en man som jag är sexuellt exklusiv med. Så jag kan tyvärr inte dejta"?

Alltså jag har aldrig haft några såna här diskussioner eller tankar. Och definitivt inte satt upp regler eller uttalat några "krav".

Ord som pojkvän använder jag för enkelhetens skull, för att folk ska fatta vad jag menar. "Jag och min pojkvän ska resa bort över helgen." Inte för att fria: "Vill du bli min pojkvän och ta på dig ett livslångt åtagagande med tillhörande förpliktelser och ständiga krav???" Har inte funderat närmare på användning av det ordet. 

Det jag ville veta när jag träffade och lärde känna mannen, som jag kallar pojkvän, var vad han kände för mig. Och vad jag kände för honom. Det visade sig efter hand. Hur vi ville att vår relation skulle "se ut" har vi aldrig diskuterat, förutom att han hoppades att vi skulle flytta ihop men han accepterade att jag inte ville. I övrigt "bara blev" det som det blev. 

Jag hade inte accepterat att nån ville äga mig sexuellt och krävde att jag skulle vara trogen och ställa upp på sex utan kondom, men inte var beredd att göra några som helst uppoffringar och inte ville stå för att vi hade en relation. En relation är - enligt mig - inget buffébord där man kan välja och vraka. Det gäller alla relationer, även vänskap, som jag ser det.  

Jag tror inte att du är så speciell och ovanlig som du tror. Jag tror att du bara har fixerat dig lite väl mycket vid de så kallade "ettiketterna".

För att ta min egen relation:

1) presenterar honom med namn och på frågan om hur vi känner varandra finns det ingen som helst anledning till att dra in vad man gör privat. Men, jag skulle aldrig presentera honom som min pojkvän tex. 

2) jag har aldrig sett mig som singel sedan vi satte upp de första reglerna för vad det nu var vi skulle ha. Jag var egentligen inte ute efter att ha någon form av relation alls efter att det tog slut med exet då jag behövde läka. 

För mig är det viktigt att prata om hur man vill att relationen ska se ut så man vet att man är på samma spår. Tex samboskap (kommer inte att ske innan barnen gått ut gymnasiet, därefter får vi se), ekonomi (jag kommer aldrig någonsin ha helt gemensam ekonomi med någon igen), hur man delar på de kostnader som uppstår när man umgås (mat, när man hittar på något etc). 
  • Anonym (Jaha)
    Anonym (Särbo) skrev 2026-03-26 20:28:43 följande:
    1) presenterar honom med namn och på frågan om hur vi känner varandra finns det ingen som helst anledning till att dra in vad man gör privat. Men, jag skulle aldrig presentera honom som min pojkvän tex. 
    Så vad säger du då om nån frågar hur ni känner varandra? Lite komiskt hur du formulerar ett långt "svar" på mitt inlägg utan att svara på det jag undrar... 
    Anonym (Särbo) skrev 2026-03-26 20:28:43 följande:
    2) jag har aldrig sett mig som singel sedan vi satte upp de första reglerna för vad det nu var vi skulle ha. Jag var egentligen inte ute efter att ha någon form av relation alls efter att det tog slut med exet då jag behövde läka. 
    Så vad sa du om nån frågade om du hade en partner? "Nej, jag har ingen partner men jag är inte singel"? Återigen, du lägger ner tid på att "svara" på min fråga utan att svara på själva frågan... Hoppas att du får ut nåt av att skriva långa icke-svar för det får inte jag. 
  • Mayjel

Tycker man om någon på riktigt så räds man varken "etiketter" eller krav. Älskar man någon så vill man snarare leva upp till kraven och bevisa sitt värde för den personen, på alla sätt. Etiketter är överhuvudtaget inget man tänker på i ett sånt läge. Man hade mer känt sig stolt över att titulera sig som någons seriösa partner.

• Snapchat2025
    Anonym (Mmm) skrev 2026-03-26 15:25:34 följande:
    Var kommer behovet av att sätta en etikett på ert förhållande ifrån?
    Jag vet inte. Jag har egentligen inte tänkt på om vi ens har ett "förhållande". Vi hörs nästan varje dag, träffas på hans barnfria vecka, umgås, har sex. 
    Jag har en 25 år lång relation bakom mig (äktenskap) innan det en del kortare förhållanden där drt varit pojk/flickvän. Tror det handlar om att jag nu umgås med någon på för mig ett "nytt sätt" och därför funderar kring det.
  • Snapchat2025
    Anonym (Jaha) skrev 2026-03-26 18:22:54 följande:

Hur presenterar du honom för andra?

- "Det här är Bosse!"

Om nån frågar om du är singel, vad svarar du då? Om nån bjuder ut dig på en dejt? "Ja, jag är singel men jag träffar en man som jag är sexuellt exklusiv med. Så jag kan tyvärr inte dejta"?

Vi har inte umgåtts tillsammans med andra ännu men skulle vi göra det skulle jag nog bara säga hans namn.
    Skulle nån fråga om jag är singel skulle jag nog säga att hänger med en kille jag gillar väldigt mycket.
    Att tacka ja till en dejt är inte aktuellt för mig.
  • Anonym (Hmmm)

Särbo sedan typ 11 år, var väl rätt klart att det var vi när vi träffats. Mailade nog ett halvår innan första träff, hon höll på att ruttna, haha
    Allt har funkat sååå bra och om man så vill har vi "etikett" på varandra - som särbo.
    Men alla runt om oss vet att det är "vi".
    Dock har vi aldrig använt Ä-ordet, ingen har pratat om att lytta ihop 
    Det har bara funkat, etikett eller inte. 
    Men hon pratar om mig som "sin" man, gubbe osv och hon är min kvinna, kärring (hennes ord) osv.
    Ett bekvämt och respektfullt förhållande med en massa respekt och förståelse.
    Är väl viktigast?

• Anonym (Mmm)
    Snapchat2025 skrev 2026-03-26 22:43:57 följande:
    Jag vet inte. Jag har egentligen inte tänkt på om vi ens har ett "förhållande". Vi hörs nästan varje dag, träffas på hans barnfria vecka, umgås, har sex. 
    Jag har en 25 år lång relation bakom mig (äktenskap) innan det en del kortare förhållanden där drt varit pojk/flickvän. Tror det handlar om att jag nu umgås med någon på för mig ett "nytt sätt" och därför funderar kring det.
    Fast så umgås väl de flesta innan de blir sambos? Sedan förblir vissa särbos. För du flyttade väl inte ihop med alla dina kortare förhållanden? 
Svar på tråden Vill vara exklusiv men inte ha en “etikett” – fler som känner så?