• Anonym (Långt bort)

Är du medveten om hur ditt förhållande förändras?

Hur medveten är du om ditt förhållande egentligen?  

Gång på gång i all oändlighet kan man läsa om par där man sätts på pottkanten och inte kunde förstå hur ssker eskalerat och blivit så snett, skavande och konstigt.  

Och jag funderar alltid på hur kan man inte lägga märke till sånt förrän skilsmässan står för dörren?   Lever folk i förnekelse så till den milda grad eller vad? 

Generellt är ju folk oerhört så självmedveten att minsta lilla avvikelse skulle få Hesa Fredrik att tjuta inombords men så verkar det inte vara? 

Varenda en sitter sen vid parterapin och säger att den inte såg det komma men jag vill kämpa för att det ska fungera... men det är ju rn vansinnig motsägelse eftersom att förutsättning för att det ska funka är just att du måste se alla mindre förändringar likväl som att ta dom större
    på allvar.. 

Jag har varit gift i 15 år och det räcker med att min partner suckar rn gång för mycket för att jag ska reagera om nåt är fel..  men så tycks inte folk fungera uppenbarligen.. 

Så hur lyhörd är du?

• Svar på tråden Är du medveten om hur ditt förhållande förändras?
  • Postman

Man har fullt upp med vardagen, det smyger på och små fnurror kan under åren bli enormt stora och svåra. Man orkar inte ta i det, vet inte hur man ska göra, bekväm, konflikträdd, svårt att prata osv osv. Finns många faktorer. 

• Anonym (S)

Det är väl som den kokande grodan, det går så långsamt att det inte märks. Eller så sker förändringarna när man har mycket fokus på annat som tex när man får barn. Det kan vara så att det går upp och ner men trenden är långsamt utför. Då märks det inte så mycket. Jag har varit gift i 20 + år och det har sakta men säkert blivit bättre och bättre, men med flera upp och nedgångar. Detta är inte något man märker i vardagen utan något man förstår när man tar sig tid att reflektera, vilket man helt naturligt kanske inte göra daglig dags. 

• Anonym (123)

15 år? 
    Det är lätt att tycka att det är en evighet och att man kan allt om förhållanden då. Man känner varann utan och innan.

Men sätt en påminnelse på din telefon som ber dig gå in här om ytterligare 15 år så kan vi väl se om du ändrat åsikt.

• Tecum

Jag är lyhörd och bra på att känna av stämningar. Så jag håller med TS, varför tänker och reflekterar inte fler över hur förhållandet är och vart det är på väg?

Men problemet som jag ser det uppstår i nästa skede, man känner att något skaver men motparten vill inte kännas vid det, kanske inte kan eller vill sätta ord på vad det är utan säger bara att allt är bra. Vad gör man då?

Svar på tråden Är du medveten om hur ditt förhållande förändras?