• Anonym (VINR)

Soc vill ge mig skyddat boende

Hej
    Soc vill ge mig skyddat boende. Någon mer som har fått ett sådant erbjudande?

Jag känner mig osäker på hur jag ska göra. Har det vart helt självklart för er?

• Svar på tråden Soc vill ge mig skyddat boende
  • Anonym (E)
    Anonym (VINR) skrev 2026-03-28 22:12:48 följande:

Det är en gemensam bostad 

Ok, flytta till det skyddade boendet och ta hjälp för att separera från henne. 

Du måste tänka framåt också om du vill ha ensam vårdnad och tex övervakat umgänge för henne och barnen. 

Om du inte tar det skyddade boendet kommer det att framstå som om det inte är så farligt när det faktiskt är det. 

Framför allt måste du tänka på barnen och skydda dem från henne. Barn vars förälder valde att skydda dem från föräldern som skadar dem har mycket större möjlighet att läka i framtiden.

Du måste visa barnen att de är viktigast för dig och att du alltid kommer att skydda dem. 

Jag förstår att det känns svårt och dramatiskt men det här är bara en period på vägen till ett bättre liv för dig och barnen.

• Anonym (vanir)
    Anonym (M.) skrev 2026-03-29 00:54:13 följande:
    Ja, hur eller hur så har kvinnan som förleds av en på ytan skötsam och trevlig man utan någon uppgift i polisregistret - inte sig själv att skylla. 

Här måste jag också lägga till, att jag tycker att kvinnor som inte kollar upp män i polisregistret redan före första dejten, är både oansvariga och korkade. Och SÄRSKILT om det finns barn i bilden. Har ju varit flera fall där en ensamstående mamma flyttat ihop med en man som redan var dömd för våld eller sexualbrott mot barn - och sedan gör han samma sak mot hennes barn också, när han blir ensam med dem.

Några knapptryckningar och kvinnan hade kunnat ta reda på vad han var för något innan hon blandade in barnen i förhållandet - och barnen hade sluppit detta!
    Inget offer har sig själv att skylla. Skulden är alltid förövarens.

Däremot verkar Lotta inte ha haft så bra omdöme. Men det gör inte hennes öde mindre hemskt.

Det är viktigt att välja partner med omsorg, särskilt om man har barn. Samt kolla upp det som går att kolla upp. Även om dejten verkar trevlig och skötsam.

Men att kalla de som inte gör det på en gång, för oansvariga och korkade, är att gå för långt. 

Gör du själv allt perfekt? Missar aldrig något, begår aldrig misstag? 

De flesta män är trots allt normala, eller i alla fall inte farliga. Det är en ytterst liten andel som är farlig. Då syftar jag inte på vanligt svinaktigt beteende som otrohet eller brutna löften eller att han sällan städar efter sig eller vad det nu handlar om. Utan våld.
  • Anonym (vanir)
    Anonym (M.) skrev 2026-03-29 00:54:13 följande:
    Ja, hur eller hur så har kvinnan som förleds av en på ytan skötsam och trevlig man utan någon uppgift i polisregistret - inte sig själv att skylla. 

Här måste jag också lägga till, att jag tycker att kvinnor som inte kollar upp män i polisregistret redan före första dejten, är både oansvariga och korkade. Och SÄRSKILT om det finns barn i bilden. Har ju varit flera fall där en ensamstående mamma flyttat ihop med en man som redan var dömd för våld eller sexualbrott mot barn - och sedan gör han samma sak mot hennes barn också, när han blir ensam med dem.

Några knapptryckningar och kvinnan hade kunnat ta reda på vad han var för något innan hon blandade in barnen i förhållandet - och barnen hade sluppit detta!
    Ensamstående mammor som flyttar ihop med dömda sexförbrytare eller män som har begått grova våldsbrott, har nog inte alla hästar hemma. Eller har egna problem. Ungefär som kvinnor som skriver kärleksbrev till mördare, seriemördare osv.

Det är inte friskt och dessa kvinnor är förmodligen inte lämpliga föräldrar. Barnen borde självklart omhändertas, hellre än att bo med någon som är farlig för dem.
  • Anonym (E)

Riksåklagaren och polisen har riktat skarp kritik mot hur både ansvarig åklagare och polisen hanterade Lotta Rudholms ärende. 

?När det gäller utredningsåtgärder saknas förhör med vittnen, det gjordes ingen ansökan om kontaktförbud och den initiala riskbedömningen följdes aldrig upp av en strukturerad riskbedömning.?

Lotta gjorde ett misstag men hon polisanmälde och sedan fallerade systemet fullständigt. 
    Försök att sätta er in i situationen i stället. När du polisanmäler en våldsam man så blir han informerad om det och i nuläget lämnas du ensam efter det. 
    När jag polisanmälde mitt ex sa polisen uttryckligen till mig att han är som allra farligast nu så hitta någonstans att gömma dig. Sedan gick de. 

Mordet på Lotta var fruktansvärt men det är ännu värre att det hade kunnat undvikas om ansvarig åklagare och polis hade gjort sitt jobb. 
    DET är betydligt viktigare att diskutera än hur dumma i huvudet kvinnor som blir misshandlade är. 
    Dessutom har TS redan skrivit att han är en man så ni kan lägga ner diskussionen om korkade kvinnor nu. 
  • Anonym (vanir)
    Anonym (E) skrev 2026-03-29 11:33:46 följande:

Riksåklagaren och polisen har riktat skarp kritik mot hur både ansvarig åklagare och polisen hanterade Lotta Rudholms ärende. 

?När det gäller utredningsåtgärder saknas förhör med vittnen, det gjordes ingen ansökan om kontaktförbud och den initiala riskbedömningen följdes aldrig upp av en strukturerad riskbedömning.?

Lotta gjorde ett misstag men hon polisanmälde och sedan fallerade systemet fullständigt. 
    Försök att sätta er in i situationen i stället. När du polisanmäler en våldsam man så blir han informerad om det och i nuläget lämnas du ensam efter det. 
    När jag polisanmälde mitt ex sa polisen uttryckligen till mig att han är som allra farligast nu så hitta någonstans att gömma dig. Sedan gick de. 

Mordet på Lotta var fruktansvärt men det är ännu värre att det hade kunnat undvikas om ansvarig åklagare och polis hade gjort sitt jobb. 
    DET är betydligt viktigare att diskutera än hur dumma i huvudet kvinnor som blir misshandlade är. 
    Dessutom har TS redan skrivit att han är en man så ni kan lägga ner diskussionen om korkade kvinnor nu. 
    Att samhällets stöd till våldsutsatta kvinnor ofta är under all kritik håller jag med om.

Jag vet flera utsatta som har fått mycket hjälp. Men jag vet också att det tyvärr inte alltid är så. Jag beklagar verkligen hur du blev behandlad.

I Lottas fall handlar det inte bara om dåligt omdöme samt brister i stöd och skyddsnät. Hennes mördare borde öht inte ha gått lös.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (g)

Ok så inga reflektioner från TS på dessa svar? Inget djupare?

• Anonym (E)
    Anonym (vanir) skrev 2026-03-29 12:02:23 följande:
    Att samhällets stöd till våldsutsatta kvinnor ofta är under all kritik håller jag med om.

Jag vet flera utsatta som har fått mycket hjälp. Men jag vet också att det tyvärr inte alltid är så. Jag beklagar verkligen hur du blev behandlad.

I Lottas fall handlar det inte bara om dåligt omdöme samt brister i stöd och skyddsnät. Hennes mördare borde öht inte ha gått lös.

Enligt polisens egen utvärdering son kom förra året så är polisens arbete med våld i nära relationer fortfarande under all kritik. 

Problemet är också vilka signaler samhällets bristande stöd ger utsatta kvinnor som redan är inne i en normaliseringsprocess styrd av förövaren. 

Jag normaliserade aldrig exets våld och lämnade honom så fort jag kunde men myndigheternas bemötande fick mig att börja tvivla på mig själv, vilket är helt livsfarligt. 

Enligt exet var förstås det han gjorde mot mig inte så farligt och myndigheternas bemötande bekräftade det, trots att han är dömd för brott mot mig och kvinnan som han träffade efter mig. 

Kvinnojouren arbetar helt annorlunda. De bekräftade min rädsla så att jag skulle förstå allvaret i situationen. Jag glömmer aldrig kvinnorna jag såg där med blåslagna ansikten och gipsade armar. 

Mitt ex var nära att mörda kvinnan han träffade efter mig och satt inne flera år för det. Det hade kunnat vara jag. 

Polisen konstaterade att det fortfarande finns en kultur i de egna leden där man ser våld i nära relation som en privatsak och något som inte tas på allvar, vilket fick fruktansvärda konsekvenser i Lottas fall, 

Så länge cirka en kvinna i månaden mördas i Sverige så är det en bekräftelse på att den här brottsligheten fortfarande inte tas  på allvar. 

• Anonym (VINR)
    Anonym (g) skrev 2026-03-29 12:23:00 följande:

Ok så inga reflektioner från TS på dessa svar? Inget djupare?

Jag är alldeles tom inombords. Ledsen. Jag är slutkörd efter en väldigt tung resa och vet inte vad jag ska säga.
  • Anonym (E)
    Anonym (VINR) skrev 2026-03-29 14:32:12 följande:
    Jag är alldeles tom inombords. Ledsen. Jag är slutkörd efter en väldigt tung resa och vet inte vad jag ska säga.

Förstår det och desto större anledning att du tar emot det skyddade boendet så att du och barnen får vila ut. 

Vad är det som får dig att tveka? 

• Anonym (VINR)
    Anonym (E) skrev 2026-03-29 14:34:30 följande:

Förstår det och desto större anledning att du tar emot det skyddade boendet så att du och barnen får vila ut. 

Vad är det som får dig att tveka? 

Det är ett känslomässigt väldigt jobbigt beslut.
  • Anonym (g)
    Anonym (VINR) skrev 2026-03-29 14:32:12 följande:
    Vad vill du få ut av tråden?
  • Anonym (E)
    Anonym (VINR) skrev 2026-03-29 14:47:27 följande:
    Det är ett känslomässigt väldigt jobbigt beslut.

Har du någon att prata med - psykolog, mansjouren? 

Om inte måste du göra det för att reda ut dina känslor.

Det är en svår och omvälvande resa att förstå att den man trodde att man älskade gör en illa. 

Jag kände en stor sorg över att förlora det som jag trodde var vi men som inte existerade.

Om hon har behandlat er så illa att ni blir erbjudna skyddat boende så handlar det inte om kärlek. Du har absolut inga skyldigheter gentemot henne utan bara mot dina barn. 

Fokusera på barnen. Tänk inte så mycket utan gå på autopilot och tar er därifrån. 

Ring imorgon och tacka ja till boendet.  Om du inte har en samtalskontakt så ordnar du det också så fort som möjligt.

Du kommer att klara av det här för barnens skull. Man är alltid mycket starkare än man tror. 

Det finns ett bättre och ljusare liv för dig och barnen där ni kan känna er trygga och lyckliga igen.

Jag skriver det av egen erfarenhet. Jag har fattat beslutet som du står inför nu och det är det bästa jag har gjort. 

Idag är mitt barn en självsäker, trygg och stabil person. Det hade han aldrig varit om jag hade stannat. 

Du får en chans att ge dina barn en bra barndom så ta emot hjälpen som gör det möjligt. 

• Anonym (VINR)
    Anonym (E) skrev 2026-03-29 15:07:41 följande:

Har du någon att prata med - psykolog, mansjouren? 

Om inte måste du göra det för att reda ut dina känslor.

Det är en svår och omvälvande resa att förstå att den man trodde att man älskade gör en illa. 

Jag kände en stor sorg över att förlora det som jag trodde var vi men som inte existerade.

Om hon har behandlat er så illa att ni blir erbjudna skyddat boende så handlar det inte om kärlek. Du har absolut inga skyldigheter gentemot henne utan bara mot dina barn. 

Fokusera på barnen. Tänk inte så mycket utan gå på autopilot och tar er därifrån. 

Ring imorgon och tacka ja till boendet.  Om du inte har en samtalskontakt så ordnar du det också så fort som möjligt.

Du kommer att klara av det här för barnens skull. Man är alltid mycket starkare än man tror. 

Det finns ett bättre och ljusare liv för dig och barnen där ni kan känna er trygga och lyckliga igen.

Jag skriver det av egen erfarenhet. Jag har fattat beslutet som du står inför nu och det är det bästa jag har gjort. 

Idag är mitt barn en självsäker, trygg och stabil person. Det hade han aldrig varit om jag hade stannat. 

Du får en chans att ge dina barn en bra barndom så ta emot hjälpen som gör det möjligt. 

Är det möjligt att komma i kontakt med dig?
    Du verkar ha koll.
    Direkta meddelanden istället. 
    Jag kan skaffa en temporär mailadress eller något sånt.
  • Anonym (g)

Prova att svara och kommunicera med folk i tråden först?

• Anonym (M.)
    Anonym (vanir) skrev 2026-03-29 10:53:50 följande:
    Ensamstående mammor som flyttar ihop med dömda sexförbrytare eller män som har begått grova våldsbrott, har nog inte alla hästar hemma. Eller har egna problem. Ungefär som kvinnor som skriver kärleksbrev till mördare, seriemördare osv.

Det är inte friskt och dessa kvinnor är förmodligen inte lämpliga föräldrar. Barnen borde självklart omhändertas, hellre än att bo med någon som är farlig för dem.
    Ja, fast just när det gäller pedofiler står det inte skrivet i pannan på dem att de är pedofiler. De kan vara skötsamma och städade och verka som vem som helst när de umgås med vuxna. Det är först när de blir ensamma med ett barn av önskat kön och ålder, som den sjuka sidan kommer fram.

Det är därför det är så viktigt att alltid kolla upp det som går om sina dejter, först och främst i polisregistret. Jag kan inte fatta att det finns mammor som inte gör det - och sedan lämnar de dessutom ofta barnen ensamma med den nye mannen på en gång... utan sköta dejtandet på sina barnfria veckor eller helger, eller när barnen är hos en pålitlig barnvakt. Då är det en röd flagga om den nye mannen är väldigt "på" om att få träffa barnen.

Ett annat tips är att inte skriva ut barnens kön och ålder i sin dejtingprofil, för då gör man det väldigt lätt för pedofilerna att hitta de barnen de önskar. 
Svar på tråden Soc vill ge mig skyddat boende