Ok att ge komplimanger i butik?
Jag jobbar i butik och hörde på storytel i boken ?ultimate customer service? - customer service essentials for loyal customers att man ska tänka att på varje kunds panna finns en osynlig skylt: få mig att känna mig viktig. På slutet presenterades en kundservice kod för etik där man ska bygga relationer med varje kund och se dem som individer och göra så att det ska kännas som att man är en del av familjen. Jag tyckte det var intressant. Man ska fråga om kundens liv, ge uppmärksamhet, notera vad kunden har på sig, kanske en T-shirt med någon sorts text man kan fråga om, en T-shirt med en företagslogga på, en cool halsduk eller coola öroneingar ? bara notera dem. Lägg till känsla i rösten, ge dem odelad uppmärksamhet. Går även att hålla koll på personliga detaljer ? födelsedagar, barnens namn, ålder, semestrar ? allt personligt som klienten delar håller vi koll på för att börja konversationen som om man träffade en vän, vilket gör kunden imponerad att du ens kom ihåg och blir tacksam för din omtanke för dem. Attityden blir: hur kan jag connecta med så många vänner som möjligt i stället för ?hur mycket kan jag sälja??.
Jag tyckte det lät spännande att försöka behandla kunder som en del i familjen, men är det verkligen ok att ge genuina komplimanger till kunder utan att det uppfattas som konstigt, exempelvis: snygga öronringar, eller vad är det för T-shirt?
Alla tankar uppskattas :)