• Anonym (Komplimang)

Ok att ge komplimanger i butik?

Jag jobbar i butik och hörde på storytel i boken ?ultimate customer service? - customer service essentials for loyal customers att man ska tänka att på varje kunds panna finns en osynlig skylt: få mig att känna mig viktig. På slutet presenterades en kundservice kod för etik där man ska bygga relationer med varje kund och se dem som individer och göra så att det ska kännas som att man är en del av familjen. Jag tyckte det var intressant. Man ska fråga om kundens liv, ge uppmärksamhet, notera vad kunden har på sig, kanske en T-shirt med någon sorts text man kan fråga om, en T-shirt med en företagslogga på, en cool halsduk eller coola öroneingar ? bara notera dem. Lägg till känsla i rösten, ge dem odelad uppmärksamhet. Går även att hålla koll på personliga detaljer ? födelsedagar, barnens namn, ålder, semestrar ? allt personligt som klienten delar håller vi koll på för att börja konversationen som om man träffade en vän, vilket gör kunden imponerad att du ens kom ihåg och blir tacksam för din omtanke för dem. Attityden blir: hur kan jag connecta med så många vänner som möjligt i stället för ?hur mycket kan jag sälja??. 

Jag tyckte det lät spännande att försöka behandla kunder som en del i familjen, men är det verkligen ok att ge genuina komplimanger till kunder utan att det uppfattas som konstigt, exempelvis: snygga öronringar, eller vad är det för T-shirt? 

Alla tankar uppskattas :) 

• Svar på tråden Ok att ge komplimanger i butik?
  • EnAnonumius
    Anonym (Komplimang) skrev 2026-03-27 09:06:55 följande:
    Ok matbutiken jag jobbar med profilerar sig för att vara mer personlig, vi instrueras säga hej till kunder. Så det är något jag gör varje dag att säga hej och välkommen och oftast blir folk glada. Det funkar i just den butiken.

Så i den kontexten tänkte jag att komplimanger till folk som ser mottagliga ut för det hade kunnat liva upp. :) 
    De flesta butiker är kundorienterade och skall vara "lite personlig", så knappast något unikt för "din butik". 

Att säga hej  är  ju normalt..  Fast skulle en butiksanställd säga "hej och välkommen, vad fin du är i dag", så skulle jag känna mig obekväm... Jag är där för att handla, och inte få tomma intetsägande komplimanger som bara känns fjäskigt och falskt.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (123)

I en matbutik ska man nog, förutom att heja, bara svara på tilltal och hjälpa till med engagemang och glädje. 

Men låt oss säga att du hade varit mäklare och är hemma hos någon för att titta på ett objekt du kanske får sälja, då kan du dra på lite. Men det måste göras med finess. Man kan fokusera på huset, typ vilket snyggt kakel! Vilken bra garderobslösning. Bäst tar det om det är något kunden gjort eller planerat.

Komplimanger om utseende ska man aldrig använda sig av.

Detta gäller ju andra sällanköp också. När kunden sökt sig till butiken och ber om hjälp. Typ bilar, nytt kök mm.

• Anonym (Fia)

Absolut inte!

Alltså det här är ett ganska stort problem i och med det internationella utbudet och att de flesta är vana vid engelska och konsumerar innehåll utan professionell översättning och kurering. I och med att vi tittar mycket på amerikansk film och tv känner vi det som ?hemma? och vi tror att det är ganska lika. Men det är mycket stora skillnader framförallt just i vad som uppfattas som social smidighet. En bok med den titeln skulle ett seriöst förlag knappast inte ens översätta till svenska då den skulle behöva ändras helt. 
    Områden som just kundbemötand, karriär (arbetsintervjuer, lönesamtal, chefsrelationer etc), och dejting och kärleksrelationer hör till de områden det är ENORMA skillnader och att titta på YouTube video, sociala medier och ljudböcker med amerikanskt ursprung om man är på något sätt osäker och vill lära sig hur är som att be om att få problem. Är man inte redan super socialt begåvad och smidig (och knappast behöver råden från början utan automatiskt känner av de fina linjerna) är det stor risk att man framstår om obehaglig av omgivningen.
    Är du inom autismspektrat bör du vara extra vaksam här att ta sociala intryck från icke svensk kultur då just det att missa de subtila sociala tecknen om var den fina gränsen går oftast är nedsatt och man extra behöver undvika att observera och lära sig från fel källo.

De mer kända områden det här är ett problem är ju till exempel uppfattningen om hur ett bröllop går till då de flesta ser massor av sådana i amerikansk film än man går på sådana som fått präster att slå ifrån (nej vi har inte brud överlämning t ex) eller få konstiga förväntningar. Både kvinnan och mannen bär här förlovningsring och den är normalt enkel utan stenar, vid giftermålet får kvinnan en extra eventuellt med mer prydnad och mannens används samma. 

Ett mer allvarligt område är ju det som berör incelcommumities och pickup-artists där den ?kunskap? de osäkra männen får där i närmast garanterar att få dem att framstå som creepy, konstiga och oattraktiva i svensk kontext. Riktig stjälp istället för hjälp alltså. 

• Kammen320

När jag handlar vill jag bli lämnad i fred, ett "hej" i kassan räcker. Jag vill inte kallprata med personalen liksom. Skulle personalen inleda en massa samtal med mig skulle jag byta butik, helt ärligt.  

• stor grön drake

Usch vad obehagligt. jag vill verkligen inte att för mig okända människor börjar prata om mina barn mm.

• Anonym (Komplimang)

Små saker som betyder mycket! Exempelvis är kunden mycket tveksam till att köpa en matlåda p.g.a. att den går ut dagen därpå. Då kan det vara smidigt att få den såld genom att erbjuda t.ex. 30% rabatt på den än att riskera att den blir osåld dagen därpå. Kunden frågar var en vara ligger. Då pekar man bara inte; man följer med och visar var varan ligger. Eller att man avslutar med: Ha en fin dag, eller trevlig helg om det är en fredag. Om en kund tappar en vara i butiken för att hen inte tagit en kundkorg (händer ofta) kan man erbjuda att hämta en
    kundkorg. Man säger tack själv i stället för inga problem när kunden säger tack så mycket. För säger man 'inga problem' signalerar man att kunden inte var till lika stort besvär som man trodde, medan tack själv är mer som engelskans 'my pleasure'.

Wowservice handlar om att överträffa kundens förväntningar. Man anpassar sitt bemötande och service utifrån varje individ. När en kund får wowservice händer något speciellt. De blir ambassadörer för butiken och kommer att tala gott om den. 

Jag lyckades exempelvis med detta när en kund kom in i butiken och frågade efter kollegiepapper. Jag visade direkt vägen för honom, vi gick direkt till kassan med det och han betalade, han fick till och med gå före i kön och bad om ursäkt till hon som var före som sa att det var lugnt. Hans kompis kom in och han sa att han hade tur som hittade ett linjerat kollegieblock. Det kändes iaf som att han var supernöjd och hade en god kundupplevelse. Han fick ju expressservice.

Att fråga i kassan: Hur var dagen? Det är också något man kan göra för att vara extra trevlig. Man jobbar också med mimik, kroppspråk och tonläge för att det ska vara rätt. Spelar in sig själv hemma och övar på att säga hej tills det låter varmt och välkomnande, övar på olika fraser för att säga hejdå som 'trevlig helg', 'ha en bra/fin dag', 'ha en underbar/fantastisk/toppen dag', osv.

Kundbemötandet blir som något man designar och tekniskt bygger upp.

Givetvis alla som bara vill handla utan att nån ska prata med dem, det enda de behöver göra är att inte säga hej till kassören, inte svara när kassören säger hej eller ställa en fråga. Eller inte ta ögonkontakt, ha på sig hörlurar, osv. Det signalerar tydligt: jag vill bara betala och gå hem, inte prata. Och då blir det inget mer prat. På så sätt blir bemötandet väldigt anpassat. De som inte vill prata slipper det givetvis. 

• Anonym (Komplimang)
    Anonym (Fd kassörska) skrev 2026-03-27 12:09:59 följande:

Jag har jobbat i butik tidigare i många år som bpde kassörska och på golvet och min uppfattning är att ett glatt och genuint hej räcker alldeles utmärkt.  

Att säga korta spontana ord i kassan som trevlig helg,  Glad Påsk eller vilken cool mössa var precis så kort och glatt som behövdes .  Mer prat stressar folk och för dom flesta obekväma. 

Vi gick många kurser i kundbemötande och detta var något som pratades mycket om och merförsäljning etc har noll och inget att göra med om du får en komplimang eller inte.  Merförsäljning är kopplat till priser, lockvaror, kampanjer  och hur snyggt det är i butiken samt om man väljer att lyssna på kunders önskemål om vilka varor som saknas. 

Visst kunde jag prata lite extra med stammisar men man får aldrig uppta deras tid eller min egen arbetstid. Jag satt i kassan för att jobba, inte ge komplimanger.  

Intressant, men är inte småprat med stammisar en del av arbetet i form av kundvård? Du verkar för övrigt ha jobbat i en mer seriös butik än den butik jag jobbar i. Är merförsäljning samma sak som kundlojalitet?
  • Anonym (Komplimang)
    stor grön drake skrev 2026-03-29 09:25:17 följande:

Usch vad obehagligt. jag vill verkligen inte att för mig okända människor börjar prata om mina barn mm.

????????????
  • stor grön drake
    Anonym (Komplimang) skrev 2026-03-29 10:10:43 följande:
    ????????????
    Jag skulle uppleva det otroligt obehagligt om en butikspersonal/försäljare började försöka lära känna mig personligt om vi inte kände varandra på något annat sätt. Jag har ofta personliga konversationer med personer som jag känner, som råkar arbeta i butik/som försäljare, men det började aldrig på deras jobb.
    Hela det amerikanska "försäljarimagen" får det att krypa i mig och skulle få mig att byta butik om jag blev utsatt för det upprepade gånger.
  • EnAnonumius
    Anonym (Komplimang) skrev 2026-03-29 10:10:43 följande:
    ????????????

Minns du inte själv vad du har skrivit så kanske du skall läsa dina egna inlägg. 

Det var ju du som skrev i din TrådStart detta, jag citerar dina egna ord:

" Går även att hålla koll på personliga detaljer ? födelsedagar, barnens namn, ålder, semestrar ? allt personligt som klienten delar håller vi koll på för att börja konversationen som om man träffade en vän,"

(slut på citatet) 

Du kan ju lägga på minnet att vi svenskar är inte kända för att ha "personligt småprat" med  människor vi inte är vänner med.  

Artiga fraser som "trevlig helg", "ha en fin dag" , "tack", etc  är ju  bara vardags artigheter och det har vi svenskar inga problem med.  

Men "personligt småprat" som om man "träffade en vän" från en person man inte är vän med, det ser vi svenskar som "creepy". 
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Mayjel

Detta är varför jag föredrar nätshopping numera. Låt folk vara ifred och vänta tills de kommer till dig istället, om de behöver hjälp. Så tröttsamt att få nåt tjatigt biträde efter sig som ska hetsa en till att köpa saker. Låt dem vara. Komplimanger kan dun spara till privata personer. Främmande kunder uppskattar inte fjäsk.

• nihka

Inte alls OK. Känns sliskigt med en alltför familjär ton och komplimanger från butikspersonal.

Ett trevligt serviceinriktat bemötande är vad jag förväntar mig, gärna kopplad till en fingertoppskänsla för när kunden vill bli lämnad ifred. Jag skulle lämna butiken och aldrig komma tillbaka om personalen försökte kartlägga mitt privatliv. 

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Anonym (Komplimang)
    EnAnonumius skrev 2026-03-30 22:33:03 följande:

Minns du inte själv vad du har skrivit så kanske du skall läsa dina egna inlägg. 

Det var ju du som skrev i din TrådStart detta, jag citerar dina egna ord:

" Går även att hålla koll på personliga detaljer ? födelsedagar, barnens namn, ålder, semestrar ? allt personligt som klienten delar håller vi koll på för att börja konversationen som om man träffade en vän,"

(slut på citatet) 

Du kan ju lägga på minnet att vi svenskar är inte kända för att ha "personligt småprat" med  människor vi inte är vänner med.  

Artiga fraser som "trevlig helg", "ha en fin dag" , "tack", etc  är ju  bara vardags artigheter och det har vi svenskar inga problem med.  

Men "personligt småprat" som om man "träffade en vän" från en person man inte är vän med, det ser vi svenskar som "creepy". 
    Det där var ju bara citat ur boken inte min egna uppfattning. Många 5-stjärniga hotell har tydligen hemliga databaser där de håller koll på kunders preferenser, osv.
  • nihka
    Anonym (Komplimang) skrev 2026-03-31 09:01:45 följande:
    Det där var ju bara citat ur boken inte min egna uppfattning. Många 5-stjärniga hotell har tydligen hemliga databaser där de håller koll på kunders preferenser, osv.
    Om ett hotell skulle föra register i hemlighet utan att informera gästerna eller ge dem möjlighet att radera uppgifterna bryter de mot lagen.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Ok att ge komplimanger i butik?