• Anonym (Cilla)

Känner mig inte tillräcklig

Hej allihopa, 

Jag och min sambo har varit tillsammans i 5 år och sambo sedan i somras. 

Häromdagen hade jag och min pojkvän en väldigt jobbig diskussion då min pojkvän känner sig osynlig för mig och känner att han inte får så mycket uppmärksamhet, intimitet och att jag helt enkelt inte ens bryr mig om honom eller verkar intresserad. Detta har han tagit upp förut och känner att det blir bättre ett tag och känner sedan samma. Det kan vara allt ifrån att jag inte frågar honom om hans liv till att jag följer med på hans aktiviteter. 

Utifrån mitt perspektiv så är inte det inte alls så utan jag bryr mig såklart massor om honom och värderar han högt i mitt liv, annars hade jag ju inte varit tillsammans med honom. Kanske är dålig på att visa det för honom. Men jag känner inte alls tillräcklig, som om jag duger eller inte gör tillräckligt för honom. 

Jag tycker däremot att jag visar uppskattning och att jag är intresserad av hans liv men att han inte alltid märker det utan glömmer bort det. 

Jag har mått riktigt dåligt över detta eftersom det är en ganska allvarlig grej att känna så enligt mig som partner och igår kväll slog det mig att han har nog inte så mycket koll på mitt liv heller egentligen. Han visar mycket närhet och sånt, men han har ingen aning vad som försiggår i mitt huvud eller vill följa med på mina aktiviteter. Jag har dock inte vågat säga det här till honom då jag är rädd att han ska känna sig ännu mer osedd och vill inte bråka om det heller, jag orkar inte. 

Vad ska jag göra tycker ni?

• Svar på tråden Känner mig inte tillräcklig
  • Anonym (Iris)

Det känns som att ni skulle båda två behöva bli bättre på kommunikation,  att sitta ner och prata med varandra.  Att välja att umgås med varandra i vardagen .

Vill ni umgås mer så se till att ni GÖR det , involvera varandra i varandras liv , inte bara som åskådare utan som deltagare.  

Kanske gör ni som många andra att umgås över era skärmar.  Sitt vid köksbordet och ät era måltider och lägg bort mobilerna och prata med varandra istället.  

Tv är inte en hobby utan ett tidsfördriv. 

Även om ni varit ihop ett tag så att vara nybliven sambo borde rimligen vara fyllt av kärlek och glädje och att ständigt vara villig att umgås. 

Nu är vi förstås alla olika men när jag blev sambo tror jag vi nästan tillbringade två år liggandes i sängen med att prata och umgås och liksom hänga med varandra,  vi åkte alltid tillsammans ut på olika saker , städade tillsammans,  lagade mat ihop , dukade fint och umgicks över måltider etc...  nästan 2 år tog det innan vi landade i en vardag och vi började göra saker ensamma eller iallafall få mer upptagen tid . Men sen har vi fortsatt hänga ihop ganska mycket och fast vi har skilda intressen är vi varandras bästa supportrar och vi delar också gemensamma intressen.  

• Anonym (Gosman)

Jag är som mannen med TS, ledsen ibland att jag inte får mer uppmärksamhet, framför allt hemma - en blomma (sällan), en kram (sällan), sitta nära i soffan (aldrig), en klapp på kinden (aldrig).

Vi har pratat om det, jag har tagit upp det. och då blir det lite lite bättre i några dagar. Hon säger att hon inte är en sån person. Och det måste jag ju försöka respektera. 

Jag har tränat mig i att se de små kärleksbevisen. Hon stryker mina skjortor. Hon föreslår att vi ska gå ut och äta eller gå på bio. Hon håller mig alltid i handen när vi är ute och går. 

Så rådet till TS är att försöka gå honom till mötes, och också få honom att se det som du faktiskt visar.

• Fjäril kär

Är det kanske så att ni är olika som personer att att nånstans mötas på mitten blir nästan en krock?  Då är det ännu mer viktigt att kunna prata och kommunicera med varandra så man undviker missförstånd.  

Och så behöver ni båda kanske fundera lite på varför era ansträngningar inte håller mer än korta stunder.  Vad är det som blir jobbigt och obekvämt med förändring?   

Den man älskar vill man ju göra allt för så varför når ni inte ända fram? 

En förändring handlar inte om att nån gör fel, man behöver bara göra annorlunda,  göra något nytt.  

• Tecum

Du skrev att han visar mycket närhet, men gör du också det? Saker som en kram, en snabb puss eller en smekning över ryggen, lite kel i soffan framför TV:n betyder mycket för att män ska känna sig sedda.

Försök göra saker tillsammans, det måste inte vara era respektive intressen utan något helt annat som bägge vill.

• Anonym (Betty)
    Anonym (Cilla) skrev 2026-03-27 09:12:44 följande:
    Känner mig inte tillräcklig

Hej allihopa, 

Jag och min sambo har varit tillsammans i 5 år och sambo sedan i somras. 

Häromdagen hade jag och min pojkvän en väldigt jobbig diskussion då min pojkvän känner sig osynlig för mig och känner att han inte får så mycket uppmärksamhet, intimitet och att jag helt enkelt inte ens bryr mig om honom eller verkar intresserad. Detta har han tagit upp förut och känner att det blir bättre ett tag och känner sedan samma. Det kan vara allt ifrån att jag inte frågar honom om hans liv till att jag följer med på hans aktiviteter. 

Utifrån mitt perspektiv så är inte det inte alls så utan jag bryr mig såklart massor om honom och värderar han högt i mitt liv, annars hade jag ju inte varit tillsammans med honom. Kanske är dålig på att visa det för honom. Men jag känner inte alls tillräcklig, som om jag duger eller inte gör tillräckligt för honom. 

Jag tycker däremot att jag visar uppskattning och att jag är intresserad av hans liv men att han inte alltid märker det utan glömmer bort det. 

Jag har mått riktigt dåligt över detta eftersom det är en ganska allvarlig grej att känna så enligt mig som partner och igår kväll slog det mig att han har nog inte så mycket koll på mitt liv heller egentligen. Han visar mycket närhet och sånt, men han har ingen aning vad som försiggår i mitt huvud eller vill följa med på mina aktiviteter. Jag har dock inte vågat säga det här till honom då jag är rädd att han ska känna sig ännu mer osedd och vill inte bråka om det heller, jag orkar inte. 

Vad ska jag göra tycker ni?

Min sambo är som du och jag mår jättedåligt av det. Vi har olika anknytningar. Jag är otrygg ambivalent och ham ör otrygg undvikande. Känner mig ofta svältfödd i vår relation. Blir bättre ett tag när man tagit upp det men sen samma.  
Svar på tråden Känner mig inte tillräcklig