• Anonym (Ledsen mamma)

Dåligt värde på nipt

Hej snälla kan nån komma med något positivt, Dom ringde i onsdags och sa att mitt niptest vissar hög sannolikhet för downs syndrom. Så ska göra fostervatten prov på måndag. 

Skulle så gärna vilja höra nån som varit med om liknande och de slutat bra.

Känner mig så ledsen just nu 😭

Vissar de fortfarande posetivt kommer vi avsluta graviditeten 😢

• Svar på tråden Dåligt värde på nipt
  • Anonym (Ledsen mamma)

Ingen? 😢😢

• Anonym (Kram)

Beklagar, fruktansvärd situation att befinna sig i. Jag har varit i samma situation förra året. Hade dock inte hög sannolikhet för downs utan för trisomi 13 (ej förenligt med liv). Jag satt timtal flera dagar och läste på en massa om dessa kromosomavvikelser och hur sannolikheten är att NIPT stämmer osv. för de olika kromosomavvikelsern. Tyvärr när det gäller just Downs Syndrom så stämmer NIPT till väldigt hög grad, större chans att NIPT visar fel gällande de andra kromosomerna 💔 

MEN, det finns ändå en chans att inte är något fel på det invasiva provet, runt 10 % om jag minns rätt. Håller tummarna jättehårt för att det blir glada nyheter för er om några veckor 🙏🏻💕  Gjordes något ultraljud? Såg allt bra ut på ultraljudet i så fall? Ofta kan dom ju se avvikelser redan på ultraljud men ser dom inget så är ju det positivt.

Jag var tyvärr tvungen avbryta vår graviditet i v 17 då våra prover bekräftade NIPT. Det har varit fruktansvärt men jag vill bara skicka med dig om ni hamnar i den hemska situationen att livet blir bra igen, det känns inte så men med tiden blir det blir det. Och ni är inte ensamma även om det känns så ❤️

Svar på tråden Dåligt värde på nipt