• Anonym (omg ffs)

Alla mina babyfrågor

Jag har redan skapat ett par trådar här, då jag vill ha lite stöd och råd och inte har något i vardagen. Jag har fått snälla, hjälpsamma svar. Istället för att göra femtielva trådar till så gör jag en som jag kan uppdatera med frågor allteftersom.

Just nu är bebisen 6 veckor gammal.

Frågorna för dagen/natten är:
    - Min bebis låter så himla täppt hela tiden. BVC säger att det inte är någon fara men det låter så himla jobbigt. Jag har hört att man kan droppa bröstmjölk i näsan men jag ammar inte och tänker att man kan väl inte göra så med ersättning. Jag har använt både näspetare, sug och koksalt och det hjälper kanske en liten, liten stund. Har ni andra tips tar jag gärna emot dem.

- Bebisen har kommit på att det är roligt att "kasta sig" åt sidan i min famn och att jag låter henne "trilla" ner åt det hållet. Hon gör det både åt höger, vänster och lite grann bakåt. Jag håller så klart i henne hårt så om jag inte låter henne så kommer hon ingenstans. Förutsatt att jag aldrig tappar greppet, kan det vara farligt av någon annan orsak?

- Hur får man egentligen tillbaka lite energi? Jag har nog varken ätit eller sovit på 6 veckor, och just nu känns det som att bebisen går tillbaka, hon äter pyttelite, sover en stund, typ en halvtimme, vaknar, äter pyttelite, sover en halvtimme, osv osv. Tidigare den här veckan åt hon en stor portion, var vaken en stund, sov ett par timmar kanske, osv. 

Ja,d det var nattens frågor. r

• Svar på tråden Alla mina babyfrågor
  • McIris

Hej,

Bröstmjölk har inte samma läkande och hjälpande effekt för att kurera åkommor. Bröstmjölk kan ju sättas på sår på bröstvårtor tex. Så nej, ingen ersättning i näsan. Det är inte farligt, men meningslöst.

Den lilla kraften en bebis kan orsaka genom att slänga sig är inte farlig eller skadlig. Så länge du håller så att barnet inte kan ramla ner.

Hur du får energi och barnets sömnrytm är olika saker. Barnets vanor styrs av många faktorer som tex ålder, utveckling, matvanor etc Det är lite som det är och ibland får man bara stå ut med att det blir lite sömn och lite mat även för barnet. Ibland äter de mycket och ibland lite, så även med sömn. Ditt barn är så litet att det kommer ta tid innan det blir regelbundet och ordning.

Som förälder får man äta näringsrikt om man får i sig lite och sova så gott det går. Men räkna med att vara trött ett tag framöver.

Har du inget stöd runt dig?

• McIris

Och nästäppan. Har det varit så alltid? Verkar det vara snor eller låter det täppt ändå? Tänker att de kan kolla barnets näsgångar och skiljevägg om det är trångt.

• Anonym (omg ffs)
    McIris skrev 2026-03-28 08:23:09 följande:

Hej,

Bröstmjölk har inte samma läkande och hjälpande effekt för att kurera åkommor. Bröstmjölk kan ju sättas på sår på bröstvårtor tex. Så nej, ingen ersättning i näsan. Det är inte farligt, men meningslöst.

Den lilla kraften en bebis kan orsaka genom att slänga sig är inte farlig eller skadlig. Så länge du håller så att barnet inte kan ramla ner.

Hur du får energi och barnets sömnrytm är olika saker. Barnets vanor styrs av många faktorer som tex ålder, utveckling, matvanor etc Det är lite som det är och ibland får man bara stå ut med att det blir lite sömn och lite mat även för barnet. Ibland äter de mycket och ibland lite, så även med sömn. Ditt barn är så litet att det kommer ta tid innan det blir regelbundet och ordning.

Som förälder får man äta näringsrikt om man får i sig lite och sova så gott det går. Men räkna med att vara trött ett tag framöver.

Har du inget stöd runt dig?

Tack för svar! 

Jag tänkte också det ang bröstmjölk vs ersättning. 

Så skönt. Hon tycker att det är roligt och det är än så länge enda sättet att roa henne på. 

Ja, jag försöker sova när bebisen sover. Tyvärr eller vad jag ska säga så sover hon ju bäst i vagnen på promenad, haha. Det har blivit mest färdiga matlådor ifrån frysdisken, inklusive småpizzor typ billys. Jag har nog snart gått igenom hela sortimentet frysmat på två mataffärer. Jag har en tredje mataffär en bit bort som jag kan tömma också. Jag vet inte hur icas färdiga rätter är, om de har några. Jag tror jag skulle behöva hitta på bättre smörgåsar som går att äta med en hand.

Tyvärr har jag inget stöd direkt. Båda mina föräldrar och barnets pappa har gått bort, och farmor och farfar vill inte veta av mig eller barnet då de skyller hans bortgång på mig. Jag har några få vänner men ingen av dem har barn och kan inte direkt ge bebisrelaterade råd. De skulle säkert ställa upp och hjälpa mig praktiskt om jag bad dem men jag har svårt att be, jag har gjort det så mycket de senaste månaderna.
    McIris skrev 2026-03-28 08:29:40 följande:

Och nästäppan. Har det varit så alltid? Verkar det vara snor eller låter det täppt ändå? Tänker att de kan kolla barnets näsgångar och skiljevägg om det är trångt.

Det har varit från början att det låter täppt/trångt. Sen har hon varit/är lite snorig ovanpå det.

Tack igen för att du tar dig tid!
  • Anonym (omg ffs)

Jaha, så dagens fråga/fundering.

Så bebisen åt snällt babysemp1 i ett par veckor, sedan visade hon tydliga tecken på besvär. Bågade sig, åt lite, skrek och åt samtidigt. BVC skickade remiss till läkare, i mellantiden bara ett par dagar, köpte jag på inrådan NAN Sensitive 1. Det blev ingen skillnad med den.

Träffade läkaren som skrev ut ersättning på recept. Det blev omedelbart bättre, gon slutade båga sig och skrika så fort flaskan kom i närheten. Ett tag. Nu har det gått en dryg vecka och det börjar bli samma igen.

Jag känner mig som en så dålig mamma som inte vet hur jag ska hjälpa henne.

• Anonym (Farsan)
    Anonym (omg ffs) skrev 2026-03-28 16:47:27 följande:

Jaha, så dagens fråga/fundering.

Så bebisen åt snällt babysemp1 i ett par veckor, sedan visade hon tydliga tecken på besvär. Bågade sig, åt lite, skrek och åt samtidigt. BVC skickade remiss till läkare, i mellantiden bara ett par dagar, köpte jag på inrådan NAN Sensitive 1. Det blev ingen skillnad med den.

Träffade läkaren som skrev ut ersättning på recept. Det blev omedelbart bättre, gon slutade båga sig och skrika så fort flaskan kom i närheten. Ett tag. Nu har det gått en dryg vecka och det börjar bli samma igen.

Jag känner mig som en så dålig mamma som inte vet hur jag ska hjälpa henne.

Du är verkligen ingen dålig mamma så länge du på olika sätt försöker hjälpa ditt barn! 
    Barn är olika och den första tiden i livet innebär en jävla massa nya intryck och saker omkring sig.
    Jag har nu blivit morfar och ser både likheter och även många olikheter mellan mina två barn (med olika mammor) och mitt barnbarn som snart är 5 månader.
    Sedan är det ju så att minnen bleknar med åren och man tenderar att minnas det som var bra, 
    Min dotter och hennes man sitter nu i samma sits som jag gjorde för typ 30 år sedan och det är rätt kul att konstatera att problem, tankar och bekymmer är lika nu som då.
    Så länge du tar hand om ditt barn och är en närvarande förälder så gör du rätt!!
  • Anonym (2 ungar)

Du kämpar på jättebra.
    Det brukar finnas föräldragrupper för ensamstående föräldrar, kolla med BVC.
    Jo ett av mina barn kunde jag inte amma så han fick ersättning.
    Nan funkade bäst, babyn som fick ersättning var oftare gasig och trög i magen.
    Fick ligga på skötbordet, jag masserade magen, cyklade med benen och lite annan aktivitet. Detta hjälpte oss.
    Hur många ggr om får babyn flaskan, somnar den ifrån eller skriker efter mer mat?
    Följer babyn sina kurvor och  BVC  är nöjda så får du glädja dig med attvåren är påväg och det blir lättare att komma ut för er.g

• Anonym (omg ffs)
    Anonym (Farsan) skrev 2026-03-28 17:14:52 följande:
    Du är verkligen ingen dålig mamma så länge du på olika sätt försöker hjälpa ditt barn! 
    Barn är olika och den första tiden i livet innebär en jävla massa nya intryck och saker omkring sig.
    Jag har nu blivit morfar och ser både likheter och även många olikheter mellan mina två barn (med olika mammor) och mitt barnbarn som snart är 5 månader.
    Sedan är det ju så att minnen bleknar med åren och man tenderar att minnas det som var bra, 
    Min dotter och hennes man sitter nu i samma sits som jag gjorde för typ 30 år sedan och det är rätt kul att konstatera att problem, tankar och bekymmer är lika nu som då.
    Så länge du tar hand om ditt barn och är en närvarande förälder så gör du rätt!!
    Tack så mycket Solig
  • Sollan907

Gällande täppan. Min bebis lät också konstant täpt inna. Blev bättee ju äldre han blev. Nu är han 13 veckor och låter inte alls täpt! 
    Bebisar har supertrånga näsgångar så det låter ofta värre än vad det är. Så länge bebisen sover och äter bra så är det ingen fara! 
    Frida Mom har en nässpray med koksalt som man kan använda på bebisar. Om du använder nässug varje dag behlver du sluta med det (så länge inte bebisen är jätteförkyld och verkligen behlver det). En nässug torkar ut näsgångarna och då produceras mer snor. Så det blir bara en ond cirkel 

• Anonym (omg ffs)
    Anonym (2 ungar) skrev 2026-03-28 17:25:45 följande:

Du kämpar på jättebra.
    Det brukar finnas föräldragrupper för ensamstående föräldrar, kolla med BVC.
    Jo ett av mina barn kunde jag inte amma så han fick ersättning.
    Nan funkade bäst, babyn som fick ersättning var oftare gasig och trög i magen.
    Fick ligga på skötbordet, jag masserade magen, cyklade med benen och lite annan aktivitet. Detta hjälpte oss.
    Hur många ggr om får babyn flaskan, somnar den ifrån eller skriker efter mer mat?
    Följer babyn sina kurvor och  BVC  är nöjda så får du glädja dig med attvåren är påväg och det blir lättare att komma ut för er.g

Tack Solig

Ja, jag ska nog titta om de har någon grupp. Tack för att du sa det.
    Hon får flaska när hon är hungrig. Jag brukar hinna se att hon liksom letar, då går jag ut i köket och värmer vatten och blandar ersättning. Ibland är jag för långsam eller märker inte, då skriker hon så klart efter mat. Går det mer än två och en halv timme innan hon säger till så väcker jag henne när det gått tre timmar. Oftast är det äter, släpper, skriker, äter osv. Ibland skriker hon med nappflaskan i munnen. Ibland somnar hon ifrån. 

Sist följde hon fortfarande sina kurvor men hade stannat av lite.
  • Anonym (omg ffs)
    Sollan907 skrev 2026-03-28 19:39:44 följande:

Gällande täppan. Min bebis lät också konstant täpt inna. Blev bättee ju äldre han blev. Nu är han 13 veckor och låter inte alls täpt! 
    Bebisar har supertrånga näsgångar så det låter ofta värre än vad det är. Så länge bebisen sover och äter bra så är det ingen fara! 
    Frida Mom har en nässpray med koksalt som man kan använda på bebisar. Om du använder nässug varje dag behlver du sluta med det (så länge inte bebisen är jätteförkyld och verkligen behlver det). En nässug torkar ut näsgångarna och då produceras mer snor. Så det blir bara en ond cirkel 

Vad bra! 

Jag använder inte nässugen eller petaren varje dag, bara om jag ser att det är snor. Jag använder koksaltlösning ibland om det låter snorigt och täppt, inte bara täppt om du förstår vad jag menar,
  • Stromanthe

Hej! 

Är det mjölkfri ersättning du har fått på recept? Om det är mjölkprotein allergi som misstänkts och därav mjölkfri ersättning, så kan man behöva testa sig fram vilken som funkar. Men, verkar hon gasig? Det kan vara magknip. Testa magmassage försiktigt och du kan även testa att mata henne mer upprätt. Min bebis hade jättemycket reflux som liten, hon spydde inte sådär värst mycket men man kunde till slut höra hur mjölken åkte hiss. det som hjälpte var att mata henne mer upprätt, låta henne vara upprätt efter måltiderna och när det var som värst, behövde hon även sova med huvudändan upphöjt. Jag skulle rekommendera dig att köpa en sjal eller sele och testa mata henne i den och se om det blir bättre. Lycka till nu 💕

• Stromanthe

Glömde skriva: Hon bågade sig vid amning och släppte taget ofta. Det var en kombination av överproduktion av mjölk hos mig och hennes reflux. Se över flaskan också, så att det är ett lagom flöde. Det finns flaskor med trögare flöde t.ex Philips Avant flaskor eller dr Brown. 

• Anonym (omg ffs)
    Stromanthe skrev 2026-03-31 10:28:49 följande:

Hej! 

Är det mjölkfri ersättning du har fått på recept? Om det är mjölkprotein allergi som misstänkts och därav mjölkfri ersättning, så kan man behöva testa sig fram vilken som funkar. Men, verkar hon gasig? Det kan vara magknip. Testa magmassage försiktigt och du kan även testa att mata henne mer upprätt. Min bebis hade jättemycket reflux som liten, hon spydde inte sådär värst mycket men man kunde till slut höra hur mjölken åkte hiss. det som hjälpte var att mata henne mer upprätt, låta henne vara upprätt efter måltiderna och när det var som värst, behövde hon även sova med huvudändan upphöjt. Jag skulle rekommendera dig att köpa en sjal eller sele och testa mata henne i den och se om det blir bättre. Lycka till nu 💕

Som jag förstår det så är den inte helt mjölkfri, men det står på den "vid behandling av mjölkproteinallergi." 
Svar på tråden Alla mina babyfrågor