Dumma kommentarer från kompis under IVF hur hade ni gjort?
Hej! Jag och min man har försökt bli gravida i 1,5år. Vi gör nu ivf vilket jag varit öppen med mot mina kompisar och de vet hur länge vi har försökt. För ett tag sedan träffade jag en kompis då hon ville ses, jag föreslog en promenad men hon ville prompt ses på en restaurang (hade precis gjort IVF försök nr 2 då och fått reda på att det inte funkat)
Hon frågade hur jag mådde osv och jag sa att jag mådde ganska dåligt, hur tufft det är att försöka så länge, hade ångest över att fylla år osv. Och då sa hon att ?hon förstår precis hur jobbigt det är? och att om det inte funkar så ?får ni köpa några hundar istället?. Hon föreslog även att jag skulle börja äta vitaminer för att det kanske är problemet? (Jag har endometerios och en blockerad äggledare.
Typ 2h in i samtalet så säger hon att hon är gravid (på andra naturliga försöket) och börjar visa filmer på deras tidiga ultraljud de gjort i v.8. Jag har tidigare sagt till henne att jag inte vill få graviditetsbesked från andra i publika sammanhang, vilket hon sa att hon förstod då men måste ha glömt bort. Jag blir också jätteledsen att hon säger att ?hon förstår precis vad vi går igenom? när hon sedan berättar att de blev gravida på andra försöket (naturligt).
Hon fortsätter att berätta att de ska göra NIPT test (självfinansierat för att hon vill få reda på könet) men att hon inte är orolig över om barnet skulle ha Downs Syndrom för att det bryr hon sig inte om. Men att hon är jätteorolig över att det skulle vara en pojke för att hon vill absolut inte ha en son.
Mitt hjärta gick sönder när jag hörde henne säga det och jag gjorde mitt bästa att hålla ihop det på restaurangen. Även om jag gick och grät på toan tre gånger under kvällen. Sedan dess har jag inte träffat henne (gått ca 6 månader). Jag har skyllt på att det är jobbigt för mig att träffa henne för hon är gravid men det är ju egentligen att jag blivit väldigt sårad av vad hon sagt och därför jag inte orkar träffa henne.
Hur hade ni resonerat och gjort i en sånhär situation? Jag är ganska konflikträdd när det kommer till mina vänner, är alltid den som tar hand om alla andra och jag är bara så less på att ingen verkar se hur dåligt jag mår. Jag förstår att det är bäst att prata face to face men jag vet inte om jag orkar det. Hur hade ni gjort? Det är en person jag har roligt med men som kan vara ganska självupptagen så ibland tar det mer energi att ses än vad man får.