• Anonym (Desperat)

Låst i dyr lägenhet

Vet inte hur jag ska ta mig ur den här låsta situationen och undrar om någon har nåt förslag.
    Sitter i en för dyr lägenhet som jag inte kan byta pga kronofogden :(
    Ingen skulle nog hyra ut till mig privat heller för alla kräver ju prickfritt register vilket jag inte har då jag hamnade i skuld när jag fick sparken under coronan.
    Nu säljer jag allt jag har för att kunna betala hyran nästa vecka men det saknas fortfarande 3000 kr o det är svårt att pussla ihop på bara småsaker men gör så gott jag kan. Någon som vet någon snäll hyresvärd som kan hjälpa mig att komma ur denna moment22-situationen i Östergötland el gärna Stockholm igen där vi bodde förut men där är nog ännu svårare :o

• Svar på tråden Låst i dyr lägenhet
  • Anonym (,,,)

Hyr ut i andra hand? Ett rum eller hela och hyr själv billigare i andra hand..

• nihka

Annonsera om byte i andra hand med någon som vill uppgradera, för jag utgår ifrån att den dyra lägenheten har en hög standard.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • Aniiee

Om du saknar pengar till hyran så tar ju kronofogden för mycket pengar.

De flesta kommunala och andra större värdar kan godkänna även om du har skulder hos kf så länge det inte är hyresskulder.

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (M.)

Om du inte kan betala hyran så drar ju KF för mycket. Beloppet de drar ska ju vara beräknat så att man har existensminimum kvar efteråt. Så du får prata med dem igen. 

Annars ser jag inget annat sätt än att ta en inneboende. 

• Anonym (Undrar)

Jag bor i ett kommunalt bostadsbolag, här kan man byta lägenhen inom bolaget.
    Kanske går inom ditt också

• Anonym (C)
    Anonym (Desperat) skrev 2026-03-28 15:37:34 följande:
    Låst i dyr lägenhet

Vet inte hur jag ska ta mig ur den här låsta situationen och undrar om någon har nåt förslag.
    Sitter i en för dyr lägenhet som jag inte kan byta pga kronofogden :(
    Ingen skulle nog hyra ut till mig privat heller för alla kräver ju prickfritt register vilket jag inte har då jag hamnade i skuld när jag fick sparken under coronan.
    Nu säljer jag allt jag har för att kunna betala hyran nästa vecka men det saknas fortfarande 3000 kr o det är svårt att pussla ihop på bara småsaker men gör så gott jag kan. Någon som vet någon snäll hyresvärd som kan hjälpa mig att komma ur denna moment22-situationen i Östergötland el gärna Stockholm igen där vi bodde förut men där är nog ännu svårare :o

Tyvärr har jag ingen lägenhet att erbjuda.

Det ni kan göra är att tränga ihop er och ha en inneboende. Alltså en hyresgäst som hyr månadsvis, inte Airbnb. Korttidsuthyr ni rum så kan ni bli av med lägenheten.

Det finns färdigtryckta kontrakt som man kan köpa så att man har klara papper på arrangemanget. Finns på nätet och förr fanns det i välsorterade bokhandlar. 

Då får ni lite tid för att leta efter ett annat boende och behöver inte leta upp pengar månad för månad. Sätt upp annonser om rum på olika utbildningar och genom studentorganisationer. 

Det finns stiftelser som hyr ut lägenheter till människor som har låga inkomster, om ni har problem med det. Men det kan vara så att de inte hyr ut till hyresgäster som har skulder hos Kronofogden.

Sök pengar från olika Stiftelser. T.ex. för barnens fritid eller för att hyra stuga på sommaren. Databaser med stiftelser brukar finnas på större bibliotek. 

Låna fritidsutrustning till barnen på lånebibliotek om er kommun har ett sådat. 

Gå med på klädbytardagar som anordnas nu på våren.

Fråga nuvarande hyreavärd om ni kan få en mindre lägenhet.
  • glassgumman78

Hej
    Först och främst vill jag säga att jag beklagar din tuffa situation. Att inte få ekonomin att gå ihop är i regel väldigt tärande. Utifrån vad du har skrivit verkar du ha kämpat länge.
    Jag har jobbat som budget och skuldrådgivare i 10 år och mött tusentals med ekonomin i obalans. Jag vet hur lätt det är att hamna där. 
    Mitt första råd är att ta kontakt med kommunens budget och skuldrådgivare om du inte redan har gjort det. Det finns i alla kommuner och är kostnadsfritt och rådgivaren har tystnadsplikt.

För att ge dig bra råd här  behövs dock mer information om din/er situation. 
    Folk har redan börjat ge råd trots att det saknas information och det kan bli vanskligt. I ekonomi finns det en mängd faktorer som påverkar och ett råd som är klokt för en person kan vara helt galet för någon annan.

Var även beredd på en del dömande kommentarer i detta forum. Just ekonomi är något av en helig ko i Sverige och dessvärre förstår inte alla hur lätt det är att hamna på obestånd.
    Känn inte att du/ni måste svara på alla frågor och outa er situation.Jag skrivit en del generella råd som kan vara bra att tänka på. Inte omöjligt att ni redan har koll på detta.

Rent krasst finns det väldigt få värdar som hyr ut när det finns betalningsanmärkningar men lite enklare blir det om skulderna inte rör sig om hyreskulder och om det inte längre finns ett aktivt skuldkonto hos kronofogden.
    Lättare kan ju även vara att hyra i andra hand men då blir ju boendesituationen otryggare och inte sällan dyrt. Ofta krävs det ju även depositionshyror.
    Men ibland kan andrahandsmarknaden vara en nödvändig tillfällig lösning om hyran är såpass hög att exempelvis kronofogden/försörjningsstöd inte godkänner hela hyresbeloppet i sina beräkningar. Då kanske man inte har något val.

Hur ser din/er situation ut?
    Jag tänker att det behövs både akuta och långsiktiga lösningar. Är det något särskilt som har hänt denna månaden som gör att det akut saknas till hyran eller är det så här varje månad?
    Gör du/ni budget. När görs den? 
    Mitt råd är att göra sin budget i samband med första inkomsten, exempelvis barnbidraget.
    Många gör budget utifrån kalendermånad men börjar spendera inkomsterna allt utifrån att de kommer och har väldigt liten koll hur mycket de faktiskt kan spendera av dessa och hur mycket som de bör lägga undan. När budgeten görs är de redan 10 dagar in i den faktiska ekonomiska månaden och får det svårare att få det att gå ihop.

Hushållet: Ensamstående/sammanboende? Barn? Åldrar? Är barnen på heltid/deltid?

Sysselsättning på dig och ev partner: Arbete/arbetslöshet/sjukskrivning. Heltid/deltid?

Bostaden: hyresrätt/bostadsrätt?
    Storlek?
    Går det att hyra ut något rum?

Ekonomi:
    Vad för inkomster har du/ni? När kommer de i månaden
    Lön/sjukpenning/a-kassa/ev bidrag såsom barnbidrag/csn/bostadsbidrag/underhållstöd.
    Har ni sökt alla bidrag ni kan få? 
    Kan du/ni ha rätt till försörjningsstöd?

Har ni bil/andra fordon?
    Behövs de? Går transport att lösa tillfälligt på annat sätt?

Utgifter:
    Hyra? Vad ingår?
    El/hemförsäkring. Har ni dem på månad/kvartal/årsbasis?
    Bäst för ekonomin är att ha så mycket som möjligt på månadsfaktura. Gör ekonomin mer förutsägbar.
    CSN? Går det att få nedsättning?

Andra utgifter. Har ni koll på alla utgifter? Även exempelvis abonnemang som dras automatiskt, såsom netflix, aftonbladet plus, spotify etc.
    Detta är vanligt att man missar och riskerar att spräcka en uppgjord budget.
    Finns det budget för rörliga utgifter såsom mat/kläder/fritid etc

Skulder:
    Har du/ni ett aktivt skuldsaldo?
    Löneutmätning?
    Drar kronofogden rätt belopp?
    Betalar du några skulder/krediter/avbetalningar utöver detta? Ligger de i såfall på autogiro? Ta bort isåfall omedelbart

Mitt råd är att ta bort ALLA autogiron till en början.
    Autogiron kan vara skönt men eftersom de dras olika dagar tar detta bort din möjlighet till prioritering i ekonomin.
    Akut prioriteringsordning om pengarna inte räcker:
    Hyra
    El
    Hemförsäkring

Dessa 3 har allvarliga konsekvenser om de inte betalas.
    Mat är såklart väldigt viktigt att prioritera men i regel är detta lättare att skrapa ihop/få akut hjälp med än en hel hyreskostnad.

Jag hoppas att det löser sig för dig/er

• Anonym (C)

Om ni vill spara på matbudgeten så kan det vara bra att veta att linser eller bönor som kombineras med någon typ av spannmål som vete/råg/korn/havregryn eller ris/hirs/bovete/aramanth ger tillsammans nödvändiga proteiner som kroppen behöver. Det är därför vegetarianer kan klara sig.

Dessutom ger vanlig potatisgratäng med lök och mjölk det mesta i näringsväg, tom c-vitamin. Men det klart att man kan inte äta bara det och man behöver lite grönt som broccoli, brysselkål, persilja osv. som tillägg för att få K-vitamin.

Svar på tråden Låst i dyr lägenhet