Anonym (Desperat) skrev 2026-03-28 15:37:34 följande:
Låst i dyr lägenhet
Vet inte hur jag ska ta mig ur den här låsta situationen och undrar om någon har nåt förslag.
Sitter i en för dyr lägenhet som jag inte kan byta pga kronofogden :(
Ingen skulle nog hyra ut till mig privat heller för alla kräver ju prickfritt register vilket jag inte har då jag hamnade i skuld när jag fick sparken under coronan.
Nu säljer jag allt jag har för att kunna betala hyran nästa vecka men det saknas fortfarande 3000 kr o det är svårt att pussla ihop på bara småsaker men gör så gott jag kan. Någon som vet någon snäll hyresvärd som kan hjälpa mig att komma ur denna moment22-situationen i Östergötland el gärna Stockholm igen där vi bodde förut men där är nog ännu svårare :o
Tyvärr har jag ingen lägenhet att erbjuda.
Det ni kan göra är att tränga ihop er och ha en inneboende. Alltså en hyresgäst som hyr månadsvis, inte Airbnb. Korttidsuthyr ni rum så kan ni bli av med lägenheten.
Det finns färdigtryckta kontrakt som man kan köpa så att man har klara papper på arrangemanget. Finns på nätet och förr fanns det i välsorterade bokhandlar.
Då får ni lite tid för att leta efter ett annat boende och behöver inte leta upp pengar månad för månad. Sätt upp annonser om rum på olika utbildningar och genom studentorganisationer.
Det finns stiftelser som hyr ut lägenheter till människor som har låga inkomster, om ni har problem med det. Men det kan vara så att de inte hyr ut till hyresgäster som har skulder hos Kronofogden.
Sök pengar från olika Stiftelser. T.ex. för barnens fritid eller för att hyra stuga på sommaren. Databaser med stiftelser brukar finnas på större bibliotek.
Låna fritidsutrustning till barnen på lånebibliotek om er kommun har ett sådat.
Gå med på klädbytardagar som anordnas nu på våren.
Fråga nuvarande hyreavärd om ni kan få en mindre lägenhet.