• Anonym (Will55)

Yngve - pojke 2026

Hallå! Vi ska få en liten pojke och hans mamma är väldigt förtjust i namnet Yngve. Storasyskonen har namn i ungefär samma kategori (Einar och Olof) men jag vet inte om jag kan tagga till på Yngve riktigt. Vi har inget emot gubbnamn eller namn som sticker ut lite, men  det vore intressant att höra vad folk tycker, eller om ni har andra förslag.

• Svar på tråden Yngve - pojke 2026
  • spöke

Tja, varför inte? Kan väl vara dags för Yngve att komma tillbaka.
    Nackdel: Svårt för icke-svensktalande att uttala.

Andra förslag på fornnordiska namn på vokal:
    Agne
    Alrik
    Arvid
    Assar
    Algot
    Ivar
    Ingemar
    Ulf

• Anonym (Yngvesdotter)

Jaa Yngve är fint! Jag hade det på min lista med namn, dels för att jag är förtjust i bokstaven Y och för att det är ett släktnamn. Släktingens dotter fick sen heta Yngvesdotter i mellannamn vilket jag tycker är särskilt tjusigt.

Tycker inte Yngve är ?gubbigare? än Olof och Einar, om än ovanligare bland små idag. 

Men det är också vanligt att ta ett ovanligt namn. Jag bor i Stockholm och har träffat småbarn som heter  Lars, Åke, Gunnar och Rolf. Tycker Yngve passar in i den gruppen namn som är ovanliga idag och Yngve är ett av de finare namnen i så fall. 

Olof Einar och Yngve låter fint ihop! 

• Anonym (E.)

Yngve passar med syskonnamnen, och har väl aldrig varit ett så utpräglat generationsnamn att man bara ser en gubbe framför sig när man hör det. (Till skillnad från t.ex. Göran, Gösta eller Bertil). MEN jag tycker inte om det rent ljudmässigt, alltså hur det låter. "yng" låter inte vackert.

• Anonym (Svåruttalat)

Tänker det är svårt att uttala utanför Sverige....så borde kunna hitt anågot annat.

• trollhona

Yngve är jättefint, passar bra in i namntrenden utan att vara för vanligt.
    Superfint namn.

• Anonym (Nä)

Faller inte mig alls i smaken, men oavsett vad så brukar barn växa in i sina namn 

Pappan fick välja namn till ett av våra barn, och efter bara ett par månader hade jag vant mig och nu kan jag inte tänka mig något annat och tycker att namnet är väldigt fint trots att jag inte var riktigt såld på det från början.

• Ascendere

Gillar verkligen Yngve. Tidlöst på nåt sätt. 
    Och så blir han ju namne med Yngwie Malmsteen 

Svar på tråden Yngve - pojke 2026