• Bea12345

Förlossningsskada grad 2

Hej 

Här är mina erfarenheter av förlossningsskada grad 2 bäckenbotten - rectocele o bakre framfall, saknar mellangård och att bäckenbottenmuskler ej är ihopsydda.

Jag har känsla av vidöppenhet, sämre lustkänsla, sexuella funktionen fungerar ej helt samt problem att jag har kort signal och behöver nära till toa för att göra nr2. Vid hosta nysning så blir det tryck och buktar ner och saknar stöd i mellangård.
    Känner av problemen dagligen.

Jag har fött 3 barn, blev sydd efter varje förlossningen och de två första gångerna blev det bra men efter mitt sista 3e barn för 12år sen så syddes troligen inte musklerna ihop i bäckenbotten.
    Efter några år gick det upp.
    Det tog tid innan jag tog modet till att söka hjälp men det var svårt. En gynekolog sa ja vi hjälper dig och sedan sa läkaren nej. Jag sökte igen och fick remiss men väntade 2år och sedan kom covid och jag flyttade. Fick börja om igen.
    Sökte några år senare i ny region och fick hjälp men fick vänta länge på operation.

För 2år sen opererades jag men fick komplikationer så det gick upp.

Har precis gjort operation i januari 2026 och följt alla instruktioner från läkare och vecka 2 kändes det jättebra men sen när stygnen löstes upp har huden inte läkt ihop så är tillbaka på ruta 1.

I mitt län finns endast en gynkirurg som jag inte känner mig trygg med.
    Har träffat gynekologer och barnmorskor som är fantastiska.
    Jag har nu bett om second opinion att få träffa annan med samma befattning gynkirurg. 

Kommer troligen få remiss till Malmö, känner oro, någon som vet om bra gynkirurg där?

I Stockholm har jag hört att de är bra på Danderyds sjukhus.

• Svar på tråden Förlossningsskada grad 2
  • Bea12345

Tar gärna tips på bra mottagning med bra bemötande och undrar om någon har varit med om liknande att det inte läkt efter operation?.

• Anonym (Inte ds)

Danderyd går tyvärr inte att rekommendera 

• Anonym (Östergötland)

Väldigt bra bemötande i Norrköping både på gyn och operationsavdelningarna.

Linköping är kända för sina operationer av förlossningsskador men Norrköping är bra med.

Svar på tråden Förlossningsskada grad 2