Vad är ert bästa sätt att hantera en usel chef?
ja vad gör man när chefen är sådär taskig och ologisk?
ja vad gör man när chefen är sådär taskig och ologisk?
Man byter jobb.
Chefen är den som sätter din lön och ska ge dig referenser i resten av arbetslivet. Man vill inte ha många år ihop med en dålig referens- det är som att gå runt i en destruktiv partnerrelation. Att ständigt vara i konflikt med sin chef kan ge psykisk ohälsa.
Det går sällan att komma ifrån en stämpel som en chef sätter, på gott och ont, samma som i skolan. Om chefen har bestämt att jag är "duktig" i en grupp så kommer jag undan med mord (och får dyra utbildningar och konferenser).
Om jag är "dålig" kommer jag troligen inte att få de sakerna, eller mindre av dem. Att ha en välvillig chef bättrar på ditt CV över tid och när drömjobbet kommer ut vill det till att du har någon som kan intyga att du är den där som alla vill ha.
En bra chef vill se sina anställda utvecklas och blir stolt när de avancerar. Om du inte tror att din chef skulle lyssna när du vill söka mer kvalificerade jobb inom företaget, om din chef aldrig har några förslag på kompetensutveckling eller utbildning för dig vid medarbetarsamtal, då kommer du inte att komma någonstans på att ha det här jobbet.
Ibland kan det vara okej, om du absolut inte vill byta (man kan vilja ha stabil arbetsbörda under småbarnsår t.ex.) och de i alla fall ger dig något för att stanna, ta på dig de extrauppgifter som kommer med att vara länge i gruppen och vara "ryggraden". Men är du ung i ett större företag och vill mer, då kan sponsring av rätt chef göra stor skillnad.
Det enda rätta för mig var att byta jobb efter att nya chefen började 1,5 år tidigare. Fick ett annat jobb där chefen var något helt annat och brydde sig om sina medarbetare.
Håller med de tidigare skribenterna att du borde byta jobb, men skulle gärna höra exempel på när chefen är dum och ologisk.
Håller med de tidigare skribenterna att du borde byta jobb, men skulle gärna höra exempel på när chefen är dum och ologisk.