• Anonym (Amanda)

Fulaste namnen enligt dig?

Läste en artikel om "världens vackraste namn" (Sofia) och kände bara "urk, ett av mina hatnamn" 😂 

Så av nyfikenhet, vilka namn är det som ni tycker är fulast, och om det finns någon motivering varför?

De namn som får mig att rysa mest är :

*Colin/ Collin - HUR tänker man här? "Jag har beställt två kollin", "h*n ligger där som ett kolli" - är det enda jag kan tänka på med det namnet.

*Sofia - so (gris), tänker bara på en fet gris 

*Rut - enda jag ser framför mig är rutmönster 

*Felicia - förmodligen mest för en Felicia från min barndom gjorde ett dåligt intryck. Men också för att namnet börjar med ordet fel 

Lät höra nu!

• Svar på tråden Fulaste namnen enligt dig?
  • Trent

Så du undrar vad folk tycker om namnet Amanda. Vilket krångligt sätt att fråga.

• Mindan
    Trent skrev 2026-03-29 19:55:47 följande:

Så du undrar vad folk tycker om namnet Amanda. Vilket krångligt sätt att fråga.

Är genuint nyfiken över vad folk faktiskt tycker om vilket namn som helst. Alla har vi något som man verkligen inte gillar.
  • Gullvivor

Finns många namn jag inte tycker så värst mycket om. 
    Något jag däremot inte kan förstå är hur man kan bära sitt barn i 9 mån, genomgå en förlossning, få upp barnet i sin famn och tänka "Åh, hon ska heta Kerstin/Märta". Nej, nope. Där går gränsen för otroligt dålig smak.

• Anonym (Betty)

Allt som rimmar på nåt "fult". 
    Ulla
    Britta
    Märta
    Kalle

• Anonym

Alla pojknamn som slutar på "us", som Hampus och Rasmus.
    Sen finns det supervanliga namnet som invandrare heter, som börjar på M. Det har jag också väldigt svårt för.

Tjejnamn då, exempelvis Märta, Beda, Hulda och Hilda. Britta är inte heller något vidare.

Gillar inte dubbelnamn ALLS, vad fasiken ska de komma tillbaka för?
    Som sextiotalist kände jag  både Britt-Marie, Marie-Louise och Bert-Inge som ung. Inget man eg tänkte på då, men ge inte småungar dessa gamla förlegade namnkombinationer!

Gillar inte stavningar med en massa extra bokstäver heller, som t ex Sophia istället för Sofia.

Kom på ett namn till, Zoe. Hur f@n kan man döpa en unge till det?
    Betyder suggan på äldre gotländska för övrigt.

• Anonym (K)
    Anonym (Betty) skrev 2026-03-30 00:27:45 följande:

Allt som rimmar på nåt "fult". 
    Ulla
    Britta
    Märta
    Kalle

Du glömde Kajsa 😜
Svar på tråden Fulaste namnen enligt dig?