• Anonym (Korvkok)

Varför äts det så mycket korv?

Varför är det nästan alltid korv som hamnar på middagsbordet i många barnfamiljer? Är det verkligen barnens önskan eller har vuxna slutat ens fundera på alternativ? Det är inte konstigt barnen blir griniga gällande maten.

Vi säger att det är ?enkelt? och ?snabbt?. Men varför ger vi oss själva inte lite tid att laga något annat? Något som inte är korv. Är det för bekvämlighetens skull, för stressen efter jobb och aktiviteter? Eller för att man bara glömt hur många andra rätter som faktiskt funkar?

Kanske är det tryggheten att korv är säkert, barnen äter, inga protester. Men vad händer med variationen, smaken, och matvanorna vi vill ge barnen? Om vi alltid tar den enkla vägen, går vi miste om chansen att visa barnen att mat kan vara spännande, färgglad och kreativ, och inte bara snabb. Dags att prioritera ordentlig matlagning kanske?

Varför står korv alltid på menyn hemma hos er? Är det som sagt barnens favorit, eller är det bara fastnat i en vana som är för lätt för att ifrågasätta?

• Svar på tråden Varför äts det så mycket korv?
  • Anonym (sällan)

Vi kokar sällan korv hemma. Händer kanske tre gånger per år. Förstår inte problemet. Vad du äter är väl ditt problem. Sluta koka korv om du har så kräsna ungar. 

Kokkorv är mellanmål. Middag är spagetthi och köttfärssås, fiskpinnar, köttbullar, fläskkotlett, gryta osv osv. 

• Anonym (Korvkok)
    Anonym (sällan) skrev 2026-03-29 23:55:14 följande:

Vi kokar sällan korv hemma. Händer kanske tre gånger per år. Förstår inte problemet. Vad du äter är väl ditt problem. Sluta koka korv om du har så kräsna ungar. 

Kokkorv är mellanmål. Middag är spagetthi och köttfärssås, fiskpinnar, köttbullar, fläskkotlett, gryta osv osv. 

Vi äter aldrig korv och jag har själv barn som äter allt.
  • Fjäril kär

För att det faktiskt är gott och lika självklart i hemmets meny som köttfärssås och tacos . 

Korv går att variera väldigt mycket och går att göra lagom lyxigt också om man vill. Jag köper gärna lite bättre korv hos charken, kokar eget mos och gör Cole slaw bland annat.  

• Anonym (Korvärgott)

För att många barn tycker korv är gott. Ris och korvstroganoff samt grillad korv med bröd, ketchup och senap var favoritmat för mina och andras barn.

• Anonym (Betty)

Korv är inte favoritmiddagen för mina barn. Men jag älskar korv.

Korv i ugn med mos. Mums.
    Korvstrognaof. Mums.
    Stekt korv med stuvade makaroner. Mums.
    Köttgryta med slantar av chorizo. Mums.
    Grillad salsiccia med grillade grönsaker. Mums.
    Tunnbrödrulle med två kokta och massor av räksallad och rostad lök. Mums.

• Anonym (Lätt)

För att korv är enkelt, billigt och lätt att variera och går snabbt att laga, oftast. Vi äter korv i någon form en eller två gånger i veckan, till middag. En mycket positiv sak är att så länge det inte är färsk korv kan vi lungt sticka åt ett hungrigt barn en skiva medan maten lagas.

Och jo, tidsaspekten är viktig. Om barnen som går på fritids ätit halvdålig lunch vid halv tolv, någon smörgås till mellanmål kl 14, så är de hungriga när de hämtas vid 16.30-17, och med en halvtimme hem så är de vrålhungriga även om man sticker åt de något,och det något får ju inte vara så mycket att de inte vill ha middag sen. Är det då aktiviteter också efter fritids och man är hemma vid 19-19.30 istället, ja då är det ännu viktigare att det går snabbt att laga maten. Då är korv både väldigt tacksamt och mycket nyttigare än en hämtpizza.

Svar på tråden Varför äts det så mycket korv?