• ALICEGIRAFF

Bo på långströmsgatan gbg!

Hej! Ska flytta till göteborg och har eventuellt en lägenhet på långströmsgatan på gång. Är det någon som har bott/bor i närheten? Känns det tryggt? Har för mig om att jag hört att biskopsgården är ett så kallat "utsatt område", men vet inte riktigt om jag tror på det.  Vet inte heller om långströmsgatan räknas till biskop eller svartedalen,  äsch! spelar mindre roll. Är ung tjej från norrland har inte så bra koll...

Hittar en fl*shbacktråd från typ 2007, men mycket kan ju ändras på 20 år! 
  • Svar på tråden Bo på långströmsgatan gbg!
  • Anonym (Måns)

Biskopsgården är 10 ggr värre nu än då. Googla Elin Krantz så förstår du lite. Hon blev förföljd på spårvagnen efter hon klev av, följde han efter. Våldtog och mörda henne. Eller gör det inte, finns hemska bilder kvar fortfarande .Som jag STARKT avråder dig ifrån.

Som ensam kvinna hade jag inte bott i det området. Mest invandrare som bor där och mycket droger, och kriminella gäng som håller till. Har varit lite skjutningar där med.

Är det , det enda boendet du hittade/ kunde få?

För övrigt är Gbg en himla tråkig stad. Men det sista här är ju min personliga åsikt.

• Meddelande borttaget
  • ALICEGIRAFF
    Anonym (Måns) skrev 2026-03-30 17:30:02 följande:

Biskopsgården är 10 ggr värre nu än då. Googla Elin Krantz så förstår du lite. Hon blev förföljd på spårvagnen efter hon klev av, följde han efter. Våldtog och mörda henne. Eller gör det inte, finns hemska bilder kvar fortfarande .Som jag STARKT avråder dig ifrån.

Som ensam kvinna hade jag inte bott i det området. Mest invandrare som bor där och mycket droger, och kriminella gäng som håller till. Har varit lite skjutningar där med.

Är det , det enda boendet du hittade/ kunde få?

För övrigt är Gbg en himla tråkig stad. Men det sista här är ju min personliga åsikt.

Har du bott där? Förstår att långströmsgatan inte ligger i biskop utan snarare svartedalen. Sen att en person blev brutalt mördad för 15 år sen säger inte så mycket om läget nu. Hagamannen spred skräck i Umeå i många år men skulle inte säga att något område i Umeå känns otryggt nu.

Jo det kommer säkert dyka upp fler alternativ, var bara nyfiken på vad folk som bor i närheten har för tankar :)
  • Anonym (Petra)
    ALICEGIRAFF skrev 2026-03-30 18:00:36 följande:
    Har du bott där? Förstår att långströmsgatan inte ligger i biskop utan snarare svartedalen. Sen att en person blev brutalt mördad för 15 år sen säger inte så mycket om läget nu. Hagamannen spred skräck i Umeå i många år men skulle inte säga att något område i Umeå känns otryggt nu.

Jo det kommer säkert dyka upp fler alternativ, var bara nyfiken på vad folk som bor i närheten har för tankar :)
    Nej, men han nämner även gäng kulturen, skjutningar och droger. Och den utvecklingen har ju varit nattsvart.

Du nämner ju själv att Biskopsgården är ett utsatt område. Varför tar du ens upp det området om det inte lr aktuellt. Och varför frågar du om råd, när du verkar missnöjd med svaret?

Jag säger samma sak, jag skulle undvikasa sådana områden även närliggande. Men det är ditt liv och ditt val.. Då har jag bott i Gbg fram tills 2025. Nu har två personer svarat dig om det.
  • EnAnonumius
    ALICEGIRAFF skrev 2026-03-30 18:00:36 följande:

Där har du både fel och rätt... Långströmsgatan ligger i Svartedalen, men Svartedalen är ett delområde av Biskopsgården faktiskt.
    Biskopsgården är flaggad hos polisen som särskilt utsatt område. 

Polismordet på Hisingen hände i Biskopsgården.
    Inte på Långströmsgatanan. Men dock väl i Biskopsgården.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
Svar på tråden Bo på långströmsgatan gbg!