• Anonym (Anonym)

Ska jag konfrontera vid misstanke om otrohet?

Jag behöver råd i en jobbig situation. Jag misstänker att min partner är otrogen och har gjort det ett bra tag nu. Jag har inga konkreta bevis, men det är väldigt många saker som pekar åt det hållet. Jag är osäker på om jag ska ta upp det eller inte.

Det här har pågått i ungefär ett och ett halvt år. Under den tiden har min partner gradvis blivit mer frånvarande, både från mig och från våra barn. Jag har tagit över mer och mer av ansvaret hemma och med barnen. Stämningen mellan oss har förändrats, jag får konstant kritik och ingenting jag gör verkar vara tillräckligt bra, oavsett hur jag gör det.

Det känns som att min partner aktivt söker konflikter. Ett exempel är när jag fick kritik för något jag gjort, och sedan kom frågor som "Vad har du att säga om det?", "Ska du inte försvara dig?", "Ska du bara acceptera det?". Som om målet var att provocera fram ett bråk eller åtminstone en reaktion från mig. Men, jag är för stark och trygg i mig själv för att låta mig påverkas av sådant men jag kom till en insikt för ett tag sedan. Barnen, de ser hur jag behandlas och i deras ögon så står jag ju inte upp för mig själv, de ser inte mitt inre och att jag inte påverkas av hens beteende. Så, jag valde att ändra på hur jag offentligt tar emot det hela, jag har aldrig varit rädd för verbal konfrontation eller heta diskussioner. Men jag har inte känt att det varit riktigt motiverat tidigare eftersom att argument och diskussioner är på så låg nivå. Men, jag vill att mina barn ska våga stå upp för sig, så därför måste jag visa hur man gör.

Min partner har ett vanligt kontorsjobb men jobbar ofta mycket sent, även fredagar till runt 22. Jag får aldrig veta när hen kommer hem och tiderna varierar så mycket att jag numera oftast äter middag med barnen ensam.

När min partner väl är hemma sitter hen konstant med telefonen och vi andra får knappt kontakt. Telefonen följer med överallt och bevakas hela tiden.

Kommunikationen med mig handlar mest om saker jag ska göra, skjutsa, hämta, köpa. Även om min partner väldigt ofta tar selfies som aldrig skickas till mig eller publiceras på någon plattform (Som jag känner till). Häromveckan såg jag däremot att hen av misstag lämnat sin telefon med bildarkivet öppet helt öppet, där fanns bilder av hen lättklädd och de har jag aldrig fått.

Jag har funderat på att separera, men jag behöver då veta att jag kan få vårdnaden eftersom jag inte litar på att min partner kan ta hand om barnen på egen hand.

En konfrontation skulle få enorma konsekvenser och troligen leda till en mycket konfliktfylld separation. Jag är redo att gå igenom det, men jag är orolig för hur barnen skulle klara situationen, och det är därför jag tvekar.

Är det dags att jag skärper mig och lämnar? Eller har jag helt fel syn på allt? 

Ursäkta det långa inlägget...

• Svar på tråden Ska jag konfrontera vid misstanke om otrohet?
  • Anonym (Klara)

Med tanke på hur han beter sig så tycker jag att du ska lämna oavsett. Han behandlar dig respektlöst.

Du behöver inte konfrontera honom, bara berätta att du vill skiljas. Du har massor av skäl om han frågar, du behöver inte ta något om otrohet.

• Anonym (Baloo)

Du blir behandlad både respektlöst och faktiskt elakt, det är skäl nog att lämna relationen.

För barnens skull så sätt dom först här och lämna, dom är väl medveten om vad som sker och har fått dig att reagera och nu måste du AGERA.  

Nej du ska inte ta upp frågan om otrohet. Då hamnar du bara i smeten och smutsig pajkastning som inte gynnar någon utan bara förstör. Ni har barn, då måste ni kunna samarbeta framöver.  Skit inte sjölv i det blå skåpet när det ger konsekvenser för dig  också. 

• Anonym (Grabb)

Du får ursäkta... men en eventuell otrohet känns ju som det "minsta" problemet här...

Ni verkar jag inte ha en speciellt trevlig relation, eller kommunikation. Samt all "övertid" och all tid som du förväntas lägga ensamt på familjen.

Det om något vore väl snarare nått att ta upp för samtal och att det inte längre fungerar att leva på detta vis, som par, och som familj.

• Anonym (Ljug)
    Anonym (Anonym) skrev 2026-03-31 11:27:29 följande:

Jag behöver råd i en jobbig situation. Jag misstänker att min partner är otrogen och har gjort det ett bra tag nu. Jag har inga konkreta bevis, men det är väldigt många saker som pekar åt det hållet. Jag är osäker på om jag ska ta upp det eller inte.

Det här har pågått i ungefär ett och ett halvt år. Under den tiden har min partner gradvis blivit mer frånvarande, både från mig och från våra barn. Jag har tagit över mer och mer av ansvaret hemma och med barnen. Stämningen mellan oss har förändrats, jag får konstant kritik och ingenting jag gör verkar vara tillräckligt bra, oavsett hur jag gör det.

Det känns som att min partner aktivt söker konflikter. Ett exempel är när jag fick kritik för något jag gjort, och sedan kom frågor som "Vad har du att säga om det?", "Ska du inte försvara dig?", "Ska du bara acceptera det?". Som om målet var att provocera fram ett bråk eller åtminstone en reaktion från mig. Men, jag är för stark och trygg i mig själv för att låta mig påverkas av sådant men jag kom till en insikt för ett tag sedan. Barnen, de ser hur jag behandlas och i deras ögon så står jag ju inte upp för mig själv, de ser inte mitt inre och att jag inte påverkas av hens beteende. Så, jag valde att ändra på hur jag offentligt tar emot det hela, jag har aldrig varit rädd för verbal konfrontation eller heta diskussioner. Men jag har inte känt att det varit riktigt motiverat tidigare eftersom att argument och diskussioner är på så låg nivå. Men, jag vill att mina barn ska våga stå upp för sig, så därför måste jag visa hur man gör.

Min partner har ett vanligt kontorsjobb men jobbar ofta mycket sent, även fredagar till runt 22. Jag får aldrig veta när hen kommer hem och tiderna varierar så mycket att jag numera oftast äter middag med barnen ensam.

När min partner väl är hemma sitter hen konstant med telefonen och vi andra får knappt kontakt. Telefonen följer med överallt och bevakas hela tiden.

Kommunikationen med mig handlar mest om saker jag ska göra, skjutsa, hämta, köpa. Även om min partner väldigt ofta tar selfies som aldrig skickas till mig eller publiceras på någon plattform (Som jag känner till). Häromveckan såg jag däremot att hen av misstag lämnat sin telefon med bildarkivet öppet helt öppet, där fanns bilder av hen lättklädd och de har jag aldrig fått.

Jag har funderat på att separera, men jag behöver då veta att jag kan få vårdnaden eftersom jag inte litar på att min partner kan ta hand om barnen på egen hand.

En konfrontation skulle få enorma konsekvenser och troligen leda till en mycket konfliktfylld separation. Jag är redo att gå igenom det, men jag är orolig för hur barnen skulle klara situationen, och det är därför jag tvekar.

Om du konfrontera kommer han förneka otrohet. Så.vad är poängen med att konfrontera?
  • molly50
    Anonym (Anonym) skrev 2026-03-31 11:27:29 följande:

Att konfrontera någon om otrohet utan att ha bevis kan bli svårt. (Även om beteendet tyvärr tyder på det.) Det kan sluta i en hätsk smutskastning och att allt vänds mot dig. Att du blir kallad svartsjuk och kontrollerande osv.
    Men din partners beteende mot dig och barnen över lag är ju fullt tillräckliga skäl för att lämna,tycker jag. Och det kan du gott berätta för din partner. H*n respekterar ju inte dig.
    Och barn är inte dumma utan märker sådana saker så de lär ju märka vad som pågår.
    Så för deras skull så är det bästa att lämna. Och även din egen såklart.
  • Anonym (Uno)

Du ska ju inte konfrontera om du inte har en plan?
    Alltså vad ska du göra med den information som kommer fram?
    Om du inte uppfattar din partner ärlig, är det skäl att gå då eller krävs ett erkännande av otrohet för att det ska ske?
    Tänk noga igenom hur du vill göra.
    Sen tänker jag spontant att om ni redan har så pass bristande tillit er emellan är det kanske inget att stanna i oavsett om det finns otrohet inblandat eller inte?

• Anonym (Anonym)
    molly50 skrev 2026-03-31 13:26:24 följande:
    Att konfrontera någon om otrohet utan att ha bevis kan bli svårt. (Även om beteendet tyvärr tyder på det.) Det kan sluta i en hätsk smutskastning och att allt vänds mot dig. Att du blir kallad svartsjuk och kontrollerande osv.
    Men din partners beteende mot dig och barnen över lag är ju fullt tillräckliga skäl för att lämna,tycker jag. Och det kan du gott berätta för din partner. H*n respekterar ju inte dig.
    Och barn är inte dumma utan märker sådana saker så de lär ju märka vad som pågår.
    Så för deras skull så är det bästa att lämna. Och även din egen såklart.
    När jag läser det du skriver så börjar jag fundera på om det inte är så att telefonen inte alls lämnades öppen av misstag. Utan just för att jag skulle se det och reagera på det för skapa en situation där jag är svartsjuk och kontrollerande osv. som du skriver. Då kan hen "skylla" sitt beteende på mig och då även en eventuell otrohet. 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Baloo) skrev 2026-03-31 11:55:26 följande:

Du blir behandlad både respektlöst och faktiskt elakt, det är skäl nog att lämna relationen.

För barnens skull så sätt dom först här och lämna, dom är väl medveten om vad som sker och har fått dig att reagera och nu måste du AGERA.  

Nej du ska inte ta upp frågan om otrohet. Då hamnar du bara i smeten och smutsig pajkastning som inte gynnar någon utan bara förstör. Ni har barn, då måste ni kunna samarbeta framöver.  Skit inte sjölv i det blå skåpet när det ger konsekvenser för dig  också. 

Ja, du har nog rätt, men det lär inte bli något samarbete framöver. Det fungerar ju inte nu så varför sen? Samtidigt så kan jag utan problem ta hand om barnen och livet själv, jag gör ju det redan nu. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Anonym) skrev 2026-03-31 14:30:38 följande:
    När jag läser det du skriver så börjar jag fundera på om det inte är så att telefonen inte alls lämnades öppen av misstag. Utan just för att jag skulle se det och reagera på det för skapa en situation där jag är svartsjuk och kontrollerande osv. som du skriver. Då kan hen "skylla" sitt beteende på mig och då även en eventuell otrohet. 
    Jag förstår inte varför du bryr dig så mkt om honom och vad han vil.

Det viktiga är vad du vill. Vill du leva med en sådan respektlös man? 
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Uno) skrev 2026-03-31 13:58:12 följande:

Du ska ju inte konfrontera om du inte har en plan?
    Alltså vad ska du göra med den information som kommer fram?
    Om du inte uppfattar din partner ärlig, är det skäl att gå då eller krävs ett erkännande av otrohet för att det ska ske?
    Tänk noga igenom hur du vill göra.
    Sen tänker jag spontant att om ni redan har så pass bristande tillit er emellan är det kanske inget att stanna i oavsett om det finns otrohet inblandat eller inte?

Du har rätt, jag behöver en konkret plan först. Jag antar att jag vill ha en bekräftelse på otroheten bara för att det skulle ge mig den push jag behöver för att verkligen komma till skott...
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Klara) skrev 2026-03-31 14:34:43 följande:
    Jag förstår inte varför du bryr dig så mkt om honom och vad han vil.

Det viktiga är vad du vill. Vill du leva med en sådan respektlös man? 
    Låter det verkligen som om att jag bryr mig om hens åsikt så mycket? Då måste jag blivit mer påverkad än vad jag själv insett... Har ju iofs levt med detta ett tag så det är väl inte så konstigt att det har satt sina spår. Men jag trodde ändå att jag kunde hålla det ifrån att påverka mig.
  • Anonym (Ljug)
    Anonym (Anonym) skrev 2026-03-31 14:35:08 följande:
    Du har rätt, jag behöver en konkret plan först. Jag antar att jag vill ha en bekräftelse på otroheten bara för att det skulle ge mig den push jag behöver för att verkligen komma till skott...
    Hen skulle aldrig erkänna. 
  • Anonym (Klara)
    Anonym (Anonym) skrev 2026-03-31 14:38:52 följande:
    Låter det verkligen som om att jag bryr mig om hens åsikt så mycket? Då måste jag blivit mer påverkad än vad jag själv insett... Har ju iofs levt med detta ett tag så det är väl inte så konstigt att det har satt sina spår. Men jag trodde ändå att jag kunde hålla det ifrån att påverka mig.
    Ja, jag tycker det. Du behandlas som skit av din man, ändå är det hans känslor och hans reaktion du pratar om. Skit i hans känslor och om han kommer att skylla på dig. 

Du vet hur han behandlar dig, och det vet han också. Det räcker så, låt honom inte komma åt dig mentalt och vända detta till att det är ditt fel.

Du behöver inte ens ta en konfrontation eller diskussion. Bara säg att du vill skiljas och frågar han varför så säg bara att det är pga hur han beter sig. Sedan låter du det vara. 
  • molly50
    Anonym (Anonym) skrev 2026-03-31 14:30:38 följande:
    Det är ju möjligt att det kan vara så. Men jag tycker att du främst ska tänka på vad du vill och inte vad din partner vill.
    Vill du leva med någon som behandlar dig respektlöst? Om inte så lämna.
  • Tecum

Det verkar kört för er, hon respekterar dig inte, ni umgås inte, hon vill mucka gräl utan anledning, hon har lättklädda bilder i mobilen som hon inte skickar till dig osv. Att konfrontera utan bevis är meningslöst, hon kommer att blåneka och lägga skulden för skilsmässan på dig.

Tala om för henne hur du uppfattar hennes beteende mot dig och barnen och ha det som skäl till en eventuell separation. Vilket bör ska snarast om hon inte skärper sig.

• Meddelande borttaget
  • Tow2Mater

Ar era barn era biologiska, eller har en av er adopterat? Spelar kanske ingen roll. Klart ni båda kan ha vårdnad, och hon kan säkert ta hand om dem efter separationen om hon kunde det forr. Ni får ha boendet varannan vecka, vårdnaden påverkar inte det. 

• Meddelande borttaget
  • Snucke

Kan bara hålla med om vad många andra har skrivit här att oavsett otrohet eller inte så verkar ert förhållande inte vara sunt.
    Barn känner av att ni inte mår bra tillsammans
    Vet inte varför det är viktigt för dig vem som får skulden för ett uppbrott?
    Är det så otroligt viktigt för dig så är det ju inte särskilt svårt idag att ta reda på om det pågår otrohet, det finns billiga bra airtags som man kan sy in i jackor/väskor. Du kan lägga en tracker i partnerns fordon, Du kan lägga in trackerprogram i partnerns telefon. Misstänker man att det pågår i hemmet när man är borta finns billiga bra kameror för övervakning av hemmet. Är det så att partnern skyller långa timmar på arbetet så kan det vara en kollega, ransaka om det kom upp någon ny kollega vid den tiden som du tycker beteendeförändringen kom etc
    Men som andra också sagt här först måste du ha en plan för hur du ska när ni delar på er. Prata med någon inom familjerätten, antingen en advokat eller inom kommunen.

Svar på tråden Ska jag konfrontera vid misstanke om otrohet?