• Anonym (Husägare)

Köpa nybyggd BR där området är under utveckling?

Dottern vill gärna flytta hemifrån så vi var och tittade på en BR häromdagen. Lägenheten är i ett nyproducerat hus och några få lägenheter finns kvar nu när huset är färdigställt och säljs till ca 20% rabatt jämfört med om man tecknat sig för dom tidigare.

Eftersom området är under utveckling så vill jag veta vad som händer runt omkring och ser då på kommunens detaljplan att kvarteret bredvid är mellan samråd och granskning, men jag kan inte se några riktiga detaljer. I denna del ingår ett befintligt stort lägenhetshus på 8 våningar från 60-talet där det bor fullt med folk. Är det vanligt att man köper ut dom boende för att bygga nåt nytt? Låter som en jättedyr affär i mitt tycke, men är nyfiken på vad ni andra har för erfarenheter.

• Svar på tråden Köpa nybyggd BR där området är under utveckling?
  • Anonym (M)
    Anonym (Husägare) skrev 2026-03-31 12:39:28 följande:
    Köpa nybyggd BR där området är under utveckling?

Dottern vill gärna flytta hemifrån så vi var och tittade på en BR häromdagen. Lägenheten är i ett nyproducerat hus och några få lägenheter finns kvar nu när huset är färdigställt och säljs till ca 20% rabatt jämfört med om man tecknat sig för dom tidigare.

Eftersom området är under utveckling så vill jag veta vad som händer runt omkring och ser då på kommunens detaljplan att kvarteret bredvid är mellan samråd och granskning, men jag kan inte se några riktiga detaljer. I denna del ingår ett befintligt stort lägenhetshus på 8 våningar från 60-talet där det bor fullt med folk. Är det vanligt att man köper ut dom boende för att bygga nåt nytt? Låter som en jättedyr affär i mitt tycke, men är nyfiken på vad ni andra har för erfarenheter.

Menar du att de ska riva 60-talshuset för att bygga nytt? Det låter väl inte så troligt. Vem äger huset/tomten?

Spelar det någon roll för din dotters del?
  • Anonym (Husägare)
    Anonym (M) skrev 2026-03-31 12:53:06 följande:
    Menar du att de ska riva 60-talshuset för att bygga nytt? Det låter väl inte så troligt. Vem äger huset/tomten?

Spelar det någon roll för din dotters del?
    60-talshuset är visst ett hyreshus och verkar tillhöra kommunen ser jag nu efter lite research.

Skulle man köpa denna lägenhet och dom ska ta bort hyreshuset och bygga nytt så skulle det onekligen ge en hel del oljud och säkert damm väldigt nära lägenheten under lång tid tänker jag.
  • Anonym (M)
    Anonym (Husägare) skrev 2026-03-31 13:52:13 följande:
    60-talshuset är visst ett hyreshus och verkar tillhöra kommunen ser jag nu efter lite research.

Skulle man köpa denna lägenhet och dom ska ta bort hyreshuset och bygga nytt så skulle det onekligen ge en hel del oljud och säkert damm väldigt nära lägenheten under lång tid tänker jag.
    Går det inte att få ett ordentligt svar från kommunen? 

Om området är under utveckling ska de kanske bygga ännu mer? 
  • Anonym (Abbe)

Jag skulle bry mig mer om BRF föreningen, belåning, ekonomi, styrelse etc än lite damm från ev. rivning... 

• Anonym (Kommunen)
    Anonym (Husägare) skrev 2026-03-31 13:52:13 följande:

Då kontaktar man det kommunala bostadsbolaget för att se om de har planer på att vräka alla dessa människor för att riva huset och bygga nytt. Är huset i dåligt skick så det behöver rivas? 

Nej, det som sannolikt sker är att det byggs runt det befintliga hyreshuset. Men just nu är det inte speciellt mycket nya byggen som kommer igång ändå. 

Processen är dessutom hyfsat lång om man bara är på punkten samråd för detaljplanen. Sedan ska den röstas om, den ska vinna laga kraft, det ska markanvisas till byggherrar eller utlysas arkitekttävling för området, byggnadsförslagen ska godkännas utan överklaganden... då det ligger några år framåt i tiden innan det kommer ett första spadtag.
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Husägare)
    Anonym (M) skrev 2026-03-31 14:01:23 följande:
    Går det inte att få ett ordentligt svar från kommunen? 

Om området är under utveckling ska de kanske bygga ännu mer? 
    Jag har mailat kommunen och fick veta att frågan skickats till ansvarig avdelning. Sen blev det tyst. Får se om jag får svar till veckan eller om alla har ledigt.

Ja, alltså det ska byggas upp fler kvarter, men dom berör inte den här specifika lägenheten lika hårt för dom byggs på framsidan av huset eller längre bort. 

Har nu även pratat med en kompis inom bygg som säger att det är inte troligt att dom lär riva det befintliga huset. Ev kanske dom vill klämma in en till byggnad bredvid, men det skulle inte drabba den här lägenheten så farligt. Lägenheten är på markplan en etage lägre än det befintliga huset och ev. nybygge så "utsikten" den har är redan en mur (som kommer vara klädd i gröna växter snart) och inte fritt läge högre upp i huset som kanske får mindre ljus/direkt insyn av ett nytt lägenhetshus.
  • Anonym (Husägare)
    Anonym (Abbe) skrev 2026-03-31 14:06:13 följande:

Jag skulle bry mig mer om BRF föreningen, belåning, ekonomi, styrelse etc än lite damm från ev. rivning... 

Jag slängde in ekonomin och ekonomiska planen i ChatGPT som ansåg den vara bra.

Dom två sista lägenheterna som nu säljs av byggherren är rejält rabatterade (drygt 20%) jämfört med alla som sålts innan/under husets byggnation. Mäklaren nämnde även att dom tidigare beräkningarna byggde på en snittränta på 4,5% dom 4 första åren. När lånen sen blev bands om då huset var klart blev snitträntan 2,5% så föreningen kommer göra en hygglig vinst dom första 4 åren.
  • AllaKramas

Låter som ett hyggligt hyresrättsobjekt. Alla lägenheter sålda, utom två? 

Då klarar föreningen att hyra ut till dig de första fyra åren, 
    men ?kolla med Chat GP? för säkerhets skull.

Svar på tråden Köpa nybyggd BR där området är under utveckling?