• Anonym (ellie)

Gillar inte familjemiddagar med min särbos släkt

Jag och min särbo är 45-50 år och har varit tillsammans i 3 år nu. Allt är bara bra, vi har samma intressen, har kul ihop, har aldrig bråkat under dom här året, kramas och tar på varandra hela tiden. Så allt med min särbo är jättebra, har aldrig träffat någon som han och han säger samma sak om mej!

Problemet är hans släkt. Har har en jättestor släkt, 5 syskon med respektive och barn med respektive, samt hans mamma, vi är ofta runt 26 personer. Dom firas jul, påsk, födelsedagar, allt ska firas tillsammans, så det blir väl nån middag varje månad. Jag är rätt blyg och trivs inte i stora sällskap, tycker bara det är jobbigt. Dom flesta i hans familj är bra men två av hans bröder är fruktansvärd jobbiga. Han mamma och döttrar däremot är jättebra, vi gillar varandra. Vi  bjuder ofta hem dom och det är riktigt trevligt, då är vi 4-6 personer. Precis lagom för mej!

Jag har tyvärr nästan ingen släkt alls, mina föräldrar död och min syster bor utomland. Min son är med ibland men annars är det bara hans stora släkt. 

Jag har sagt återbud rätt ofta och känner nu att dom säkert börjar undra varför. Vill helst inte gå alls! Vad gör man?

• Svar på tråden Gillar inte familjemiddagar med min särbos släkt
  • Anonym (Klara)
    Anonym (ellie) skrev 2026-04-01 14:16:48 följande:

Jag och min särbo är 45-50 år och har varit tillsammans i 3 år nu. Allt är bara bra, vi har samma intressen, har kul ihop, har aldrig bråkat under dom här året, kramas och tar på varandra hela tiden. Så allt med min särbo är jättebra, har aldrig träffat någon som han och han säger samma sak om mej!

Problemet är hans släkt. Har har en jättestor släkt, 5 syskon med respektive och barn med respektive, samt hans mamma, vi är ofta runt 26 personer. Dom firas jul, påsk, födelsedagar, allt ska firas tillsammans, så det blir väl nån middag varje månad. Jag är rätt blyg och trivs inte i stora sällskap, tycker bara det är jobbigt. Dom flesta i hans familj är bra men två av hans bröder är fruktansvärd jobbiga. Han mamma och döttrar däremot är jättebra, vi gillar varandra. Vi  bjuder ofta hem dom och det är riktigt trevligt, då är vi 4-6 personer. Precis lagom för mej!

Jag har tyvärr nästan ingen släkt alls, mina föräldrar död och min syster bor utomland. Min son är med ibland men annars är det bara hans stora släkt. 

Jag har sagt återbud rätt ofta och känner nu att dom säkert börjar undra varför. Vill helst inte gå alls! Vad gör man?

Vad säger din sambo?
  • Anonym (K)

Din sambo får göra som en släkting till mig, han berättade att hans sambo känner sig obekväm i stora sällskap. Hon är jättetrevlig och vi träffar henne några åt gången. 

• Anonym (känn)
    Anonym (ellie) skrev 2026-04-01 14:16:48 följande:

Jag tycker inte att man måste gå på allt som ens partners släkt anordnar, i synnerhet om det är såhär omfattande och i synnerhet om man är särbo. 

Är det ett problem om de undrar var du är? Kan din särbo tala om för dem att du inte orkar med så många bjudningar och måste hinna med dina egna vänner/släkt/egna intressen?

Så får de själva ta ansvar för eventuella känslor kopplade till din frånvaro?
  • Anonym (123)
    Anonym (K) skrev 2026-04-01 14:31:03 följande:

Din sambo får göra som en släkting till mig, han berättade att hans sambo känner sig obekväm i stora sällskap. Hon är jättetrevlig och vi träffar henne några åt gången. 

Precis. Din sambo får helt enkelt berätta något bra för släkten. Min man har stort behov av egentid och passar på att få det när jag åker med barnen till mina olika släktmiddagar. Jag går typ en gång i månaden, han följer med på middag till mina föräldrar 1-2 gånger om året och på middag med "tjocka släkten" max en gång varannat år. 

De blir jätteglada när han dyker upp och klagar aldrig på att han inte är med alla de gånger jag kommer ensam. 
  • Anonym (123)

Det viktiga är att din man är tydlig, så att de inte behöver undra. 

Jag tex har varit tydlig med att det har ingenting att göra med vilka som är med, utan det är kopplat till hans behov av att få vara ensam och det passar bra att samordna det med att jag åker med barnen. 

Eller som exemplet som K skrev, där mannen förklarade att hans partner inte var bekväm med stora sällskap. 

Så se till att ha en officell (och sanningsenslig) kärna som inte handlar om motvilja till personer utan kopplat till dig så ska det mycket till för att någon ska undra eller ifrågasätta. 

• Anonym (S)

På fyra år har jag aldrig träffat min sambos släkt. Jag vill inte. Hur de hanterar det skiter jag högaktningsfullt i. Vi sitter inte ihop bara för att vi bor ihop och jag har inget behov av dem.

Svar på tråden Gillar inte familjemiddagar med min särbos släkt