• Anonym (Tantgubbe)

Är män och kvinnor över 40 verkligen alltid gubbe och tant för er/ folk i allmänhet?

Stöter ju ofta på den uppfattningen på FL. Men stämmer det verkligen i alla förekommade fall? Och vilka utseendemässiga och beteendemässiga markörer är det som gör att de kan klassas som det?

Och finns det undantag från regeln?

• Svar på tråden Är män och kvinnor över 40 verkligen alltid gubbe och tant för er/ folk i allmänhet?
  • Anonym (Cringe)
    Anonym (Tantgubbe) skrev 2026-04-01 23:32:38 följande:
    Jag gissar på att det har med hur man är som person att göra. En del jämnåriga kunde ju upplevas som "gubbiga" eller "tantiga" redan i gymnasiet, medan andra behöll en yngre stil,
    Nja, det håller jag nog inte med om faktiskt. Tycker nästan det blir ännu värre när någon ska försöka leka ung. Såg igår en 86:a som lagt upp bilder på sig själv i trasiga skinny jeans och en rosa skjorta. Typ som en 40-plussare i PH. Cringe var bara förnamnet. 
  • Anonym (Kvinna till höger)
    Anonym (Melanie) skrev 2026-04-02 07:13:34 följande:

En majoritet av kvinnor står mer emot vänster, och män åt höger. Vi har inte samma värderingar.  Samt att kvinnor inte är jättesugna på att få sina rättigheter borttagna. Som Tidö och högerregeringen vill , ta bort fri abort, ta bort/begränsa tillgången till preventivmedel. Och detta hejar många män på. Och det kan dom ju göra, men dom ska inte räkna med att kvinnor kommer vilja ha med dom att göra. Sol man bäddar får man ligga. Och man får absolut det samhället man eftersträvar. Vill man ha hårt och kallt samhälle etc. Då får man räkna med att folk drar sig undan, att det blir mer misstänkt. Vem kan man lita på etc? Det är en indirekt konsekvens av ett sådant samhälle.

Var i hela friden fick du allt detta ifrån?
  • Anonym (Juni)
    Core skrev 2026-04-02 11:53:59 följande:
    De fåtal 60+ jag känner som är både friska och fräscha, på riktig, är dom som tränat tungt och mycket ett helt liv, det där är bara ursäkter för att slippa göra jobbet.

Men visst, har du väldigt lite underhudsfett eller bara tränar cardio så är det slitage utan smörjmedel, men äter man ordentligt är en människas kropp byggd för enorm belastning. Är man FÖR smal handlar det snarare om brist på det kroppen behöver för att kompensera för belastningen.
    Jovisst, mina föräldrar är i 65-årsåldern och är väldigt friska och aktiva, och mycket är det nog tack vare att de hållt sig aktiva under hela sina liv. De fick för sig att börja träna taekwondo som 42- respektive 44-åringar och tog sina svarta bälten kring 50-55, och imponerade på hela klubben och motbevisade alla som påstod att man inte kan börja någon ny sport efter 25 😆
    Min pappa hade några kilos övervikt och värk i knäna när han var fyrtio men taekwondon visade sig vara precis den träningsform som passade honom så han tappade snabbt övervikten och knäna slutade värka. Nu såhär tjugo år senare är det knappt så man minns hur han klagade varje gång han skulle sätta sig ner för att knäna gjorde ont.

Det är att slita ut kroppen som blir farligt, och det är ju inte skrivet i sten vad som är farligt utan där spelar även genetik och medfödda färdigheter in.
  • Anonym (S)

Tant eller gubbe tycker jag att man är efter 65-70 kanske, men det finns vissa som blir det i förtid och andra som inte är tantiga eller gubbiga alls efter 70. Att ha ont i knäna, vara överviktig och pusta och stånka när man ska resa sig är gubbigt och tantigt. Är man normalviktig och rörlig ser man oftast inte särskilt tantig eller gubbig ut. 

• Anonym (Tantgubbe)
    Anonym (Cringe) skrev 2026-04-02 12:59:01 följande:
    Nja, det håller jag nog inte med om faktiskt. Tycker nästan det blir ännu värre när någon ska försöka leka ung. Såg igår en 86:a som lagt upp bilder på sig själv i trasiga skinny jeans och en rosa skjorta. Typ som en 40-plussare i PH. Cringe var bara förnamnet. 
    Men herregud, låt folk få vara och klä sig som de vill. De som vill känna sig yngre kanske har ett behov av det. Man ska inte döma utan leva sitt eget liv som man trivs med.
  • Anonym (Cringe)
    Anonym (Tantgubbe) skrev 2026-04-02 23:22:04 följande:
    Men herregud, låt folk få vara och klä sig som de vill. De som vill känna sig yngre kanske har ett behov av det. Man ska inte döma utan leva sitt eget liv som man trivs med.
    Självklart får alla klä sig precis som man vill. Men när man som 40-plussare väljer att klä sig som en tonåring och dessutom lägger upp en bild, så får man nog räkna med reaktioner. Vilket han också fick.
  • Anonym (Tantgubbe)
    Anonym (Cringe) skrev 2026-04-03 10:33:44 följande:
    Självklart får alla klä sig precis som man vill. Men när man som 40-plussare väljer att klä sig som en tonåring och dessutom lägger upp en bild, så får man nog räkna med reaktioner. Vilket han också fick.
    Tycker dock att var och varannan som är 40+ som man ser bilder på på sociala medier verkar ha ett sorts behov av att framstå som lite yngre Åter andra använder filterbilder för att få det att se ut som om deras hud är slätare och fräschare än den är. Så så ovanligt är det ju inte i dagsläget.
  • Anonym (E)

Det som är så härligt med att bli äldre är att man skiter fullständigt i vad folk tycker om, i alla fall om man mognar och inte desperat kämpar mot åldern. 

Jag är 55 och säkert en tant i mångas ögon och det är helt ok med mig. Jag gillar tanter. 

Efter ett helt liv av att kommenteras, dömas och värderas som kvinna så vill jag bara vara ifred, bli osynlig för allas blickar och ägna mig åt mig själv. 

Tillmälen som klimakteriekärring handlar sällan om hormonella humörsvängningar utan om att det är en ålder då många kvinnor slutar serva, stå tillbaka och be om ursäkt för sig själva och det uppskattas inte av en del, både män och kvinnor. 

Jag känner mig lättad, lycklig och fri. Kalla mig vad ni vill för jag bryr mig inte. Jag är en glad tant. 

• Anonym (Cringe)
    Anonym (Tantgubbe) skrev 2026-04-03 12:19:58 följande:
    Tycker dock att var och varannan som är 40+ som man ser bilder på på sociala medier verkar ha ett sorts behov av att framstå som lite yngre Åter andra använder filterbilder för att få det att se ut som om deras hud är slätare och fräschare än den är. Så så ovanligt är det ju inte i dagsläget.
    Precis, det var lite av min poäng.
  • Ohmygosh

Jag är numera själv över 40 men eftersom jag varut under 40 också, så svarar jag ändå. Såklart kunde jag tycka att vissa kvinnor och män kunde spöka ut sig, både till utseende och sätt.

Vissa saker som jag inte tyckte passade sig ser jag själv till att hålla mig ifrån. Jag kan ha kjol som slutar strax ovanför knäna fortfarande, men då har jag aldrig bara ben, stayups eller tunna strumpbyxor under. Grövre strumpbyxor funkar däremot. Det ser bra konstigt ut att färga håret (för) mörkt när du är över 35 år och börjar blu gråhårig och rynkig. Färgen blir ofta för hård i förhållande till ansiktsdragen. Att blondera håret pissgult är inte heller snyggt. Jag ser till att inte använda pushup-bh och ha urringat. För många hål/örhängen i öronen är inte heller attraktivt. Örhängen på män går bort. 

När det gäller beteende är det det där fulla kladdadet på varandra, tänk överförfriskade 40-taggare på Ålandsfärja. Ser till att inte bli så full, helt enkelt. 

• Anonym (Nä)

Nej, det tycker jag inte att man är.

Svar på tråden Är män och kvinnor över 40 verkligen alltid gubbe och tant för er/ folk i allmänhet?