Core skrev 2026-04-02 11:53:59 följande:
De fåtal 60+ jag känner som är både friska och fräscha, på riktig, är dom som tränat tungt och mycket ett helt liv, det där är bara ursäkter för att slippa göra jobbet.
Men visst, har du väldigt lite underhudsfett eller bara tränar cardio så är det slitage utan smörjmedel, men äter man ordentligt är en människas kropp byggd för enorm belastning. Är man FÖR smal handlar det snarare om brist på det kroppen behöver för att kompensera för belastningen.
Jovisst, mina föräldrar är i 65-årsåldern och är väldigt friska och aktiva, och mycket är det nog tack vare att de hållt sig aktiva under hela sina liv. De fick för sig att börja träna taekwondo som 42- respektive 44-åringar och tog sina svarta bälten kring 50-55, och imponerade på hela klubben och motbevisade alla som påstod att man inte kan börja någon ny sport efter 25 😆
Min pappa hade några kilos övervikt och värk i knäna när han var fyrtio men taekwondon visade sig vara precis den träningsform som passade honom så han tappade snabbt övervikten och knäna slutade värka. Nu såhär tjugo år senare är det knappt så man minns hur han klagade varje gång han skulle sätta sig ner för att knäna gjorde ont.
Det är att slita ut kroppen som blir farligt, och det är ju inte skrivet i sten vad som är farligt utan där spelar även genetik och medfödda färdigheter in.