• Anonym (456)

Uppväxtens inverkan på att bli berörd av musik och kultur

Jag har inte haft hårt liv. Det är kraftigt överdrivet att påstå det. 

Men jag har haft en något turbulent barndom där jag minns mig själv som en skugga då mina syskon behövde mycket av mina föräldrars uppmärksamhet.

Mina föräldrar var världsbäst och kämpade på bra med att få ekonomin att gå ihop och att tackla alla problem som mina syskon hade. 

Detta gjorde att jag fick hantera mina problem själv. 

Jag växte också upp i ett ganska rikt område där jag föreställde mig själv som halvfattig arbetarklass och mina kamrater som bättre bemedlade.

Jag höll mina känslor inåt.
    Jag Försökte förstå världen genom litteratur och musik.

Än idag blir jag berörd av musik försöker förmedla något. Tänk Pulp med common people. John Lennon med working class hero. Bruce Springsteen med the river. Eller sånger om kärlek som Trubbel.

Det jag funderar på är om det är lättare för de med en turbulent uppväxt att bli berörd av musik och litteratur? Är det någon slags trygghet i otryggheten? En längtan efter att få känna de känslor som förmedlas i till exempel the river eller det stora röda huset med Benjamin Ingrosso?

Eller är det bara att vissa av oss har lättare för att relatera till sånt?

• Svar på tråden Uppväxtens inverkan på att bli berörd av musik och kultur
  • Anonym (xxx)

Fortsättning: de "lägre" klasserna går oftast på minsta motståndets lag. Musik ska vara trallvänlig och fastna i huvudet vid första lyssningen, dans ska vara enkel - det ska inte vara något rätt och fel. Överklass- och övremedelklasskvinnor har fördelen att de nästan alltid dansat balett som barn, vilket har gett dem grunden även för andra typer av dans, t.ex. baldanserna.

Litteratur, om man läser sådan alls i de lägre klasserna, ska vara lättsmält. T.ex. Harlequinromaner och noveller i veckotidningar för kvinnor. Arbetarklassmän läser vad jag förstår knappast något alls idag, förr var det typ Lektyr och FiB-aktuellt som inte bara innehöll utvik, utan faktiskt även artiklar som var korrekturlästa, och därför gav lite läsförmåga och språkförståelse på köpet. Samt kioskböcker typ Manhattandeckarna om hårdkokta detektiver, eller Westernserien om cowboys.

• Anonym (456)
    Anonym (xxx) skrev 2026-04-03 02:29:57 följande:

Nej så är det väl inte? I min erfarenhet är folk i alla klasser lika intresserade av kultur, det som skiljer är bara VILKEN kultur. Att du relaterar till sånger om underdogs är inte alls konstigt, om du har uppfattat dig som det - och kanske fortfarande gör det. 

En vanlig klasskillnad är annars att de lägre klasserna (om man får säga så) i större utsträckning tar till sig den kultur som är inne i det samhälle där de lever för tillfället. Där är väl Melodifestivalen ett typexempel, och att man gillar den musik man dansar till på det lokala diskoteket eller klubben dit dom flesta går, och att man tittar på de filmer som går på bio just nu.

De högre klasserna däremot (om man får säga så) bryr sig inte så mycket om vad som är inne för tillfället, utan håller sig till traditionella kulturyttringar, som också kräver en viss investering. Det tar t.ex. tid att lära sig att uppskatta opera, det är en s.k. "acquired taste", och man bör även ha läst igenom librettot på originalspråket (med lexikon om det behövs) innan man går och hör en opera första gången, eftersom det är nästan omöjligt att förstå vad de sjunger annars. Men sedan, när man har lärt sig det, så kan man hela livet gå och titta på dessa operor och se vad olika operahus har gjort av dem den här gången... 

Likadant med högre litteratur, det tar ett tag att bygga upp ordförrådet så att man förstår den utan att behöva kolla upp ord hela tiden. Och samma med dans: det är en investering att lära sig vals, foxtrot, wienervals, polka, tango o.s.v.. Det går inte på en gång, många som försöker ger också upp. Men när man kan det så kan man dansa på baler långt upp i åren, och man behöver aldrig känna sig osäker i sammanhang där det förväntas att bordsdamen och -kavaljeren ska dansa första dansen med varandra efter middagen. 

Ja men jag menar inte turbulent uppväxt ur ett klassperspektiv även om det i mitt fall fanns inslag av det.

Man kan ju ha turbulent uppväxt i alla klasser.

• Trent
    Anonym (xxx) skrev 2026-04-03 02:29:57 följande:

Nej så är det väl inte? I min erfarenhet är folk i alla klasser lika intresserade av kultur, det som skiljer är bara VILKEN kultur. Att du relaterar till sånger om underdogs är inte alls konstigt, om du har uppfattat dig som det - och kanske fortfarande gör det. 

En vanlig klasskillnad är annars att de lägre klasserna (om man får säga så) i större utsträckning tar till sig den kultur som är inne i det samhälle där de lever för tillfället. Där är väl Melodifestivalen ett typexempel, och att man gillar den musik man dansar till på det lokala diskoteket eller klubben dit dom flesta går, och att man tittar på de filmer som går på bio just nu.

De högre klasserna däremot (om man får säga så) bryr sig inte så mycket om vad som är inne för tillfället, utan håller sig till traditionella kulturyttringar, som också kräver en viss investering. Det tar t.ex. tid att lära sig att uppskatta opera, det är en s.k. "acquired taste", och man bör även ha läst igenom librettot på originalspråket (med lexikon om det behövs) innan man går och hör en opera första gången, eftersom det är nästan omöjligt att förstå vad de sjunger annars. Men sedan, när man har lärt sig det, så kan man hela livet gå och titta på dessa operor och se vad olika operahus har gjort av dem den här gången... 

Likadant med högre litteratur, det tar ett tag att bygga upp ordförrådet så att man förstår den utan att behöva kolla upp ord hela tiden. Och samma med dans: det är en investering att lära sig vals, foxtrot, wienervals, polka, tango o.s.v.. Det går inte på en gång, många som försöker ger också upp. Men när man kan det så kan man dansa på baler långt upp i åren, och man behöver aldrig känna sig osäker i sammanhang där det förväntas att bordsdamen och -kavaljeren ska dansa första dansen med varandra efter middagen. 

Vad i helvete surrar du om? Värre ordbajseri var det längesen jag såg.
  • Dr Nail

Vadå 'finkultur', året är inte 1826 

Man lyssnar väl på sånt som man befinner sig på samma våglängd som. All musik är kommunikation.

• beli

Av egen erfarenhet kan jag säga att folk har väldigt olika relation till musik.

Själv har jag alltid varit musikalisk och musikintresserad på ett sätt som jag som vuxen insett inte alla är. Jag har också sökt mig utanför den gängse musiken (jag har alltså knappt lyssnat på Bob Dylan eller Bruce Springsteen som nämnts här). Jag njuter väldigt mycket av ackord och harmonier och kan röras till tårar av sånt, av själva skönheten i tonerna. I tonåren var jag i en cd-butik och hörde en cd med delfinläten mixade med klassisk musik, jag började omedelbart gråta och köpte cd:n direkt. Men jag berörs också av texter. Har gråtit mycket till grekiska sånger och sångtexter, t.ex.

Men jag har märkt att vissa andra inte alls berörs så här. Mitt ex är extremt omusikalisk och rentav tondöv. Det tog flera år innan jag insåg nivån, jag fick förklara vad toner är och att de går uppåt och neråt.. Sen har jag en släkting som aldrig lyssnar på musik, och musik berör inte henne alls. Hon är smart och skarp och vi möts på många andra plan, men musik är inte hennes grej. En av mina bästa vänner älskar musik och dansar gärna till den, men när hon bad mig att göra ett sångtest på henne (hon skulle vilja sjunga i kör) så hade hon otroligt svårt att träffa tonerna och förstod liksom inte var tonerna låg. Hon hade också tydligen alltid trott att musik består av typ fem toner!! När jag då sjöng en sång för henne och med handen visade när melodin gick uppåt och neråt, blev hon både förvånad och bedrövad över att hon inte var så musikalisk som hon trott..

Så jag tror inte det har så mycket mer uppväxt att göra, utan mer musikalitet. Jag har insett att vissa helt enkelt inte hör musik så som jag hör den.

• Anonym (xxx)
    Anonym (456) skrev 2026-04-03 07:33:38 följande:

Ja men jag menar inte turbulent uppväxt ur ett klassperspektiv även om det i mitt fall fanns inslag av det.

Man kan ju ha turbulent uppväxt i alla klasser.

Jaha, då tänker jag att det kan vara så att behovet av verklighetsflykt är större om man är olycklig under uppväxten. Vare sig den består i musik, datorspel, böcker eller filmer och TV-serier. Man vill fly in i den världen för att det är det enda positiva man har. Och då blir upplevelsen starkare än för andra.
  • Anonym (456)
    Dr Nail skrev 2026-04-03 09:18:54 följande:

Vadå 'finkultur', året är inte 1826 

Man lyssnar väl på sånt som man befinner sig på samma våglängd som. All musik är kommunikation.

Sant! Men andra I tråden fastnade i det begreppet och gjorde en sidodiskussion av det och jag var dum som insåg det för sent.
  • Anonym (456)
    beli skrev 2026-04-03 10:31:04 följande:

Av egen erfarenhet kan jag säga att folk har väldigt olika relation till musik.

Själv har jag alltid varit musikalisk och musikintresserad på ett sätt som jag som vuxen insett inte alla är. Jag har också sökt mig utanför den gängse musiken (jag har alltså knappt lyssnat på Bob Dylan eller Bruce Springsteen som nämnts här). Jag njuter väldigt mycket av ackord och harmonier och kan röras till tårar av sånt, av själva skönheten i tonerna. I tonåren var jag i en cd-butik och hörde en cd med delfinläten mixade med klassisk musik, jag började omedelbart gråta och köpte cd:n direkt. Men jag berörs också av texter. Har gråtit mycket till grekiska sånger och sångtexter, t.ex.

Men jag har märkt att vissa andra inte alls berörs så här. Mitt ex är extremt omusikalisk och rentav tondöv. Det tog flera år innan jag insåg nivån, jag fick förklara vad toner är och att de går uppåt och neråt.. Sen har jag en släkting som aldrig lyssnar på musik, och musik berör inte henne alls. Hon är smart och skarp och vi möts på många andra plan, men musik är inte hennes grej. En av mina bästa vänner älskar musik och dansar gärna till den, men när hon bad mig att göra ett sångtest på henne (hon skulle vilja sjunga i kör) så hade hon otroligt svårt att träffa tonerna och förstod liksom inte var tonerna låg. Hon hade också tydligen alltid trott att musik består av typ fem toner!! När jag då sjöng en sång för henne och med handen visade när melodin gick uppåt och neråt, blev hon både förvånad och bedrövad över att hon inte var så musikalisk som hon trott..

Så jag tror inte det har så mycket mer uppväxt att göra, utan mer musikalitet. Jag har insett att vissa helt enkelt inte hör musik så som jag hör den.

Ja så kanske det kan vara. Är man helt tondöv så kanske det inte går in i en på samma sätt.

Och nu blir jag säkert ifrågasatt av någon som menar att jag tycker att jag är bättre än någon som är tondöv efterdom folk tolkat tidigare inlägg så. Det menar jag alltså inte. Vi har alla olika egenskaper. 
  • Anonym (456)
    Anonym (xxx) skrev 2026-04-03 10:54:42 följande:
    Jaha, då tänker jag att det kan vara så att behovet av verklighetsflykt är större om man är olycklig under uppväxten. Vare sig den består i musik, datorspel, böcker eller filmer och TV-serier. Man vill fly in i den världen för att det är det enda positiva man har. Och då blir upplevelsen starkare än för andra.
    Ja så är det nog!
  • Anonym (456)
    Trent skrev 2026-04-03 08:50:07 följande:
    Vad i helvete surrar du om? Värre ordbajseri var det längesen jag såg.
    Trådens solstråle har vaknat ser jag?
  • Tecum
    Trent skrev 2026-04-02 22:21:06 följande:
    Vad har man missat om man inte lyssnat "riktigt" på Dylan, Beatles eller Springsteen?
    Eftersom du anser dig behöva ställa den frågan är det egentligen ingen idé att förklara.

Men det handlar om deras förmåga att sätta ord på känslor och företeelser på ett sätt som inte innebär att skriva lyssnaren på näsan men som ändå berör på djupet.
  • Tecum
    Trent skrev 2026-04-02 22:24:56 följande:
    Det är ju en meningslös definition av finkultur. Med din definition är allt finkultur och då blir det meninglöst.

Jag tycker dock det är totalt meningslöst att prata om finkultur. Inget är finare är något annat på det sättet.
    Som gammal kulturkonsument kan jag inte annat än att hålla med. Man ska akta sig för att dela in kultur i finkultur och.. ja vad då? Vad är fulkultur? Eller...? Man lägger bara ut snubbeltråd för sig själv.

När jazzen kom var den allt annat än finkultur. Även vissa klassiska verk avfärdades när de var nya. Se bara på Beatles, långhåriga slynglar med skrikig musik...

Konst ska vi bara inte tala om, mästare som van Gogh var  ointressant för sin samtid, vad är han idag?
    Och klassiker inom litteraturen är inte bara skrivna på 1800-talet. De skrivs idag också, vi vet bara inte vilka...
  • Anonym (Nja)
    Tecum skrev 2026-04-03 15:47:17 följande:
    Som gammal kulturkonsument kan jag inte annat än att hålla med. Man ska akta sig för att dela in kultur i finkultur och.. ja vad då? 
    Populärkultur.
  • Anonym (Nja)
    Tecum skrev 2026-04-03 18:30:07 följande:

Finns mycket smal kultur som inte kan klassas som populär.

Jag svarade bara på din fråga. Det som brukar ställas mot finkultur är populärkultur, alltså de som TS nämner. 
  • Trent
    Tecum skrev 2026-04-03 15:35:47 följande:
    Eftersom du anser dig behöva ställa den frågan är det egentligen ingen idé att förklara.

Men det handlar om deras förmåga att sätta ord på känslor och företeelser på ett sätt som inte innebär att skriva lyssnaren på näsan men som ändå berör på djupet.
    Gullig härskarteknik. Den förmåga du beskriver är på intet sätt unik för dem. Det måste alltså vara något annat man missat. Prova igen.

(Jag har sett Dylan och Springsteen live många gånger. Det har varit fina upplevelser men långt ifrån de starkaste jag haft relaterat till musik.)
  • Trent
    Anonym (456) skrev 2026-04-03 13:06:02 följande:
    Trådens solstråle har vaknat ser jag?
    Frågar du mig om du ser? Tro på dig själv istället.
  • Anonym (Anonym)
    Trent skrev 2026-04-03 22:42:59 följande:
    Frågar du mig om du ser? Tro på dig själv istället.
    OOouu du blev fett dissad.
  • Trent
    Anonym (Anonym) skrev 2026-04-03 23:09:18 följande:
    OOouu du blev fett dissad.
    Ja verkligen.
Svar på tråden Uppväxtens inverkan på att bli berörd av musik och kultur