• Anonym (Kalle å Ada)

Stanna eller gå?

Separerade för ett par år sedan efter nästan 20 år, och träffade efter lite dejtande en kvinna som jag bara totalt föll för... helt handlöst, och kär som om jag vore tånåring. Men efter några månader gick vi åt skiljda håll, hon var ganska nyseparerad med en hel del stök o saker som behövdes reda ut. Tog tid att komma över det där, och saknar henne fortfarande ibland.

Efter ett tag träffade jag en annan hel underbar kvinna, vi är totalt kompatibla på alla sätt och hon är nog helt perfekt för mig. Men samma känslor som med förra kvinnan vill inte komma, jag har verkligen velat att det ska komma med tiden men inser nu efter snart ett år att det inte gör det. Tycker väldigt mycket om henne, attraktion finns och både längtan och saknad. Men det där i magen, fjärilarna, det jag skulle kalla kärlek, finns inte.

Vad ska jag göra? Fortsätta den relationen och hoppas att det kärleken kommer, att det växer fram som en del säger att det kan göra? Eller låta henne gå vidare och hitta någon som älskar henne mer än jag?

Jag är så rådvill, och vet nog egentligen vad jag borde göra.
    Men vad tycker ni?

• Svar på tråden Stanna eller gå?
  • Anonym (Granbarr)

Fjärilar är inte alltid nödvändigtvis samma sak som kärlek 

Ibland blir man överväldigande kåt, attraherad och golvad av nåns kemi och får sjuttioelva miljarder fjärilar i magen... ...men det är fortfarande inte kärlek...

Ibland är Fjärilar kemi som är dysfunktionell.. om den förra kvinnan var märkt av trassel och trauma kan du ha blivit överväldigad av henne.  

Kort ssgt. Backa bandet och se nyktert på den förra kvinnan,  det du kän6de då var troligen inte kärlek utan trauma. 

• Anonym (Kalle å Ada)

Ja, jag blev totalt golvad av henne - så långt är det rätt. Vackraste och mest sexiga och sensuella kvinna jag träffat. Men trauma känner jag nog inte är passande i det fallet, bara en rejäl överdos av kärlek och förälskelse.

Men kvinnan jag träffar nu känner jag tyvärr väldigt lite såna känslor för. Vi är som två extremt bra vänner med en hel del attraktion, både kroppsligt och intellektuellt.

Det är nog så att jag borde vara ärlig mot oss båda och bryta upp.

• Anonym (Lill)

Men är inte fjärilarna egentligen mer förälskelsen, och inte att älska. 

Fjärilarna förknippar jag med i alla fall med tom nyförälskelse, och inom psykologin så brukar man likställa nyförälskelse vid ett psykosnära tillstån, så frågan är om du vill äventyra en relation som tycks vara både kärlek och passion även om det inte blivit just så uppslukade av varandra. 

Sen är det aldrig särskilt rättvist att jämföra olika relationer på det sättet, för olika relationer, så olika ut och frammana olika känslor.

Undrar också lite om du hann bearbeta färdigt avslutet till de förra du träffade innan du började dejta på nytt igen? För det låter nästan som att du fortfarande är förälskad i henne?

Du ska kanske också fråga dig själv också om det är så schysst att är i en relation när det egentligen vill ha både någon annan och något annat. Men bara frågor. Du får avgöra själv hur du känner

Lycka till 

Svar på tråden Stanna eller gå?