• Anonym (Meme)

Rätt eller fel att testa?

Hej
    Jag har en fråga till alla som är gay egentligen kanske, men lite mer specifikt lesbisk. 

Jag har varit singel större delen av mitt liv, mestadels by choice. Och vad jag vet så är jag hetro och har än så länge aldrig varit intresserad så av en tjej. Men just nu känner jag att jag inte är ett dugg intresserad av att ge mig ut i dejtingvärlden för att hitta en man. Och det har hänt mer än en gång att jag tänkt att det vore så skönt om man kunnat träffa en tjej iställe. Som någon idé att det kanske finns mindre weirdos då

Men nu till min fråga då.
    Är det ojuste av mig att försöka kvinnospåret när jag inte ens vet om jag kan bli intresserad av kvinnor så. Vet inte om det är ojuste att kanske någon ska fatta tycke eller så och så visar det sig att jag är helt hetero?
    En del av mig tänker att det är inte schysst mot alla trevliga kvinnor där ute att jag ska ge mig in i något sånt här bara för att jag är less på de dåliga männen jag har träffat, och vet inte om jag har rätt att göra det helt enkelt. 

Hur känner ni?
    Kör på eller få klarhet i det innan jag börjar ge mig ut i dejtingvärlden.

Tack på förhand

• Svar på tråden Rätt eller fel att testa?
  • Anonym (Patricia)

Spontant... är det verkligen en romantisk relation du vill ha eller en kompis?  

Att lägga män bakom sig behöver inte betyda en annan läggning utan kan vara mer att nån gett dig otrevliga minnen typ..  

• Anonym (Meme)

Jo då är det ju, att jag har en del mindre kul upplevelser i bagaget. Men jo, det är en kärleksrelation jag vill ha, inte bara vänskap :-/

• Anonym (h)

Inte schysst alls om du syftar på vanlig dejting. För ett hångel på gayklubb skulle det väl gå men du borde veta om du är attraherad av kvinnor.

• Anonym (Meme)
    Anonym (h) skrev 2026-04-02 21:54:25 följande:

Inte schysst alls om du syftar på vanlig dejting. För ett hångel på gayklubb skulle det väl gå men du borde veta om du är attraherad av kvinnor.

Vet inte om det är riktigt så enkelt när man är demisexuell som jag eftersom det då är kopplat till det känslomässiga betydligt mer än bara fysisk attraktion.
    Det innebär också att jag aldrig skulle hångla med någon på en klubb så, för för mig måste det finnas känslor för att ta steget till sånt :-/

Och vill tro att det handlar om personen som man faller för oberoende av kön eller identitet. Men vet jag inte säkert ju. Det kan likväl vara att jag tycker det är en fin tanke och att jag önskar att det var så.

• Anonym (h)
    Anonym (Meme) skrev 2026-04-02 22:03:56 följande:

Vet inte om det är riktigt så enkelt när man är demisexuell som jag eftersom det då är kopplat till det känslomässiga betydligt mer än bara fysisk attraktion.
    Det innebär också att jag aldrig skulle hångla med någon på en klubb så, för för mig måste det finnas känslor för att ta steget till sånt :-/

Och vill tro att det handlar om personen som man faller för oberoende av kön eller identitet. Men vet jag inte säkert ju. Det kan likväl vara att jag tycker det är en fin tanke och att jag önskar att det var så.

Men har du aldrig haft känslor för en vän t.ex? Jag har själv inte någon större erfarenhet av kvinnor men vet tydligt att jag är bi/pan. Klart du kan dejta men om det behöver växa fram såpass kan det vara bra att vara öppen med det även om vissa skräms bort. 
  • Anonym (Meme)
    Anonym (h) skrev 2026-04-02 22:07:37 följande:
    Men har du aldrig haft känslor för en vän t.ex? Jag har själv inte någon större erfarenhet av kvinnor men vet tydligt att jag är bi/pan. Klart du kan dejta men om det behöver växa fram såpass kan det vara bra att vara öppen med det även om vissa skräms bort. 

Nopp, inte så pass med känslor. 

Men sen är jag 45 snart och har haft 2 relationer där jag faktiskt haft ett sexliv. Väl i en relation är det intima otroligt viktigt för mig, men däremellan så är det som att det inte finns alls. Det ska väldigt mycket till för att jag ska känna så starkt för något. :-|

• Anonym (Patricia)
    Anonym (Meme) skrev 2026-04-02 21:40:09 följande:

Jo då är det ju, att jag har en del mindre kul upplevelser i bagaget. Men jo, det är en kärleksrelation jag vill ha, inte bara vänskap :-/

Då är ju frågan om du nånstans vill "fly" från män och det du utsatts för och attt längtan efter en relation gör att du vill testa en kvinna ?  

Även en kvinna kan göra dig sårad och besviken .. 

• Anonym (Meme)
    Anonym (Patricia) skrev 2026-04-02 22:57:11 följande:

Då är ju frågan om du nånstans vill "fly" från män och det du utsatts för och attt längtan efter en relation gör att du vill testa en kvinna ?  

Anonym (Patricia) skrev 2026-04-02 22:57:11 följande:

Det är absolut inte så att jag lever i någon illusion att en relation med en kvinna skulle vara guld och gröna skogar, för jag är fullt införstått med att man alltid kan bli sårad i en relation. Och jag vet inte heller om jag skulle kalla det att fly, snarare kanske en önska av att öka oddsen att träffa någon bra. 

Det handlar inte heller bara om mina egna erfarenheter kopplat till män utan även hur det ser ut i världen med våld mot kvinnor och sexuella övergrepp osv som gör att jag börjar känna att jag inte tycker om män just nu. Jag är fullt införstått med att detta inte innebär alla män, och jag vet att det finns bra också, men det känns som att oddsen är betydligt sämre där. 

Kan samtidigt säga att det inte enbart är en rädsla eller obehövda för alla de män som inte är nice som gör det, utan det finns väl lite av en nyfikenhet också, trots att jag inte vet om det finns någon attraktionsmöjlighet eller inte. 

• Anonym (S)
    Det är ju bara att vända på det.
    Hur skulle du känna att dejta en man som vetat sen länge att han egentligen är gay, aldrig tänt på kvinnor och använder dig som ett testobjekt för att han är så trött på alla homosexuella mäns beteenden?

Skulle det kännas bra och ok?

Låt oss säga att du blir kär och investerar känslor i relationen. Hur skulle du känna när du får veta detta?

Jag personligen skulle bli väldigt kränkt om någon medvetet gjorde så.
    Du blir den som riskerar att kränka i längtan att själv slippa bli kränkt.
    Det är enligt mig inte moraliskt ok.
    Dina anledningar till varför du funderar på detta är vad som blir problematiskt

Jobba med dig själv, rädslor och trauman. Om du efter detta fortfarande är sugen och nyfiken på att testa på en lesbisk relation så hamnar allt i ett helt annat läge.
    När orsaken BARA är att du är nyfiken på lesbisk kärlek, inte som en liten detalj vid sidan av din rädsla för konskvenser av relationer av män.

Svar på tråden Rätt eller fel att testa?