• Anonym (Signa)

Retroaktiv sjukskrivning

Hej,
    Pga extrem svår graviditet och ett kejsarsnitt som gjordes samt att mitt barn inte överlevde efter 3 dagar så var jag i en stor shock och sorg. Jag har aldrig i hela mitt liv sjukskrivit mig så jag förstod inte sånt eller hur man bör göra. Jag var egen företagare så hade inte direkt någon chef som kunde guida mig med erfarenhet. Satt med min man och sjukhuskuratorn efter ca en vecka och ringde fk och Så jag bad om sjukskrivning retroaktiv, och förklarade vad som hänt, alla läkare som varit involverade skickade sjukskrivningen in till försäkringskassa. Har nu fått beslut att de är nästan klar och att de tänker att det ska ge mig ett nej till sjukpenning för att det inte är särskilda skäl. Min fråga nu är vad är särskilda skäl när det gäller retroaktivt sjukpenning?

• Svar på tråden Retroaktiv sjukskrivning
  • Anonym (P)

Obs detta är bara en gissning, men om någon i din situation får avslag så antar jag att man typ behöver ligga i koma för att få det godkänt. Alltså att det måste ha varit helt och hållet omöjligt för en att ansöka i tid. 

De regler Försäkringskassan måste följa är ju tyvärr ibland direkt inhumana.

• Yllop
    Anonym (Signa) skrev 2026-04-03 16:16:33 följande:
    Retroaktiv sjukskrivning

Hej,
    Pga extrem svår graviditet och ett kejsarsnitt som gjordes samt att mitt barn inte överlevde efter 3 dagar så var jag i en stor shock och sorg. Jag har aldrig i hela mitt liv sjukskrivit mig så jag förstod inte sånt eller hur man bör göra. Jag var egen företagare så hade inte direkt någon chef som kunde guida mig med erfarenhet. Satt med min man och sjukhuskuratorn efter ca en vecka och ringde fk och Så jag bad om sjukskrivning retroaktiv, och förklarade vad som hänt, alla läkare som varit involverade skickade sjukskrivningen in till försäkringskassa. Har nu fått beslut att de är nästan klar och att de tänker att det ska ge mig ett nej till sjukpenning för att det inte är särskilda skäl. Min fråga nu är vad är särskilda skäl när det gäller retroaktivt sjukpenning?

Hur många karensdagar har du?
    Vissa egenföretagare har fler karensdagar än den som är anställd.

• Anonym (H)

Din man då? Anmälde han till FK eller glömde ni båda två?

Blir det så mkt bortfall för dig, du har ju karens också?

Svar på tråden Retroaktiv sjukskrivning