Får konstiga tankar av ångest
Har haft ångest hela mitt liv men har haft perioder där jag har fått konstiga tankar och teorier. Ibland märker jag att det inte är möjligt, men det har varit tilfällen då jag inte fattar att de tankarna är helt galna förrens några veckor eller månader har gått.
Senaste tanken var att alla vassa föremål hade en "själ" och den själen kunde vara fylld av antingen apati eller ondska. Om jag var nära ett vasst föremål så bildades ett sorts "snöre" som band ihop våra själar vilket led till att dessa vassa föremål kunde manipulera mina känslor och tankar. Ofta i takt om att jag skulle göra illa mig själv. Kunde inte bevisa det, men bara KÄNDE att det var sant.
Gick runt rätt ofta i gymnasiet och kände att mina tankar "läckte" ur hjärnan, som vattendroppar från en kran. Och om en bil körde förbi så kunde bilens radio förstärka dessa "tankedroppar" och omvandla det till en ström och spela ut det på radion. Har själv aldrig hört att en radio ska spela ut mina tankar, och visste då att det bara var en orolig tanke pga ångesten men känslan av paranoia och skam var kvar.
Hade även en period då jag trodde alla män och pojkar var en del av en hemligt hive-mind. Och då menar jag inte det på ett sexistisk sätt men bokstavligen att "någit annat omänskligt" kunde ta över deras kroppar och kommunicera mellan varandra med telepati.
Då hade jag lite mindre självinsikt och vågafe knappt gå ut och gå till skolan vilket led till rätt mycket skolkning och sämre betyg... Insåg dock efter några månader att det inte var möjligt.
Det här är bara några exemplar.
Har aldrig varit på BUP och har ingen diagnos förutom ångest, men fick kontakt med vuxenpsykiatrin för första gången förra året och då berättade jag lite om min ångest och de gav mig olanzapine för det plus sömnbesvär. Det står online att det är för bipolära och schizofrener vilket jag inte är, men undrar om det är någon annan som har fått liknande symptom av ångest?