• Anonym (Städerskan)

Ska jag få extra betalt för frivillig mertid?

Jag har en 80% anställning. 
    Tar gärna extrapass för att säkra upp ekonomin.
    Mina arbetsledare vet detta och räknar med att jag alltid vill jobba extra och planerar därför in flera timmar på mitt schema automatiskt.
    Jag får lov att säga nej och att jag inte kan.
    Från 1 mars är det nya regler som gäller i vårt kollektivavtal. Nu ska beordrad mertid ge lika mycket betalt som övertid.
    Min fråga är ju då om detta ses som beordrad mertid? 
    På ett sätt är den ju frivillig men jag planerar inte mitt schema själv utan följer bara det schema som tilldelas mig.

• Svar på tråden Ska jag få extra betalt för frivillig mertid?
  • Anonym (Tareq)

Om du inte är tvingad så är det inte beordrad övertid Eftersom du själv bett om fler timmar så kan det inte bli beordrad. 

• Anonym (M)

Du blir beordrad att jobba så är det övertid. Men även om du frivilligt tar på dig ett extrapass så ska frpn och med nu ha övertid. För dig gör det ingen skillnad, mer än att du för mer betalt för extrapass. 

• MsM84
    Anonym (M) skrev 2026-04-04 18:56:14 följande:

Du blir beordrad att jobba så är det övertid. Men även om du frivilligt tar på dig ett extrapass så ska frpn och med nu ha övertid. För dig gör det ingen skillnad, mer än att du för mer betalt för extrapass. 

Risken är dock att de väljer ta in någon annan istället för det blir för dyrt att betala mertid för vanliga pass..
  • Anonym (M)
    MsM84 skrev 2026-04-04 19:12:10 följande:
    Risken är dock att de väljer ta in någon annan istället för det blir för dyrt att betala mertid för vanliga pass..
    Ja, det kan de välja att göra. Timanställda får inte övertid. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Städerskan) skrev 2026-04-04 18:06:34 följande:

Mina arbetsledare vet detta och räknar med att jag alltid vill jobba extra och planerar därför in flera timmar på mitt schema automatiskt.
    Från 1 mars är det nya regler som gäller i vårt kollektivavtal. Nu ska beordrad mertid ge lika mycket betalt som övertid.
    På ett sätt är den ju frivillig men jag planerar inte mitt schema själv utan följer bara det schema som tilldelas mig.

Kolla med ditt fack. Hur kollektivavtal funkar varierar.

Inte ovanligt att endast timmar över heltid ger övertidspåslag.

Sen är det få kollektivavtal som särskiljer på beordrad och frivilig. 
  • Yllop
    Anonym (Städerskan) skrev 2026-04-04 18:06:34 följande:

Om du jobbar så mycket extra kan du inte få din tjänst uppskriven till 85 eller 90 % istället?
  • Anonym (M)
    Anonym (J) skrev 2026-04-04 19:27:49 följande:
    Kolla med ditt fack. Hur kollektivavtal funkar varierar.

Inte ovanligt att endast timmar över heltid ger övertidspåslag.

Sen är det få kollektivavtal som särskiljer på beordrad och frivilig. 
    Nu mera så är allt man jobbar över sin anställning övertid. Det sk mertid upp till heltid tas bort. 
Svar på tråden Ska jag få extra betalt för frivillig mertid?