• Anonym (Tråkmånskultur)

Svensk kultur får mig att må dåligt

Att man inte får ge komplimanger till folk, osv

• Svar på tråden Svensk kultur får mig att må dåligt
  • Anonym (Kalle)
    Anonym (Tråkmånskultur) skrev 2026-04-04 18:16:36 följande:
    Svensk kultur får mig att må dåligt

Att man inte får ge komplimanger till folk, osv

Så flytta till Iran eller Berlin eller vart du nu alltid säger du ska flytta till. 

Det går alldeles utmärkt att ge komplimanger i Sverige, om man vet hur man gör. Men kommentera inte random kvinnors utseende. 

Svårt?

• Anonym (Osocialiteten)

Jag avskyr både tråkigheten och att svenskar för det mesta är så osociala. Jag har semestrat i både England och Tyskland flera gånger och det är stooor skillnad. Där pratar folk med en och uppmärksammar en, är trevliga och vänliga. Så pass att jag drar mig för att åka hem till kalla Sverige igen. Tillochmed bara när man kommer över sundet till Danmark är det stor skillnad.

Jag undrar ofta varför svenskar blivit så tråkiga, slutna och kalla.

• Anonym (Tråkmånskultur)
    Anonym (Kalle) skrev 2026-04-04 19:55:33 följande:

Så flytta till Iran eller Berlin eller vart du nu alltid säger du ska flytta till. 

Det går alldeles utmärkt att ge komplimanger i Sverige, om man vet hur man gör. Men kommentera inte random kvinnors utseende. 

Svårt?

I guess alltså. Jag skrev nyligen en tråd om att komplimanger i butik och folk skrev:

- Nej fyfan, vad läbbigt.
    - Åh usch nej, främlingar som pratar om mina barn.

Dvs. negativ attityd. Men jag förstår att det nog är en tankefälla / ångestfälla att tro att folk verkligen skulle tycka det när man står där vid kassan och pratar med en stammis sådär förtroget och säger, nej men shit vilka snygga skor du har! :D Och såklart man inte börjar prata sådär jättemycket med en främling.

Jag har generellt jättestora problem med att lära känna människor dock. Jag kan känna en person jättelänge, och sen kommer en ny mer normal person, och pratar jättemycket, och vips vet den personen långt mer om samme person som jag hängt jättemycket med utan att jag fått veta någonting. Det stör mig. Jag är ju jättenyfiken, men väldigt försiktig och kort i att prata med folk. Det är fel på mig. 

• Anonym (Usa)

Har bott i usa +25 år och min amerikanska fru och jag upplever det samma när vi besöker Sverige, svenskar är kalla och opersonliga så det verkligen står ut jämfört med andra nationaliteter, även jämfört med andra skandinaviska länder. 

• Anonym (M.)
    Anonym (Kalle) skrev 2026-04-04 19:55:33 följande:

Svårt?

...och om han ger en främmande kvinna en komplimang i Iran, kan han mycket väl bli mördad... eller riskera att den kvinnan blir mördad av sin make eller klan. 
  • nihka

Klart man får ge komplimanger. Jag fick senast en komplimang för några dagar sedan från en vän jag inte har träffat på ett tag.

Komplimanger som är ärligt menade och ges utan baktankar är bara trevligt. Jag kan både ge och ta.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Svensk kultur får mig att må dåligt