• Anonym (Emotionell)

Är du mer rationell eller mer emotionell?

Jag har fått intrycket av att många på diskussionsforum/ social media gärna vill se sig som rationella och pragmatiska. Om jag jämför med folk jag umgås med utanför skärmen, så är det en ganska stor skillnad. De jag umgås med resonerar mer utifrån sina känslor och upplevelser. Jag har också upplevt att ateism och skepticism är vanligare på nätet medan folk man möter annars ofta har en tro på Gud eller "något högre".

Hur är det med dig? Är du mer rationell eller mer emotionell? Eller växlar du personlighet på nätet kontra utanför skärmen?

• Svar på tråden Är du mer rationell eller mer emotionell?
  • Anonym (Vidar)
    Anonym (Emotionell) skrev 2026-04-04 18:40:38 följande:
    Är du mer rationell eller mer emotionell?

Jag har fått intrycket av att många på diskussionsforum/ social media gärna vill se sig som rationella och pragmatiska. Om jag jämför med folk jag umgås med utanför skärmen, så är det en ganska stor skillnad. De jag umgås med resonerar mer utifrån sina känslor och upplevelser. Jag har också upplevt att ateism och skepticism är vanligare på nätet medan folk man möter annars ofta har en tro på Gud eller "något högre".

Hur är det med dig? Är du mer rationell eller mer emotionell? Eller växlar du personlighet på nätet kontra utanför skärmen?

Jag vill gärna leva mitt liv emotionellt.

Men fatta mina beslut rationellt.
  • Aniiee

Man kan omöjligt ha det ena utan det andra, så....

Omae no mono wa watashi no mono, watashi no mono mo watashi no mono
  • Anonym (Emotionell)
    Aniiee skrev 2026-04-04 19:42:57 följande:

Man kan omöjligt ha det ena utan det andra, så....

Förstår vad/ hur du menar, jag menade mest om man är mer åt det rationella eller mer åt det emotionella hållet.

Dvs om du mer har ett behov av att förklara saker logiskt och rationellt eller om du blandar in dina känslor och upplevelser mer i det du skriver.
  • Anonym (Emotionell)
    Anonym (Vidar) skrev 2026-04-04 18:51:17 följande:
    Jag vill gärna leva mitt liv emotionellt.

Men fatta mina beslut rationellt.
    Låter vettigt :)
  • Anonym (A+)

Jag är väldigt rationell och tycker alldeles för många i detta forum svarar emotionellt på en nivå som ger ett grymt korkat intryck. Dom människorna är inte ute efter att ge ett rationellt svar på frågan som ställs utan att gå på det emotionella och provocera/såra, mest troligt för att deras egna liv saknar vettigt innehåll. 

• Anonym (Emotionell)
    Anonym (A+) skrev 2026-04-04 20:08:43 följande:

Jag är väldigt rationell och tycker alldeles för många i detta forum svarar emotionellt på en nivå som ger ett grymt korkat intryck. Dom människorna är inte ute efter att ge ett rationellt svar på frågan som ställs utan att gå på det emotionella och provocera/såra, mest troligt för att deras egna liv saknar vettigt innehåll. 

Jag upplever det snarare som att flera här försöker framstå som rationella och logiska, men när man kommer in på vissa "hjärtefrågor" (ämnen som triggar det känslomässiga hos dem) så blir de plötsligt irrationella och ibland även instabila.

Jag tror därför att det för dem mera handlar om "känslan" av att vara rationell snarare än att verkligen vara det.
  • Anonym (Lite av varje)

Jag försöker få till en balans. Reagerar man enbart emotionellt eller enbart rationellt så blir det sällan bra.

• Anonym (A+)
    Anonym (Emotionell) skrev 2026-04-04 20:11:16 följande:
    Jag upplever det snarare som att flera här försöker framstå som rationella och logiska, men när man kommer in på vissa "hjärtefrågor" (ämnen som triggar det känslomässiga hos dem) så blir de plötsligt irrationella och ibland även instabila.

Jag tror därför att det för dem mera handlar om "känslan" av att vara rationell snarare än att verkligen vara det.
    Håller absolut inte med. I många fall berättar någon om ett tämligen "enkelt" dilemma, men som ev kan beröra nåt som kanske vissa andra räknar som "känsligt". Istället för att hålla sig till frågan blandar dom då in sina egna värdegrunder om rätt och fel trots att det aldrig ens ingick i frågan. Tråden spårar helt ur och istället för svar på grundfrågan kletar dessa människor sin egen moral över hela tråden och det är rätt vanligt att dom går till personangrepp mot TS som ska framställas som "dålig".

I ett seriöst forum hade en admin gått in och tagit bort dessa påhopp och stängt av personer som gör på detta sätt, men det sker väldigt sällan på FL.
  • Anonym (Ok)
    Anonym (A+) skrev 2026-04-04 20:08:43 följande:

Och ditt svar är ett bra exempel på någon som inte är rationell. Att dra till med personangrepp är verkligen inte rationellt. 
  • Anonym (A+)
    Anonym (Ok) skrev 2026-04-04 20:52:19 följande:
    Och ditt svar är ett bra exempel på någon som inte är rationell. Att dra till med personangrepp är verkligen inte rationellt. 
    Att vissa människor är mer logiska (högre IQ) är knappast nåt påhitt. Vi blandar vanligtvis inte in känslor i våra slutsatser. Och ditt påstående är inget annat än just ett löst påstående. 
  • Anonym (Emotionell)
    Anonym (A+) skrev 2026-04-04 20:29:30 följande:
    Håller absolut inte med. I många fall berättar någon om ett tämligen "enkelt" dilemma, men som ev kan beröra nåt som kanske vissa andra räknar som "känsligt". Istället för att hålla sig till frågan blandar dom då in sina egna värdegrunder om rätt och fel trots att det aldrig ens ingick i frågan. Tråden spårar helt ur och istället för svar på grundfrågan kletar dessa människor sin egen moral över hela tråden och det är rätt vanligt att dom går till personangrepp mot TS som ska framställas som "dålig".

I ett seriöst forum hade en admin gått in och tagit bort dessa påhopp och stängt av personer som gör på detta sätt, men det sker väldigt sällan på FL.
    Först säger du "håller absolut inte med" för att sedan hålla med? Att blanda in egna värdegrunder och åsikter grundat på vad man känner inför något är väl i högsta grad känslomässigt.
  • Anonym (A+)
    Anonym (Emotionell) skrev 2026-04-04 21:12:20 följande:
    Först säger du "håller absolut inte med" för att sedan hålla med? Att blanda in egna värdegrunder och åsikter grundat på vad man känner inför något är väl i högsta grad känslomässigt.
    Jag blandar inte in värdegrunder i mina svar, andra gör det. Gå igenom lite otrohetstrådar på detta forum så syns mönstret väldigt tydligt på dom svar som ges. 
  • Embla twopointoh
    Anonym (Emotionell) skrev 2026-04-04 20:11:16 följande:

Som jag ser det så kan någon överlag vara en rationell person, men det kan finnas tillfällen och/eller "hjärtefrågor" som kickar igång en mer emotionell respons. Alla är människor, liksom, ingen är antingen rationell eller emotionell, de flesta är en blandning, och det kan som sagt dessutom växla beroende på dagsform och ämne. 

Visst, självinsikt är svårt och ingen besitter sådan till hundra procent, och det finns säkert de som ser sig som rationella trots att de egentligen inte är det, men jag tror att du felaktigt drar många över en kam här. Dessutom händer det relativt ofta att vissa klistrar sina egna tolkningar och känslor på andra här inne, att de nästan per automatik tolkar allt meningsmotstånd som varande känslomässigt och att personen som argumenterar emot dem har blivit triggade eller upprörda. Det blir som en typ av ad hominem, att har någon en annan åsikt än dem själva och argumenterar emot, så har meningsmotståndaren per definition blivit upprörd av debatten och avfärdas därför på grund av denna påklistrade upprördhet. 
  • Zoegazz

Irl definitivt mer emotionell. På forum och i text kan jag behärska mig bättre.

• Zoegazz
    Anonym (A+) skrev 2026-04-04 21:08:18 följande:
    Att vissa människor är mer logiska (högre IQ) är knappast nåt påhitt. Vi blandar vanligtvis inte in känslor i våra slutsatser. Och ditt påstående är inget annat än just ett löst påstående. 
    Handlar inte om IQ. Skulle säga det mer handlar om impulskontroll och temperament. Hade en kollega som var med i Mensa och ändå var sjukt emotionell och impulsiv och hamna i konflikt regelbundet. 
  • Anonym (Både)

Både ock skulle jag säga.

• Anonym (Jag argumenterar, du har fått för dig, han/hon skäller som en galning)
    Anonym (A+) skrev 2026-04-04 21:08:18 följande:
    Jag upplever snarare att de som har högre IQ är bättre på att hitta på efterkonstruktioner till stöd för sina emotionella reaktioner inför sig själva (och ibland även andra), än att de inte skulle vara påverkade av dessa reaktioner.

Man kan vara rationell till vardags och professionell inom ramen för sitt yrke men ändå halvt omöjlig i en personlig affekt-situation.
Svar på tråden Är du mer rationell eller mer emotionell?