Anonym (Emotionell) skrev 2026-04-04 20:11:16 följande:
Jag upplever det snarare som att flera här försöker framstå som rationella och logiska, men när man kommer in på vissa "hjärtefrågor" (ämnen som triggar det känslomässiga hos dem) så blir de plötsligt irrationella och ibland även instabila.
Jag tror därför att det för dem mera handlar om "känslan" av att vara rationell snarare än att verkligen vara det.
Som jag ser det så kan någon överlag vara en rationell person, men det kan finnas tillfällen och/eller "hjärtefrågor" som kickar igång en mer emotionell respons. Alla är människor, liksom, ingen är antingen rationell eller emotionell, de flesta är en blandning, och det kan som sagt dessutom växla beroende på dagsform och ämne.
Visst, självinsikt är svårt och ingen besitter sådan till hundra procent, och det finns säkert de som ser sig som rationella trots att de egentligen inte är det, men jag tror att du felaktigt drar många över en kam här. Dessutom händer det relativt ofta att vissa klistrar sina egna tolkningar och känslor på andra här inne, att de nästan per automatik tolkar allt meningsmotstånd som varande känslomässigt och att personen som argumenterar emot dem har blivit triggade eller upprörda. Det blir som en typ av ad hominem, att har någon en annan åsikt än dem själva och argumenterar emot, så har meningsmotståndaren per definition blivit upprörd av debatten och avfärdas därför på grund av denna påklistrade upprördhet.