• Anonym (Tråkig)

Äldre och deprimerad

Tänkte bara skriva lite. Fyllt 61 och känner ingen livslust längre. Har inget jag längtar till inga planer som lockar utan allt är en grå vardag. Förr tyckte jag våren var rolig när naturen vaknar men nu spelar det ingen roll. Känner ingen glädje i att vakna på morron. Varför ska jag ha denna dagen igen. Skulle aldrig aktivt ta livet av mig men om jag fick en dödlig sjukdom vore det ett bra slut. Hur knäppt låter inte mina funderingar här på morgonen?

• Svar på tråden Äldre och deprimerad
  • Anitram

Hej!
    Vet precis hur du känner dig. Är inne i min fjärde eller femte depression nu. Vet att jag mådde allra sämst i min första depression men det är på något sätt värre nu för jag har ett litet barn att tänka på? 

Men jag har samma tankar som dig. Ingenting är roligt, jag vill inte riktigt leva men inte dö. Jag längtar till jobbet för där kan jag tänka på annat istället. 

Men mitt bästa tips är att kontakta din vårdcentral och säg som det är, att du mår dåligt och önskar hjälp. Jag har fått nya mediciner och kontakt med en psykolog på nätet (via vårdcentralen så det går på högkostnadsskyddet). Det går sakta men det går i alla fall åt rätt håll även om vissa dagar är värre än andra. 

Svar på tråden Äldre och deprimerad