• Anonym (Selma)

Följer ni Socialstyrelsens alkoholrekomendationer?

Tänker ni på rekommendationerna och vad som räknas som riskbruk? Tror ni att det är vanligt att gemene svensk dricker mer än dessa?

"Socialstyrelsen definierar riskbruk av alkohol som 10 eller fler standardglas per vecka för både män och kvinnor, alternativt intensivkonsumtion (4 eller fler glas vid ett tillfälle) minst en gång i månaden."

• Svar på tråden Följer ni Socialstyrelsens alkoholrekomendationer?
  • Postman

Nej inte ett dugg. extremt sällan jag tar hänsyn till socialstyrelsens rekommendationer oavsett vad det än är. 

• mammabitch

Nu dricker jag betydligt mindre äm rekommendationerna, men skulle knappast ändra på något beroende på vad socialstyrelsen tycker.

• Anonym (L)

Nej, jag dricker betydligt mindre så jag har inte direkt koll på deras rekommendationer. 

• Anonym (Mia)

Jag har inte ändrat min alkoholkonsumtion och som kvinna så ökade väl gränsen för riskbruk från 9 till 10 standardglas per vecka med deras nya rekommendationer?

Jag tycker att det är bra att de har uppdaterade, forskningsbaserade rekommendationer och ser det som en bra balans till wellnessindustrin och alla tyck-myckande influensers. 

• Ofiltreratsamtall3

Endast svammel från batikhäxor och moral riddare. Majoriteten av svensson är över deras såkallade riskbeteend, inkl resten av europa. 

• Anonym (Näpp)

Näpp, absolut inte. Dricker så pass sällan att deras riktlinjer har noll betydelse.

• Anonym (Lim)
    Ofiltreratsamtall3 skrev 2026-04-05 21:19:45 följande:

Endast svammel från batikhäxor och moral riddare. Majoriteten av svensson är över deras såkallade riskbeteend, inkl resten av europa. 

Blir det mindre riskabelt om fler gör samma sak? Eller vad menar du?
  • Ofiltreratsamtall3
    Anonym (Lim) skrev 2026-04-05 21:29:17 följande:
    Blir det mindre riskabelt om fler gör samma sak? Eller vad menar du?
    Nej jag menar att deras nivå är trams. Det är endast Sverige som har den riktlinjen, och den är inte ett mått på missbruk. 

Det är som PEth testerna. Batikhäxor som ska bedömma vad som är anständigt beteende, som inte är inom deras område. 
  • Anonym (.)

Dricker nästintill aldrig alkohol. Om jag blir bjuden någon gång (mindre än en gång per år), så blir det högst ett litet glass av något. 

• Anonym (Lim)
    Ofiltreratsamtall3 skrev 2026-04-05 22:01:02 följande:
    Nej jag menar att deras nivå är trams. Det är endast Sverige som har den riktlinjen, och den är inte ett mått på missbruk. 

Det är som PEth testerna. Batikhäxor som ska bedömma vad som är anständigt beteende, som inte är inom deras område. 
    Fast det stämmer inte. Det finns länder som har lägre, som Kanada och Australien, och länder som har lika, som England. Visst, syderuropeiska länder har högre, men de äter också nyttigare än vi gör. 
Svar på tråden Följer ni Socialstyrelsens alkoholrekomendationer?