• ÖnsEnsamma

Är jag problemet?

Det är första gången jag ens gör ett inlägg om något överhuvudtaget.. Men jag känner mig så klar med att vara ensam i det här!

Jag och min sambo har försökt i 1,5 år. Jag har blivit gravid tidigare, men det har varit i situationer där det absolut inte varit aktuellt.. Och nu när jag verkligen vill, så blir det inget.. Vi "ligger i" så att säga realtivt ofta, jag håller koll på mina ägglossningar osv, men är det jag som övertänker allt?
    Min svärmor, mamma och vänner säger att mitt "övertänkande" sätter käppar i hjulen för det hela, att det får min kropp att överreagera och sedan leder till att det aldrig blir av..
    Jag hade ett missfall, var inte medveten om att jag var gravid alls utan fick min mens som vanligt trodde jag.. När jag hoppade in i duschen fick jag inse själv.. Dessvärre är det inte första gången jag får ett missfall, men första gången var de pga p-piller!
    Kan de vara så att jag är problemet? Är det jag som gör att vi går "barnlösa"?

Jag känner mig så genuint förstörd över det här, jag orkar inte gråta på kvällarna längre.

• Svar på tråden Är jag problemet?
  • Grässtrå77

Det är ju omöjligt för oss här att veta varför ni inte blir gravida. Men det är inte så att en kvinna inte blir gravid för att hon spänner sig och övertänker. Hade det varit så hade inte kvinnor blivit gravida under krig och kriser, men det händer hela tiden.

Kolla upp vilka regler som gäller i din region om när ni kan söka hjälp och boka in en tid så fort ni har möjlighet. Det finns bra hjälp att få även om det tyvärr inte funkar för alla par.

Lycka till

• Anonym (S)

Om ni har försökt i över ett år så är det dags att gå till läkaren och kolla upp er. 

Lycka till!

• Anonym (f)

Varför skulle det vara du och inte honom? Eller en kombination. Vissa har svårigheter helt enkelt. När i processen skedde missfallet? Tänker om ni ska ta och söka hjälp nu, att kolla upp saker. Dina anhöriga vill säkert väl men det är inte korrekt att en blir gravid lättare "om man slappnar av". 

Svar på tråden Är jag problemet?