• Anonym (Framtiden)

Hjälp mig tänka kring gemensam bostad?

Hej!

Jag är särbo, vi har varit tillsammans i ca 1.5 år. Vi kommer leta gemensam bostad lite längre fram, kanske om 1.5 år. Vi är inne på att köpa ett gemensamt hus, jag är flexibel på bostadsort, han är mer att han inte vill ha för långt till sitt jobb. Jag menar att det är inte ens säkert att han kommer jobba kvar på sitt nuvarande jobb framöver. Vi är dessutom inte purunga heller, runt 50. Jag tänker att köper vi något lite utanför de "hippa/dyra" ställena blir det billigare och vi får mer för pengarna. Jag har en dröm om att bo lite avsides, ha höns och odla i växthus och pallkragar. Jag tänker att om vi köper ett hus lite utanför kan vi ha extra rum så att våra barn kan komma och sova över när de känner för det (de har inte flyttat hemifrån än men är nog bara en tidsfråga). Han har en dyr veteranbil och vill ha ett stort garage till den. En pool eller spa är något vi båda skulle vilja investera i. Han är också inne på att kunna odla hemma.

Hur hade ni tänkt gällande gemensam bostad som förhoppningsvis blir er sista? Jag skulle behöva lite input. 
  • Svar på tråden Hjälp mig tänka kring gemensam bostad?
  • Anonym (?)

Han lär jobba ca 10 år till. En bostad som inte funkar med hans jobb verkar dumt. Går det att hitta ett hus med det ni vill ha inom rimligt pendlingsavstånd?

Sen lär det inte bli er sista bostad. Om drygt 20 år kommer ni troligvis inte kunna ta hand om ett större hus med trädgård mm.

• Anonym (Framtiden)
    Anonym (?) skrev 2026-04-06 09:33:33 följande:

Han lär jobba ca 10 år till. En bostad som inte funkar med hans jobb verkar dumt. Går det att hitta ett hus med det ni vill ha inom rimligt pendlingsavstånd?

Sen lär det inte bli er sista bostad. Om drygt 20 år kommer ni troligvis inte kunna ta hand om ett större hus med trädgård mm.

Jag jobbar också, vill inte heller behöva pendla hur långt som helst. Jag är dessutom några år yngre och kommer jobba längre. Jodå, det finns hus närmare men som kostar 1-2 miljoner mer. Vi jobbar inte i samma stad heller, det skiljer ca 2-2.5 mil mellan våra jobb. 
  • Anonym (Old)
    Anonym (Framtiden) skrev 2026-04-06 10:20:15 följande:
    Jag jobbar också, vill inte heller behöva pendla hur långt som helst. Jag är dessutom några år yngre och kommer jobba längre. Jodå, det finns hus närmare men som kostar 1-2 miljoner mer. Vi jobbar inte i samma stad heller, det skiljer ca 2-2.5 mil mellan våra jobb. 
    Om ni bara är runt 50 så kan det ju mycket väl bli att ni jobbar 20 år till, så fokus på att era jobb fungerar borde vara prio ett. Börja med att bestämma vilken stad ni ska bo i och så får en byta jobb. Pendla sliter i längden och om någon av er måste åka bill till jobbet så lär det bli snordyrt nu när oljepriset sticker iväg. Bättre att kunna cykla eller ta bussen.
  • Anonym (Framtiden)
    Anonym (Old) skrev 2026-04-06 11:14:24 följande:
    Om ni bara är runt 50 så kan det ju mycket väl bli att ni jobbar 20 år till, så fokus på att era jobb fungerar borde vara prio ett. Börja med att bestämma vilken stad ni ska bo i och så får en byta jobb. Pendla sliter i längden och om någon av er måste åka bill till jobbet så lär det bli snordyrt nu när oljepriset sticker iväg. Bättre att kunna cykla eller ta bussen.
    Vi vill inte bo i de städer vi jobbar i, det är storstäder och inget vi vill bo i. Vi vill gärna ut en bit, typ landet men ändå nära stan. Vi pendlar med bil idag, jag har ca 23 min till jobb, han 35 till sitt. Jag kan tänka mig längre pendlingstid om det skulle behövas. Att byta jobb är inte något man bara gör sådär, det är inte lätt med nytt jobb, dessutom trivs jag jättebra på mitt. Förstår dock tanken med att ha närheten till jobb och kunna cykla men om ingen vill bo i en storstad är det svårt.
  • Anonym (?)
    Anonym (Framtiden) skrev 2026-04-06 10:20:15 följande:
    Ni behöver en bostad som funkar med båda era jobb. Vad är accetabelt pendlingsavstånd? Utgå från det och se vilka områden som är aktuella. 
  • Anonym (Old)
    Anonym (Framtiden) skrev 2026-04-06 11:32:32 följande:
    Vi vill inte bo i de städer vi jobbar i, det är storstäder och inget vi vill bo i. Vi vill gärna ut en bit, typ landet men ändå nära stan. Vi pendlar med bil idag, jag har ca 23 min till jobb, han 35 till sitt. Jag kan tänka mig längre pendlingstid om det skulle behövas. Att byta jobb är inte något man bara gör sådär, det är inte lätt med nytt jobb, dessutom trivs jag jättebra på mitt. Förstår dock tanken med att ha närheten till jobb och kunna cykla men om ingen vill bo i en storstad är det svårt.
    Ok förstår. Ni jobbade ju i olika städer som låg rätt nära varandra så mittemellan de städerna kanske? Om ni kan acceptera att kommuninvånarna är halvkassa och att ni behöver två bilar så ökar nog utbudet på hus.
Svar på tråden Hjälp mig tänka kring gemensam bostad?