• Anonym (Anonym)

Läsa en ny utbildning

Jag har pluggat en 3 årig utbildning som jag ångrar nu, jag trivs verkligen inte och känner att det är så fel, jag vet inte varför jag fick för mig att plugga det här, och yrket blev inte som jag tänkt mig. Jag har fått jobb, men det är en annan utbildning som jag vill plugga och som jag velat plugga i 1 år nu, är helt säker på att det är rätt, har gått in på djupet kring den. Är det dumt att plugga en ny treårig utbildning 8 månader efter examen? Jag orkar det och har råd, men är rädd att folk ska tycka att det är slöseri med tid. Det jag funderar på är att gå från sjuksköterska till socionom? Någon som gjort något liknande? Tacksam för att ni tog er tid att läsa och svara. 

• Svar på tråden Läsa en ny utbildning
  • Anonym (H)

Strunta i vad folk tycker. 

Du kan inte dra ditt sjukskörerskejobb åt ett håll som påminner om socionom? Beror naturligtvis på varför du vill bli socionom. 

• Anonym (Skolssk)

Gå vub till skolsköterska? Det jobbet innefattar en hel del samtal. 

• Anonym (Go for it!)

Självklart ska du satsa på den utbildning du tror på, och strunta fullständigt i eventuella idioter som tycker att du gör fel. Dessutom är detta viktigt även för dina patienter - en sjuksköterska som vantrivs med sitt jobb blir ingen bra sjuksköterska. 

• Anonym (Bert-Åke)

Du bestämmer, inte "folk".

Jag har en kompis som gick lärarutbildning i flera år men aldrig har jobbat som lärare. Han upptäckte att han ville vara journalist. Så han blev det (utan att gå en ny utbildning, dock.)

Min fru gick sköterskeutbildning men hatar blod och sprutor, så hon har jobbat i psykiatrin hela livet.

Man får ändra sig.

• Anonym (Go for it!)
    Anonym (Bert-Åke) skrev 2026-04-06 12:39:27 följande:

Du bestämmer, inte "folk".

Jag har en kompis som gick lärarutbildning i flera år men aldrig har jobbat som lärare. Han upptäckte att han ville vara journalist. Så han blev det (utan att gå en ny utbildning, dock.)

Min fru gick sköterskeutbildning men hatar blod och sprutor, så hon har jobbat i psykiatrin hela livet.

Man får ändra sig.

Hur lyckas hon undvika blod och sprutor bara för att hon jobbar i psykiatrin? Det är en genuin undran alltså - inte ett ifrågasättande.
Svar på tråden Läsa en ny utbildning