• Anonym (Uppgiven)

Sluta investera i förhållandet

Jag kom till insikt under långledigheten att det nog bara är jag som öser av mig själv in i äktenskapet. Vi är inte ovänner, jag får bara inget gensvar. Jag vill inte skiljas, eftersom jag vägrar ge upp om halva barnets uppväxt. Min fundering är, finns det andra som bara... Slutat? Fortsatt leva ihop, fortsatt leda "Familjen AB", men som gett upp om att försöka förbättra, förändra, facilitera ett bra samliv? Är det uthärdligt? Något säger mig att det hade varit lättare att bara skita i att försöka än att varje dag kämpa i motvind.

• Svar på tråden Sluta investera i förhållandet
  • Anonym (Granbarr)

Min erfarenhet är att det är samma sak som att leda äktenskapet/förhållandet rött ner I skilsmässan.. 

För nånstans på vägen kommer partnern att reagera och sen går det fort ...plötsligt är det HEN som tar initiativet till skilsmässan... och plötsligt tre veckor senare är huset sålt och barnen bytt skola... 

• Anonym (Utför)

Tror också det går utför rätt fort då tyvärr. Det beror ju på vad du menar. Sluta bry sig helt eller sluta ta initiativ till sex? Är det sexlivet som är problemet? Föreslå öppen relation? Kan gå snett och det var en tråd om det nyss men har en vän som lever så och det fungerar utmärkt.

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Granbarr) skrev 2026-04-06 10:35:18 följande:

Min erfarenhet är att det är samma sak som att leda äktenskapet/förhållandet rött ner I skilsmässan.. 

För nånstans på vägen kommer partnern att reagera och sen går det fort ...plötsligt är det HEN som tar initiativet till skilsmässan... och plötsligt tre veckor senare är huset sålt och barnen bytt skola... 

Han verkar ju nöjd med att huset är rent, blommorna vattnade och barnet distraherat... Annars hade han väl själv tagit initiativ till en kram, en promenad till lekplatsen eller frågat hur min dag har varit? Jag ställer mig frågande till om han över huvud taget hade märkt något. Hela helgen har jag bara varit tyst och eftergivlig, och jag tror att han tycker att det är jätteskönt. 
  • Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Utför) skrev 2026-04-06 10:57:18 följande:

Tror också det går utför rätt fort då tyvärr. Det beror ju på vad du menar. Sluta bry sig helt eller sluta ta initiativ till sex? Är det sexlivet som är problemet? Föreslå öppen relation? Kan gå snett och det var en tråd om det nyss men har en vän som lever så och det fungerar utmärkt.

Nej sex vill han gärna ha. Men det är väl också det enda. Det är all annan närhet, såväl fysiskt som emotionell, som sakta men säkert försvinner om jag inte upprätthåller det. Samtal, kramar... Omtanke. Puts väck. 
  • Anonym (Utför)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2026-04-06 10:57:40 följande:
    Han verkar ju nöjd med att huset är rent, blommorna vattnade och barnet distraherat... Annars hade han väl själv tagit initiativ till en kram, en promenad till lekplatsen eller frågat hur min dag har varit? Jag ställer mig frågande till om han över huvud taget hade märkt något. Hela helgen har jag bara varit tyst och eftergivlig, och jag tror att han tycker att det är jätteskönt. 
    Brukar han vara den som tar initiativ och nu har han slutat med det?
  • Anonym (Granbarr)

Krasst sett - han får slla behov tillgodosedda utan att röra ett finger och utan att få några konsekvenser - varför skulle han sluta med det? Det funkar ju....? 

Sluta kratta manegen åt honom och börja ge konsekvenser istället så ska du se att saker  börjar hända...

• Anonym (Uppgiven)
    Anonym (Utför) skrev 2026-04-06 11:04:16 följande:
    Brukar han vara den som tar initiativ och nu har han slutat med det?
    Nej. Jag upplevde oss som väldigt jämna och lika. Vi "pratade samma språk" så att säga. Efter ett par år ihop och ett barn senare är det helt upp till mig att initiera närhet eller "familjetid". Helst hade han suttit vid datorn/paddan/telefonen all ledig tid (eller det gör han i princip redan), med undantag för sex och älgjakt. Kanske lite pyssel med bilen. Och tro mig, jag har tjatat, gnällt, bönat och bett om förändring. Rotat i om det kan vara någon depression. Föreslagit det ena med det tredje. Vänt och vridit. Det kostar mer än det smakar att alltid driva på för att vi över huvud taget ska ha en relation och inte bara bo under samma tak. 
  • Anonym (Granbarr)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2026-04-06 11:17:51 följande:
    Nej. Jag upplevde oss som väldigt jämna och lika. Vi "pratade samma språk" så att säga. Efter ett par år ihop och ett barn senare är det helt upp till mig att initiera närhet eller "familjetid". Helst hade han suttit vid datorn/paddan/telefonen all ledig tid (eller det gör han i princip redan), med undantag för sex och älgjakt. Kanske lite pyssel med bilen. Och tro mig, jag har tjatat, gnällt, bönat och bett om förändring. Rotat i om det kan vara någon depression. Föreslagit det ena med det tredje. Vänt och vridit. Det kostar mer än det smakar att alltid driva på för att vi över huvud taget ska ha en relation och inte bara bo under samma tak. 
    Låter onekligen som att han faktiskt tappat känslorna med tiden och sen är kvar för barnens skull ... och för att han har ett fungerande hem 
  • Anonym (Kramolainen)
    Anonym (Uppgiven) skrev 2026-04-06 11:03:23 följande:
    Nej sex vill han gärna ha. Men det är väl också det enda. Det är all annan närhet, såväl fysiskt som emotionell, som sakta men säkert försvinner om jag inte upprätthåller det. Samtal, kramar... Omtanke. Puts väck. 
    Jag är kramigare och pussigare än henne. Jag saknar tidvis bekräftelse, vilket jag talar om för henne. Då visar hon sympati och kramar mig spontant - i ungefär två dagar. 

Men hon avvisar mig inte. Hon gillar att jag rör henne, klappar henne, ser henne i ögonen och lyssnar aktivt. Så jag får åtminstone det gensvaret. Och hon gillar sex, får alltid orgasm, och tar någon gång ibland initiativ, även om det oftast är jag som lägger upp bollen så hon kan välja att smasha.

Någon sa: "Man får inte alltid det man vill ha, men har man tur så får man det man behöver."
Svar på tråden Sluta investera i förhållandet