Säga upp kontakt med syskon?
Har insett nu på "äldre dagar", 40 år, att många har problem i sina syskonrelationer eller med sina föräldrar. Många av våra vänner umgås inte med sin familj eller saknar helt kontakt med syskon.
Jag och min syster växte upp väldigt väldigt nära familjen och släkten med mycket kusiner osv.
Vi kommer från en liten ort i Mellansverige och hon och hennes kille flyttade till Göteborg för några år sedan. Sedan dess har hon ändrats väldigt mycket.
Min syster och hennes kille är väldigt egoistiska generellt, tänker på att allt ska passa dem trots att de saknar barn. Jag och min man har tre barn under fem år.
Alla restaurangbesök ska vara på deras villkor osv. Men den senaste tiden har blivit värre.
Våra föräldrar fyller år på samma dag. Så för några veckor sedan fyllde Pappa 80 år och Mamma 70 år. Vi brukar alltid köpa alla presenter tillsammans men så skickar min syster, från Göteborg, en stor bukett med 80+ 70 rosor från hennes familj utan att förankra med mig. Hon bestämmer sig också för att komma ner och fira mina föräldrar på morgonen de fyller år utan att ens ge mig en möjlighet. Vi hade fest på kvällen och flera gäster kom fram till mig och berömde buketten som "vi köpt"
Till saken hör att min Mamma och syster är väldigt lika och min Mamma alltid tar hennes parti. Det kvittar vad jag gör
och hur jag gör det, min syster är alltid mycket bättre i min Mammas ögon vilket också gjort att jag tagit stort avstånd till henne. Min man stör sig en stor del på att vi behandlas så väldigt olika.
Jag undrar egentligen om någon här har brytit med sina syskon och på vilka grunder. Jag frågar då det är ett stort beslut för mig men samtligt så mår jag så otroligt dåligt av detta. Då min syster är egoistisk och manipulativ så mår hon inte dåligt av detta utan det är bara sättet hon är på. Men jag gör och jag vet inte riktigt vilket nästa val jag ska göra.