• Anonym (Systerdyster)

Säga upp kontakt med syskon?

Har insett nu på "äldre dagar", 40 år, att många har problem i sina syskonrelationer eller med sina föräldrar. Många av våra vänner umgås inte med sin familj eller saknar helt kontakt med syskon. 
    Jag och min syster växte upp väldigt väldigt nära familjen och släkten med mycket kusiner osv. 
    Vi kommer från en liten ort i Mellansverige och hon och hennes kille flyttade till Göteborg för några år sedan. Sedan dess har hon ändrats väldigt mycket. 
    Min syster och hennes kille är väldigt egoistiska generellt, tänker på att allt ska passa dem trots att de saknar barn. Jag och min man har tre barn under fem år. 
    Alla restaurangbesök ska vara på deras villkor osv. Men den senaste tiden har blivit värre. 
    Våra föräldrar fyller år på samma dag. Så för några veckor sedan fyllde Pappa 80 år och Mamma 70 år. Vi brukar alltid köpa alla presenter tillsammans men så skickar min syster, från Göteborg, en stor bukett med 80+ 70 rosor från hennes familj utan att förankra med mig. Hon bestämmer sig också för att komma ner och fira mina föräldrar på morgonen de fyller år utan att ens ge mig en möjlighet. Vi hade fest på kvällen och flera gäster kom fram till mig och berömde buketten som "vi köpt"

Till saken hör att min Mamma och syster är väldigt lika och min Mamma alltid tar hennes parti. Det kvittar vad jag gör
     och hur jag gör det, min syster är alltid mycket bättre i min Mammas ögon vilket också gjort att jag tagit stort avstånd till henne. Min man stör sig en stor del på att vi behandlas så väldigt olika. 

Jag undrar egentligen om någon här har brytit med sina syskon och på vilka grunder. Jag frågar då det är ett stort beslut för mig men samtligt så mår jag så otroligt dåligt av detta. Då min syster är egoistisk och manipulativ så mår hon inte dåligt av detta utan det är bara sättet hon är på. Men jag gör och jag vet inte riktigt vilket nästa val jag ska göra. 

• Svar på tråden Säga upp kontakt med syskon?
  • molly50
    Anonym (Systerdyster) skrev 2026-04-06 15:49:28 följande:
    Detta har ju börjat mer och mer sedan jag och min man blev ett par för några år sedan. För jag har känt av det länge men när jag tar upp med min mamma att hon favoriserar min syster så förnekar hon. Min man håller med mig, inte för att vi är gifta utan för att helt olika saker gäller mig och min syster och han ser det. Jag och min man ska hjälpa till med allt möjligt hos mina föräldrar för att vi kan och är händiga. De andra bara slinker undan och slipper allt. Så vi är båda lite trötta på att alltid behöva hjälpa till med saker på deras hus och att de andra aldrig behöver det. Dessutom så vill mina föräldrar att vi ska vara väldigt tighta men det blir svårt för mig när min syster fjäskar järnet hos min Mamma som bara håller med i allt. Och jag ser allt och då backar jag. 
    Jag tycker det låter som att din mamma är det största problemet här.
    Hon favoriserar din syster och din syster utnyttjar det.
    Har du berättat för din mamma att det får dig att må dåligt när hon gör så?
    Hon verkar själv inte inse att hon sätter kilar mellan dig och din syster med sitt beteende.
    Jag tror det är ett bra råd att backa ett tag. Från båda två.
    Om de undrar varför du tar avstånd så berätta varför. Kanske kan du ha din man med dig som stöd då även han har sett vad som pågår och hur det får dig att må.
  • Anonym (Systerdyster)
    Dexter dot com skrev 2026-04-06 15:59:56 följande:
    Det låter ju som din mamma är boven och inte din syster...varför vill du bryta kontakten med din syster men inte med din mamma? Varför säger du inte bara nej till din mamma när hob vill ha hjälp?
    Min mamma och syster är otroligt lika. 
    De gillar att sitta och snacka skit om andra, gärna att sitta och säga samma sak fler gånger. De vill gärna framstå som bättre än andra. De är väldigt ytliga med designväskor, smink, märkeskläder oav. Ju mer det glittrar och syns desto bättre. Ja jag kommer från en rik familj och skriver det för att du ska förstå att mina föräldrar inte är några idioter. De har jobbat sig uppåt i livet och ansträngt sig. De förstår vad som är rätt och fel (generellt) och hur man uppför sig. Ändå står vi här idag.  
    Så allt är en tävling, precis allt. Vem fick störst förlovningsring? Min man köpte min ring för egna pengar men min syster skulle ha en större diamant och hennes kille ville inte ge dessa pengar på en ring så hon gick till mina föräldrar som fick lägga till för att min syster skulle få en ring hon blev glad för. Det är inte normalt. Inte för dessa summorna som vi pratar om. Min syster är också väldigt skrytig av sig och pratar hela tiden pengar. Varje gång man träffar de så är det pengar hit och pengar dit. Guldklockor hit och dit.
    De umgås med människor som har det bra ställt ekonomiskt men egentligen så lever de själva mycket på mina föräldrar har ok jobb, ingen bil osv. 
    Och jag är så trött på detta. 
    Men så är det i fina kretsar, där finns alltid minst ett par som inte har så mycket pengar utan mest pratar, det är min syster och hennes kille. 
    Min syster umgås mest med folk som ärvt pengar medans jag och min man umgås med människor som mer åstadkommit saker själva om man säger så. Många är egna företagare, bygger hus själva osv. Hon vill inte umgås med "enkla människor som hon kallar det". 
    Min man som är en utbildad och väldigt fin människa tycker t.e.x inte alls om min syster. Han är en väldigt jordnära person. Det är också han som fått mig att få upp ögonen för allt detta. 
    Samtidigt så favoriserar min mamma systern hela tiden. Har vi lagat vars en rätt på matbordet så säger hon en gång att min var god medans hon säger det åtta gånger om min systers mat. Enligt min Mamma så är min syster bäst på allt.
    Oavsett vad min syster säger och gör så tar min mamma alltid hennes parti. 
    Jag har tagit väldigt stort avstånd från min mamma de senaste åren och också berättat för henne hur jag känner med henne och min syster men hon vägrar att inse faktum. Det värsta i det hela är att min mormor och morfar favoriserar deras yngsta barn, min morbror. Så min mamma borde veta hur det ändå men nej så smart är hon tydligen inte. 
    Att prata fungerar inte och jag har redan skrivit till henne att jag inte vill att de firar min födelsedag i år för de ville komma förbi med presenter men jag avböjde. Jag och min man har även börjat säga nej. Vad tycker du mer att jag kan göra? Sorry för ett låååååångt svar!
  • Anonym (M)
    Anonym (Lina) skrev 2026-04-06 13:37:58 följande:
    Ja det är klart att man kan göra som man vill och det som passar en själv men vill man vara en schysst person, bevara relationer och inkludera andra kommunicerar man om sådana saker. Vet du varför släkten antog att blommorna också var från TS? Jo för att det normala är att man gör sådant gemensamt och inte att någon kör sitt eget race. 
    Det normala? Nej, det är inte alltid det normala. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Lina) skrev 2026-04-06 13:43:36 följande:
    Varför ska de bara äta på restauranger som TS syster vill gå på? Varför tycker du inte att de kan kompromissa eller turas om att välja restaurang? Varför ska TS med familj betala dyrt för restaurangbesök på restauranger de inte vill äta på? Varför skulle det inte vara fel eller egoistiskt att alltid bestämma var de ska gå?
    Varför går ts med på att äta på restaurang när hon egenligen inte vill? 
  • Dimisi

Att prioritera resor, lyxiga restauranger och dyra presenter är en livsstil. För mig har det inget med egoism att göra. Jag kan tänka mig att en sån person hellre bjuder på ett restaurangbesök än drar på sig snickarbyxorna och hjälper någon praktiskt.

TS, jag tycker det låter som att du JÄMFÖR dig med din syster och tror att din mamma imponeras mer av din systers livsstil och mer uppskattar de gåvor hon får av henne, än de tjänster hon får av dig och din man. Är du säker på att det är så? Fråga dina föräldrar. Om de svarar att de är lika glada för det som du och din man gör, får du förklara att det inte känns så, och att du vill se lite mer uppskattning. Om de ändå fortsätter ta dig för givet kan det vara dags att bryta kontakten.

Vad gäller din syster verkar det för mig konstigt att du ens VILL samplanera födelsedagar och aktiviteter med henne. Ni är alldeles för olika. Låt henne ordna sina fester och presenter som hon vill. Om ni blir inbjudna till något som inte passar er och era barn, är det bara att vänligt tacka nej. Man får faktiskt det.

När ni ordnar fest är det kanske i naturen med korvgrillning, och barn och hundar inbjudna. Det är den typen av fest jag uppskattar mest. Din syster skulle nog bli stressad av en sådan inbjudan, och jag skulle ha förståelse om hon valde att avstå, och se det som en fin gest om hon kom och bara stannade en liten stund.

Jag har för övrigt brutit kontakten med mina föräldrar, men jag gav dem först chansen att förstå varför. Då skrattade de bara. Men efter några år kom de tillbaka och vi hade en fungerande men ytlig kontakt i många år.

• Anonym (M)
    Anonym (Systerdyster) skrev 2026-04-06 16:13:46 följande:
    Hon är egoistisk för att allt ska passa henne. Hon ville ge en present med en upplevelse kring Göteborg, för att det passar dem och inget annat. Men vi har tre små barn. Varöfr ska vi ta ledigt och åka så långt för det? För de vill ju inte komma till oss. "Vi reser redan så mycket heter det". Men det är ju deras val.
    Om vi har tre barn så kan vi inte sitta och äta på en restaurang med en Michelin-stjärna, för att vi har barn och de sitter inte stilla. Då får vi kanske ta en annan restaurang. Det är snarare tvärtom än det du skriver.
    Så säg nej till restaurang besök då. 
    Anonym (Systerdyster) skrev 2026-04-06 16:00:43 följande:
    För att vi alltid har gjort det. Ibland köper jag från oss och ibland köper hon. Men vi har alltid köpt tillsammans, alltid. Så har det varit sedan vi var små. Då blir det ju konstigt när hon helt plötsligt köpt 150 stora rosor till våra föräldrar, skrivit ett separat kort från henne och hennes kille. Jag känner ju henne och vet att hon är slug och gärna vill stå i strålkastarljuset och vara bäst. Och samtidigt klanka ner på mig med sina kommentarer. Hon ska ju alltid tävla med mig om allt.
    Hon klagade för två veckor sedan att de har det lite tufft med finanserna, ändå köper hon en karribien-resa i present till mina föräldar, bara de fyra. 

Jag frågade på sms om vi skulle överraska Mamma på morgonen och då svarar hon att hon tänkte exakt samma sak och att allt redan är klart med paket ,ljus, tårta och blommor. I vår familj är det så vi firar varandra, med paket och tårta på sängen på morgonen. Så det blir ju konstigt att hon planerat det utan att fråga.

Så vad var problemet?
  • Anonym (Systerdyster)
    molly50 skrev 2026-04-06 17:10:45 följande:
    Jag tycker det låter som att din mamma är det största problemet här.
    Hon favoriserar din syster och din syster utnyttjar det.
    Har du berättat för din mamma att det får dig att må dåligt när hon gör så?
    Hon verkar själv inte inse att hon sätter kilar mellan dig och din syster med sitt beteende.
    Jag tror det är ett bra råd att backa ett tag. Från båda två.
    Om de undrar varför du tar avstånd så berätta varför. Kanske kan du ha din man med dig som stöd då även han har sett vad som pågår och hur det får dig att må.
    Du har helt rätt, min mamma är det största problemet. Hon som själv är det svarta fåret i sin familj. Trots toppbetyg, stipendier, flera företag så favoriserar min mormor och morfar hennes bror. min morbror. Han har inte ens ett jobb men fyra barn och han har så stora problem så det finns inte. Jag skriver detta för att hon själv borde förstå hur det känns att inte vara favoriten men hon ser det inte ur mitt perspektiv antar jag. 
    Jag har berättat och hon rycker på axlarna. 
    Min syster ska gifta sig till sommaren och jag vill verkligen inte gå på bröllopet. Och jag har redan sagt till min mamma att jag inte vill att de firar min födelsedag i år utan jag kommer att fira med väninnor istället. Måste jag gå på bröllopet? Om jag backar och det bara blir värre mellan dem, vad tycker du då att jag ska göra?
  • Dexter dot com
    Anonym (Systerdyster) skrev 2026-04-06 17:16:45 följande:
    Min mamma och syster är otroligt lika. 
    De gillar att sitta och snacka skit om andra, gärna att sitta och säga samma sak fler gånger. De vill gärna framstå som bättre än andra. De är väldigt ytliga med designväskor, smink, märkeskläder oav. Ju mer det glittrar och syns desto bättre. Ja jag kommer från en rik familj och skriver det för att du ska förstå att mina föräldrar inte är några idioter. De har jobbat sig uppåt i livet och ansträngt sig. De förstår vad som är rätt och fel (generellt) och hur man uppför sig. Ändå står vi här idag.  
    Så allt är en tävling, precis allt. Vem fick störst förlovningsring? Min man köpte min ring för egna pengar men min syster skulle ha en större diamant och hennes kille ville inte ge dessa pengar på en ring så hon gick till mina föräldrar som fick lägga till för att min syster skulle få en ring hon blev glad för. Det är inte normalt. Inte för dessa summorna som vi pratar om. Min syster är också väldigt skrytig av sig och pratar hela tiden pengar. Varje gång man träffar de så är det pengar hit och pengar dit. Guldklockor hit och dit.
    De umgås med människor som har det bra ställt ekonomiskt men egentligen så lever de själva mycket på mina föräldrar har ok jobb, ingen bil osv. 
    Och jag är så trött på detta. 
    Men så är det i fina kretsar, där finns alltid minst ett par som inte har så mycket pengar utan mest pratar, det är min syster och hennes kille. 
    Min syster umgås mest med folk som ärvt pengar medans jag och min man umgås med människor som mer åstadkommit saker själva om man säger så. Många är egna företagare, bygger hus själva osv. Hon vill inte umgås med "enkla människor som hon kallar det". 
    Min man som är en utbildad och väldigt fin människa tycker t.e.x inte alls om min syster. Han är en väldigt jordnära person. Det är också han som fått mig att få upp ögonen för allt detta. 
    Samtidigt så favoriserar min mamma systern hela tiden. Har vi lagat vars en rätt på matbordet så säger hon en gång att min var god medans hon säger det åtta gånger om min systers mat. Enligt min Mamma så är min syster bäst på allt.
    Oavsett vad min syster säger och gör så tar min mamma alltid hennes parti. 
    Jag har tagit väldigt stort avstånd från min mamma de senaste åren och också berättat för henne hur jag känner med henne och min syster men hon vägrar att inse faktum. Det värsta i det hela är att min mormor och morfar favoriserar deras yngsta barn, min morbror. Så min mamma borde veta hur det ändå men nej så smart är hon tydligen inte. 
    Att prata fungerar inte och jag har redan skrivit till henne att jag inte vill att de firar min födelsedag i år för de ville komma förbi med presenter men jag avböjde. Jag och min man har även börjat säga nej. Vad tycker du mer att jag kan göra? Sorry för ett låååååångt svar!
    Långt svar men inte på det jag frågade....varför vill du säga upp kontakten med din syster men inte med din mamma? 
  • molly50
    Anonym (Systerdyster) skrev 2026-04-06 17:23:17 följande:
    Du har helt rätt, min mamma är det största problemet. Hon som själv är det svarta fåret i sin familj. Trots toppbetyg, stipendier, flera företag så favoriserar min mormor och morfar hennes bror. min morbror. Han har inte ens ett jobb men fyra barn och han har så stora problem så det finns inte. Jag skriver detta för att hon själv borde förstå hur det känns att inte vara favoriten men hon ser det inte ur mitt perspektiv antar jag. 
    Min syster ska gifta sig till sommaren och jag vill verkligen inte gå på bröllopet. Och jag har redan sagt till min mamma att jag inte vill att de firar min födelsedag i år utan jag kommer att fira med väninnor istället. Måste jag gå på bröllopet? Om jag backar och det bara blir värre mellan dem, vad tycker du då att jag ska göra?
    Ja,om hon själv inte inser problemet fast hon själv har varit utsatt för samma sak så kan det ju bli svårt.
    Men kanske skulle hon lyssna bättre på din man om han sa det till henne?
    Eller kanske kan familjeterapi vara något för er?

Ingen tvingar dig att gå på bröllopet. Gå till kyrkan och själva vigseln kan du ju göra,men ingen tvingar dig att gå på festen om du inte vill.
    Du kan också försöka prata med din syster innan och berätta hur hon får dig att känna dig.
    Blod är inte alltid tjockare än vatten och vägrar de lyssna på dig så får du kanske ta avstånd från dem,om så bara för ett tag.
  • Anonym (Olydiga Lydia)
    Anonym (Systerdyster) skrev 2026-04-06 17:23:17 följande:
    Jag hade bara gjort någon ursäkt och tackat nej till bröllopet då, så får de ta det hur de vill. Har ni bättre nytta av de pengarna till semestern för era barn så kanske det är det rimligaste beslutet, för det är dyrt att vara på bröllop vanligen.

Om du redan är på väg att bryta kan det knappast spela så stor roll och en inbjudan är principiellt en möjlighet, inget tvång. Men som nära familj måste man förstå att då HAR man brutit med syskonet/ är man osams, om man gör så.
  • Anonym (Kimchi)

Det är väldigt ledsamt. Man tycker det borde vara annorlunda. Kan gissa att din syster har inte så klädsamma åsikter om dig med. Men jag tror mer på alternativet att hon skiter ärtor i sin omgivning. 

Ja visst kan du bryta med både föräldrar och syster. Men då måste du sätta punkt och gå vidare. Tror att det skulle skava i dig iaf. Man kan inte ändra på andra människor. Du behöver ha ett annat förhållningssätt mot dem. Ett sätt som inte gör ont i dig. Det kan du få hjälp med hos en samtalskontakt. Unna dig en sådan som en väg till ett bättre mående. Det vinner alla på. Särskilt du som slipper sluta ont. 

• Anonym (Jag)
    Anonym (Blomman) skrev 2026-04-06 14:03:39 följande:
    Tycker också det är märkligt, blommor måste man väl få ge om man känner för det? Man är ju inte hopklistrade som en enhet bara för att man är syskon. Det måste ligga en större konflikt bakom. 
    Tycker också det låter jättekonstigt. Ibland pratar jag och min syster ihop oss om presenter men det är är jättemånga gånger jag har gett presenter själv till mina föräldrar på Mors dag, Fars dag eller födelsedagar. Man måste inte alltid ge presenter tillsammans. Vi är dessutom fyra syskon varav en bor utomlands så det skulle vara svårt att få ihop det om alla måste vara med varje gång. Att man måste be om tillåtelse från syskon för att köpa en present till sina föräldrar låter inte normalt.

Jag har köpt presenter till svärmor också utan att be om tillåtelse från min sambo, han blir inte sur för det. Ibland köper man tillsammans och ibland köper han en present och jag köper en från mig och barnen till exempel, det är inte hela världen. Folk brukar inte bli sura för att de får fler presenter. 
  • Anonym (Wtf)

Vem tror du att du är när du anser dig ha rätt att kräva att din syster rådfrågar dig om presenter till era föräldrar - annars ska du bryta kontakten med henne? Det här handlar om att du är rädd att framstå som sämre för att du inte skickat massa blommor och varit där på morgonen. Så nu när hon i ditt huvud fått dig att se sämre ut än henne och dessutom vågat strunta i att söka godkännande från dig innan hon gör något måste hon bort från ditt liv. Det är narcissistiska tendenser. Du kan inte tolerera att se ?dum? ut eller att folk inte sätter din åsikt och dina känslor på piedestal. Då ska huvuden rulla. Hon ska straffas.

• Anonym (Olof K. Gustafsson)
    Anonym (Systerdyster) skrev 2026-04-06 11:21:51 följande:
    Säga upp kontakt med syskon?

Har insett nu på "äldre dagar", 40 år, att många har problem i sina syskonrelationer eller med sina föräldrar. Många av våra vänner umgås inte med sin familj eller saknar helt kontakt med syskon. 
    Jag och min syster växte upp väldigt väldigt nära familjen och släkten med mycket kusiner osv. 
    Vi kommer från en liten ort i Mellansverige och hon och hennes kille flyttade till Göteborg för några år sedan. Sedan dess har hon ändrats väldigt mycket. 
    Min syster och hennes kille är väldigt egoistiska generellt, tänker på att allt ska passa dem trots att de saknar barn. Jag och min man har tre barn under fem år. 
    Alla restaurangbesök ska vara på deras villkor osv. Men den senaste tiden har blivit värre. 
    Våra föräldrar fyller år på samma dag. Så för några veckor sedan fyllde Pappa 80 år och Mamma 70 år. Vi brukar alltid köpa alla presenter tillsammans men så skickar min syster, från Göteborg, en stor bukett med 80+ 70 rosor från hennes familj utan att förankra med mig. Hon bestämmer sig också för att komma ner och fira mina föräldrar på morgonen de fyller år utan att ens ge mig en möjlighet. Vi hade fest på kvällen och flera gäster kom fram till mig och berömde buketten som "vi köpt"

Till saken hör att min Mamma och syster är väldigt lika och min Mamma alltid tar hennes parti. Det kvittar vad jag gör
     och hur jag gör det, min syster är alltid mycket bättre i min Mammas ögon vilket också gjort att jag tagit stort avstånd till henne. Min man stör sig en stor del på att vi behandlas så väldigt olika. 

Jag undrar egentligen om någon här har brytit med sina syskon och på vilka grunder. Jag frågar då det är ett stort beslut för mig men samtligt så mår jag så otroligt dåligt av detta. Då min syster är egoistisk och manipulativ så mår hon inte dåligt av detta utan det är bara sättet hon är på. Men jag gör och jag vet inte riktigt vilket nästa val jag ska göra. 

Tror du att din syster gör såhär bara att ställa till det lite för dig? Att hon kanske till och med tycker att det är lite kul?

Typ i henns tankar "Ha ha...vad ställd hon måste bli när det kommer massa rosor utan att jag sagt något till henne"

Det är nog vanligt att bryta med både syskon och föräldrar, har hört talas om det flera gånger. Man är helt enkelt för olika. Tar bara energi att ha kontakt.

Bästa är nog att långsamt fasa ut kontakten man inte vill behålla. Att besöken blir allt glesare tills det inte återstår något.
  • Anonym (Olydiga Lydia)
    Anonym (Wtf) skrev 2026-04-06 19:09:40 följande:

Vem tror du att du är när du anser dig ha rätt att kräva att din syster rådfrågar dig om presenter till era föräldrar - annars ska du bryta kontakten med henne? Det här handlar om att du är rädd att framstå som sämre för att du inte skickat massa blommor och varit där på morgonen. Så nu när hon i ditt huvud fått dig att se sämre ut än henne och dessutom vågat strunta i att söka godkännande från dig innan hon gör något måste hon bort från ditt liv. Det är narcissistiska tendenser. Du kan inte tolerera att se ?dum? ut eller att folk inte sätter din åsikt och dina känslor på piedestal. Då ska huvuden rulla. Hon ska straffas.

Du kan verkligen inte se helheten va?

Stirrar närsynt på en enda sak som TS har förmedlat och sen är du blind för allt annat.
  • Anonym (Blomman)
    Anonym (Systerdyster) skrev 2026-04-06 16:20:49 följande:
    Blommorna är en av alla 100 saker exakt. Så vi har många år av diskussioner och bråk bakom oss och då är detta kanske inte "att göra rätt för sig" om man nu jobbar med att förbättra relationen till sin syster. 

Jag blev av med jobbet för många år sedan och istället för att ringa och fråga hur jag mår så attackerade hon mig och sa att "man inte avskedar anställda som gör rätt ifrån sig" utan att en ha en aning om någon bakomliggande faktor. Hon bara antog som hon alltid gör. Antar hit och antar dit och ofta är hon dömande och har fel och oops sådant händer. Det är min syster. 
    Men sina vänner behandlar hon så otroligt värdefullt och respektfullt. Hon kör långt för att levera presenter när det fyller år. Men mig, som en påse hundbajs känns det som. 
    Anonym (Eh) skrev 2026-04-06 13:12:23 följande:

Så du ska bryta kontakten med din syster för att hon skickat blommor till era föräldrar på deras födelsedag och åkt och firat dem på morgonen? De behöver väl inte få godkänt från dig för sånna saker? Det rör inte dig överhuvudtaget. Du tycker hon är egoistisk för vadå, för att hon inte frågar dig om lov innan hon gör saker som du inte har att göra med eller inte vill gå och betala dyrt för restaurangbesök på restauranger de inte vill äta på? Hon har inte gjort något fel men du verkar ha stora kontrollbehov. Du anklagar henne för att vara ego men du är ju precis likadan eller, vad det verkar, faktiskt ännu värre och anser att HON ska anpassa sig efter dig och din vilja. När hon inte gör det blir du sur och ska bryra kontakten.

Hon är egoistisk för att allt ska passa henne. Hon ville ge en present med en upplevelse kring Göteborg, för att det passar dem och inget annat. Men vi har tre små barn. Varöfr ska vi ta ledigt och åka så långt för det? För de vill ju inte komma till oss. "Vi reser redan så mycket heter det". Men det är ju deras val.
    Om vi har tre barn så kan vi inte sitta och äta på en restaurang med en Michelin-stjärna, för att vi har barn och de sitter inte stilla. Då får vi kanske ta en annan restaurang. Det är snarare tvärtom än det du skriver.
    Du verkar tyvärr vara uppväxt i en familj med osunda relationer. En sak jag undrar är var din pappa finns i allt detta? Dina föräldrar, eller i alla fall din mamma, verkar vara roten till problemet.

Kan du försöka backa och sätta gränser? Ni behöver inte göra allt gemensamt med presenter och sånt. Ni är olika individer med olika familjeförhållanden och olika förutsättningar. Ge dina egna presenter fortsättningsvis, vill din syster skicka en bukett, fine. Ge något annat från dig. Åk själva till dina föräldrar och välj restaurang som passar er. Välj hur ni umgås.
  • Anonym (MTA)

Jag bröt med min syster för många år sedan. Hon var otroligt otrevlig, körde över mig totalt och en dag fick jag nog. 

Under många år trodde jag att hon var borta ur mitt liv, men det visade sig att hon använt åren till att sprida ut att jag var arbetslös alkoholist som låg på soffan och drack på dagarna (jag arbetar heltid på en säkerhetsklassad tjänst) och försökt slå split mellan mig och mitt äldsta barn. Allt kulminerade när hon försökte polisanmäla mig och när det inte gick, gjorde orosanmälningar på mina yngsta barn.

Allt som kom fram och allt hon gjort mot mig resulterade också i att jag bröt med min mamma och separerade från min make sedan 35 år (skilsmässan går igenom om några veckor).

Idag ser mina barn vad hon, min mamma och min make gjort mot mig och de tar också avstånd från dem. Jag ser klart och tydligt vad min syster är idag, hon är ingen narcissist, hon är en fullständig psykopat.

• Anonym (M)
    Anonym (MTA) skrev 2026-04-07 11:07:08 följande:

Jag bröt med min syster för många år sedan. Hon var otroligt otrevlig, körde över mig totalt och en dag fick jag nog. 

Under många år trodde jag att hon var borta ur mitt liv, men det visade sig att hon använt åren till att sprida ut att jag var arbetslös alkoholist som låg på soffan och drack på dagarna (jag arbetar heltid på en säkerhetsklassad tjänst) och försökt slå split mellan mig och mitt äldsta barn. Allt kulminerade när hon försökte polisanmäla mig och när det inte gick, gjorde orosanmälningar på mina yngsta barn.

Allt som kom fram och allt hon gjort mot mig resulterade också i att jag bröt med min mamma och separerade från min make sedan 35 år (skilsmässan går igenom om några veckor).

Idag ser mina barn vad hon, min mamma och min make gjort mot mig och de tar också avstånd från dem. Jag ser klart och tydligt vad min syster är idag, hon är ingen narcissist, hon är en fullständig psykopat.

Så din make var också med på att förstöra ditt liv? 
Svar på tråden Säga upp kontakt med syskon?