• Anonym (Ts)

Hur få sömnmedicin?

Har snart läkartid och för typ 10:e gången känns det som är det pga sömnbrist. Det har alltså varit såhär i väldigt mänga år. Har varit på olika vårdcentraler och olika läkare.
    Har försökt med allt man kan göra på egen hand, även fått recept på ALL medicin som inte är beroendeframkallande. Förhoppningsvis kommer jag få jobb snart (sjujskriven just nu pga benbrott) och varit arbetslös samt studerat på distans, men kommer inte klara ett jjobb när jag har så extremt svårt att somna.
    Det enda som fungerar är imovane men efrersom det är "beroendeframkallande" vägrar lökare skriva ut det nuförtiden.

Haft på recept för många år sen och får nån ibland av en vän. Typ 1 var 34månad så behöver ingen uppläxning om det. Jag bryr mig inte jag blir beroende, men jag måste få sova. Vad ska jag säga så läkaren förstår? Det är liksom inte knark.

• Svar på tråden Hur få sömnmedicin?
  • Anonym (Ts)

Ber om ursäkt att texten blev så konstig. 

Det känns inte som sömnbrist, det ÄR anledningen till besöket. Är redan superstressad eftersom även denna läkare har sagt nej och av mig nån sk*tmedicin som egentligen är för depression och som jag mådde extremt dåligt av. Hjälp Gråter

• Anonym (Linda)

Först behöver man gå till botten med varför du har sömnproblem.  

Jag själv tex har sömnproblem och det beror på att jag har NPF-diagnos och dålig sömn är en del av problemet i diagnosen. 
    Att äta medicin i form av tex antidepressiva eller ADHD-medicin gör att sömnen också blir bättre på sikt. 

• Anonym (Sömnmedicin)

Jag äter sömnmedicin och har gjort i 14 år. Jag har den näst lägsta dosen. Anledningen att jag fortfarande får den utskriven är att jag aldrig behövt öka dosen, utan den fungerar fortfarande lika bra på samma låga dos. 

Det finns också mediciner att testa som inte är beroendeframkallande. Nu vet jag ju inte vilka mediciner du testat men jag upplever ändå att dom hjälper folk.

Det du kan göra är att prova dom först. Om inte det fungerar får du prata med din läkare igen.

Lycka till!

• Anonym (Sömnmedicin)

Såg nu att du redan provat mediciner som inte är beroendeframkallande. Missade det. Prata med din läkare att få en sömnutredning. Då övervakas man medan man sover. Då får du veta exakt hur din sömn fungerar. Då kanske läkaren lyssnar.

• Anonym (Sussa)

Vilka mediciner har du testat?

I ditt läge hade jag bett om remiss till psykiatrisk mottagning. Det har jag goda erfarenheter av vad gäller sömn och respekt och förståelse för vad svår sömnstörning gör med en människa. 

• Anonym (Ana)

Jag förstår så innerligt väl din frustration ... det är vidrigt att inte få sova 😔 Själv tar jag 45 mg Mirtazapin och 2 Propavan + Imovane vb. Har du testat just kombon Mirta+Propavan? Var för sig gör de noll skillnad för mig, men just i kombination funkar det.

Jobbigt att du inte öht kan få Immovane; man kan ju tycka att du kunde få det som vb iaf ... samtidigt blir jag ändå lite glad när jag hör om läkare som inte oreflekterat skriver ut knark till höger och vänster (för jo - Imovane är knark; det innehåller zopiklon som är narkotikaklassat); min erfarenhet är annars att många läkare är alldeles för "generösa" med narkotikaklassade preparat, snarare än tvärtom. Men det hjälper ju inte dig ...

Hursomhelst, om du inte har testat Mirta+Propavan i kombination skulle jag ge det en chans om jag var du. 

• Anonym (Ts)
    Anonym (Ana) skrev 2026-04-06 19:16:00 följande:

Jag förstår så innerligt väl din frustration ... det är vidrigt att inte få sova 😔 Själv tar jag 45 mg Mirtazapin och 2 Propavan + Imovane vb. Har du testat just kombon Mirta+Propavan? Var för sig gör de noll skillnad för mig, men just i kombination funkar det.

Jobbigt att du inte öht kan få Immovane; man kan ju tycka att du kunde få det som vb iaf ... samtidigt blir jag ändå lite glad när jag hör om läkare som inte oreflekterat skriver ut knark till höger och vänster (för jo - Imovane är knark; det innehåller zopiklon som är narkotikaklassat); min erfarenhet är annars att många läkare är alldeles för "generösa" med narkotikaklassade preparat, snarare än tvärtom. Men det hjälper ju inte dig ...

Hursomhelst, om du inte har testat Mirta+Propavan i kombination skulle jag ge det en chans om jag var du. 

Det är mirta jag fick utskrivet av den läkaren jag ska till. Mådde fruktansvärt dåligt av den hela dagen efrer. Propavan har jag också fått (finns nog inget jag inte testat), fick hemska myrkrypningar i benen, sjukt stressande och hjälpte inte alls.

Så den kombon vågar jag mig inte på Drömmer Båda de medicinerna gjorde mig typ sängliggande hela dagen efter så blir förvånad att det funkar för dig?

För många år sen tog jag först propavan som börjar verka efter nån timme och sen immovan en stund senare så att jag hann somna innan myrkrypningarna startade. Det funkade perfekt. 
    Immo - somna in
    Propavan - djupsömn längre

Vaknade alltid pigg och utvilad
  • Anonym (f)

Var tydlig på uppföljningen eller nytt besök att medicinen inte fungerat och att problemet kvarstår. 

• fultextad användarhandbok

Hej Ts. Jag har Imovane för sömnen, jag fick det av min läkare efter att ha fått en rätt jobbig åkomma. Först en förpackning på prov, sedan uppdaterade jag läkaren om hur det fungerade, och då satta han in för några månader framåt med uttagsintervall, men ändå så att jag alltid har det hemma. Kanske kan det vara så att det beror på läkare, det vill säga att slumpen kanske spelar lite roll där. Om du lägger fram din situation så informativt som möjligt och ber att få prova, bara en förpackning, för att avgöra? Jag håller med dig vad gäller Mirtazapin, den var hemsk, och inte somnade jag på den heller. Hoppas att det löser sig på ena eller andra sättet.

• Anonym (Ts)
    Anonym (f) skrev 2026-04-06 19:47:33 följande:

Var tydlig på uppföljningen eller nytt besök att medicinen inte fungerat och att problemet kvarstår. 

Vad menar du?
Svar på tråden Hur få sömnmedicin?