Nu vet jag inte riktigt vad som är personlighet och vad som är någon form av produkt av tidigare trauman, men jag är jättedålig på att säga vad jag tycker och spelar konstant ner min egen åsikt och betydelse. Varje gång jag blir sårad eller har en åsikt som går emot andra så är min första respons "Det är nog jag som tänker fel". Detta är ju i vissa sammanhang väldigt knöligt, även om jag blivit bättre på att ta mig själv på allvar med åren.
Försöker placera mig själv i sammanhang och grupper där det är bra samtalsklimat och jag vet att ingen kommer att såga mig för att jag tycker på ett visst sätt. Jag har verkligen inget emot kritik, om den framförs på ett hövligt sätt dock! Jag har bara en stor och ofta obefogad rädsla för att det jag säger ska leda till att jag blir hånad eller utskälld.
Tyvärr har väl detta många gånger begränsat mig på så sätt att jag avstått från väldigt mycket roligt i livet för att jag inte vågat tala för mig. Framförallt i nära relationer, där jag snällt fogat mig efter andras preferenser istället för att göra sånt jag tycker är givande. Jag och min man har varit gifta några år, har barn tillsammans, men jag vågar fortfarande inte byta radiokanal i bilen när vi åker tillsammans, till exempel.